Gå til innhold

Hippotrening


Hippoberry

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på KG og spent på hvordan dette forumet er når det kommer til trening og treningsmotivasjon! Oppretter derfor denne treningsdagboka for å dele mine mål, fremgang og nedturer når det kommer til trening. Ser for meg å dele treningsøkter og muligens kosthold etterhvert siden jeg er over snittet glad i mat! 

Først litt om meg; 30 år med en krevende jobb (kontor) så er ofte lange dager og har dessverre en ganske stillesittende jobb. Er veldig glad i å trene, men har trent i ganske varierende grad opp gjennom årene. Motivasjonen var litt frem og tilbake i 20-årene, men de siste to årene har jeg trent fast og ofte. Blir som regel 4-5 ganger i uka. Nå er jeg i gang med å trene meg opp igjen etter en skade jeg fikk tidligere i år. Denne skaden gjorde at jeg måtte kutte ned på tung styrketrening og kutte ut løping helt. MEN - har nå fått vite av fysioterapeuten min at jeg får lov til å begynne med forsiktig løping igjen neste uke, så det blir utrolig deilig!:hoppendeglad:

Hva trener jeg:
- Styrketrening. Det går mest i styrketrening (tre ganger i uka) og jeg liker spesielt de store baseøvelsene og har som et veldig overordnet og ikke-spesifikt mål å rett og slett bli sterkere i baseøvelsene. Dette gjelder fortrinnsvis knebøy, hip-thrust, markløft og pullups. I tillegg elsker jeg å følge med på profiler på instagram som legger ut litt mer spenstige øvelser som jeg inkluderer i øktene mine i blant.
- Yoga. Tidligere yogajente, trente yoga nesten hver dag i en lengre periode. Hatt en lang pause og derfor blitt stiv som en stokk, men store planer om å ta dette opp igjen og finne tilbake til en kropp med bedre bevegelighet. 
- Løpsintervaller. Kjører som regel noen intervalløkter i uka, men nå i skadeperioden min har jeg måttet stå over dette (og nå saaaaavner jeg å virkelig få svettet ut kjenner jeg!), men her kommer jeg helt klart sterkere tilbake. 

Jeg trener både med PT og alene. Ellers har jeg en kjæreste som jobber i treningsbransjen og som selv trener mye, noe som klart hjelper på motivasjonen de dagene dørstokkmila er litt ekstra lang! 

Jeg vil gjerne se hva andre gjør, og få nye tips og ideer, så legg gjerne igjen et spor her inne du og! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, fru.Smae skrev:

Hei og velkommen hit! 
Det blir spennende å følge deg 😄 

Takk for det, så hyggelig at du vil følge med!😄

Sitter nå og spiser en altfor sen frokost bestående av havregryn med melk og litt jordbærsyltetøy og planlegger dagens trening! Våknet opp stiv og støl i rumpa, ryggen, triceps og skuldre etter gårsdagens trening med PT. Ikke det beste utgangspunktet for dagens trening med andre ord! Trodde egentlig ikke jeg skulle bli så støl, så hadde planer om ganske hard styrke helkropp, men når kroppen er som dette tror jeg at jeg går for mobilitet i stedet. 

Tenker derfor en god oppvarming med romaskin før mobilitet og dynamisk stretching. Av øvelser her synes jeg at Funkygine har en god samling med mobilitetsøvelser for hele kroppen, i tillegg til at jeg inkluderer noen yogaøvelser som utfordrer både styrke og stabilitet.

Blir deilig med en rolig økt i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, duftlyset skrev:

Ny leser her også! :duskedame:

Så hyggelig, velkommen inn hit! 😄 

-

Søndag ble treningsfri og i går ble det styrketrening. Var hos fysioterapeuten min tidligere på dagen og fikk dessverre kontrabeskjed når det gjelder å begynne med løping igjen denne uken ( :( ). Så må bare innfinne meg med at jeg fortsatt ikke får løpe på i alle fall to uker. Må også ta det litt rolig med vektbelastning og hyppighet på styrketreningen, men fikk gjort litt styrketrening i går likevel.

Her er økta fra i går (obs, er håpløst dårlig på å huske navn på øvelser, så ta det men en klype salt):

- Stabiliseringsøvelser og øvelser rettet mot å styrke støttemuskulatur
- Diverse øvelser med minibands for å aktivere rumpa (monsterwalk, clam, glutebridge, benhev)
- 10 Goblet squat, 20kg
- 4x8 Knebøy, 40kg

- 4x6 Markløft, 50kg
- 3x10 Benkpress med manualer, 20 kg
- 3x10 Lat pull down, underhåndsgrep, 52kg
- 2x1min  Planke 

Optimalt sett skulle jeg også gjort noen dips, hip-thrusts og roøvelser, men måtte bruke så lang tid på stabliseringsøvelsene/støttemuskulatur, så rakk det rett og slett ikke før jeg måtte videre. Får sette av mer tid neste gang ettersom jeg må fortsette med disse ekstraøvelsene fremover. 

-

I dag har jeg kun tatt noen lette styrkeøvelser + en time yin-yoga for å stresse ned og få tøyd litt på kroppen, noe som var veldig deilig! I morgen reiser jeg hele dagen grunnet jobb så da blir det treningsfri, før jeg skal trene styrke igjen både torsdag og fredag. Håper også å få til en økt på søndag, men med julebord på fredag og lørdag kan det bli tungt 🙈 

Nå er det i alle fall sofaen som gjelder resten av kvelden! Sitter med et stykke frokostkake med brunost på som skal fortæres. Kan anbefale denne oppskriften av Linda Stuhaug: https://www.lindastuhaug.no/2018/10/08/grov-naeringsrik-frukostkake/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen nærmer seg, og i dag ble det sen trening på meg! Styrke sto på planen i dag og. Ettersom jeg trente med PT i dag skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke husker hvilken vekt jeg brukte på mye av det jeg gjorde. Det er det kjipe med gangene jeg trener med PT, jeg bare lar han styre på og tenker ikke så mye over hvor mye jeg løfter. Men, deilig å ikke tenke så mye og, og økta ble ca sånn her etter en lang og god oppvarming:

- Knebøy med ulik vekt hvert sett (opp til 40kg på det tyngste), med to minibands rundt knærne. Totalt 5 sett av ulike antall reps mellom 10-15

- Bootybuilder, 40kg, 4x15. Elsker denne maskinen! 

- Rygghev, med vektskive (5kg). 3x15

- Nedtrekk underhåndsgrep, 3x15, husker ikke vekt

- Roing, husker ikke vekt, 3x15

Som dere ser, mange repetisjoner og ikke så mange sett, med unntak av på knebøyen. Det var i alle fall deilig å få brukt kroppen i dag og 😄 Nå er det senga! I morgen skal jeg opp altfor tidlig og trene før jobb, siden jeg skal på julebord på kvelden😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...