Gå til innhold

«På en hekt» og «betatt»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest dem her inne, men har aldri hørt noen si det i virkeligheten. Hvor i Norge eller i hvilke samfunnslag er dette vanlige uttrykksformer?

Anonymkode: 3f0f8...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På en hekt tror jeg aldri jeg har vært borti hverken skriftlig eller muntlig, men betatt er et helt vanlig ord i min verden (Oslo vest),

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daria skrev:

På en hekt tror jeg aldri jeg har vært borti hverken skriftlig eller muntlig, men betatt er et helt vanlig ord i min verden (Oslo vest),

Det er kanskje på østkanten de er hekta.

Anonymkode: 3f0f8...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si jeg er hekta på noe ( før eksempel jeg er hekta på stratos) men sier ikke "på en hekt" det har jeg aldri hørt noen si. Være betatt av noen er jo helt vanlig å si over hele Norge.

Anonymkode: 3e69c...161

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje på østkanten de er hekta.

Anonymkode: 3f0f8...960

Hekta på noe kan jeg godt være, men ikke på en hekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan si jeg er hekta på noe ( før eksempel jeg er hekta på stratos) men sier ikke "på en hekt" det har jeg aldri hørt noen si. Være betatt av noen er jo helt vanlig å si over hele Norge.

Anonymkode: 3e69c...161

Jeg har faktisk aldri hørt betatt, det er derfor det forundrer meg så, for jeg synes alle er så vulgære når de snakker om folk de er interessert i, det er rett på sikle på, ha lyst på osv, men det er kanskje mine venner som er litt dirty.

Anonymkode: 3f0f8...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betatt er et vanlig ord. For meg er det når man er tiltrukket og liker godt en person, men ikke så sterkt at man er forelsket. 

Hekt er ikke et ord jeg bruker selv, men jeg forbinder det med å være tiltrukket på en usunn og altoppslukende måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betatt kan man være av så mangt, ikke bare av personer. Et synonym kan være "grepet". Betatt av et kunstverk av en eller annen art, f. eks.

"På en hekt" har jeg hørt, men da i en betydning som ingenting har med "betatt" å gjøre. Eller tar jeg feil, er det ingen forbindelse? (Alt hadde blitt enklere om du bare hadde nevnt betydningen!).
"Det var på hekta" (vanligst)/"Det var på en hekt" at vi ikke drukna = Det var var så vidt at vi ikke drukna = Vi drukna, nesten.

Anonymkode: 55e07...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hektet på er nok mer korrekt norsk, men både hekt og betatt er da helt vanlige norske ord?

Anonymkode: 2baad...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

både hekt og betatt er da helt vanlige norske ord?

Anonymkode: 2baad...086

Ordbøkene kjenner bare til hekt i én sammenheng: at noe er på hekta (muntlig for så vidt).
For egen del vil jeg legge til (fra fotballspråket): Dommeren blåste for en hekt innenfor 16-meteren (en spiller ble hektet, felt, stoppet ulovlig).
Og naturligvis hekt! (imperativ av å hekte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket «på en hekt» har jeg aldri noensinne verken hørt eller lest. Å være hekta eller å være «hekta på» noe er ikke uvanlig. «Det var på hekta» er også et normalt uttrykk her jeg bor, i indre Østlandet, men jeg tror kanskje det er mest gamle folk som bruker det. Det betyr at noe var nære på å skje. 

Betatt er helt vanlig, i alle fall blant bokmålsbrukere, og ikke knyttet til sosial klasse eller sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...