Gå til innhold

Naboloven i borettslag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et problem med naboer som røyker fælt inne, og forpester hele oppgangen og de andre leilighetene. Det har vært flere som klager, men styret forholder seg helt passive og gidder ikke gjøre noe. 

Jeg mannet meg opp og tok det direkte med beboeren på en hyggelig måte. Først snakket jeg om andre ting, og han ble veldig engasjert, og når jeg spurte pent om han kunne gå ut for å røyke fordi hele leiligheten min blir røyklagt svarte han "det gidder jeg ikke, jeg røyker inne" 

Det finnes ikke noe rettslig grunnlag for å legge ned forbud mot å røyke inne i sin egen leilighet, men dersom naboloven kommer til anvendelse vil jo dette kunne felles av nabolovens § 2, men det forutsetter at ikke borettslag er unntatt denne loven.

Finnes det noen jurister som har peiling på dette?

Anonymkode: 0174e...dc9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt. Han har lov til å røyke for fullt i sin egen leilighet

Anonymkode: 17ccb...9da

• Liker 7
Skrevet

Tviler på at noen når fram med naboloven når det gjelder røyking i egen leilighet. Da bør vel heller borettslaget se på hva som kan være feil siden din leilighet blir røyklagt. Eller så får dere flytte....

Anonymkode: 62856...674

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette kommer ikke under naboloven paragraf 2. Du kan jo prøve mer, men du må flytte om du skal bli kvitt dette

Det har ikke noe med borettslag eller ikke å gjøre. Loven kan anvendes, men du får ikke gjennomslag for  dette her 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Det kan tenkes å gå under naboloven, men det finner du først ut om du går til sak (personlig søksmål) mot naboen. Sannsynligvis taper du saken, og det kan bli veldig dyrt.

Anonymkode: 990a8...071

Skrevet

Heldigvis kan ikke naboene bestemme hvorvidt man kan røyke hjemme hos seg selv eller ikke.

Anonymkode: 15223...c46

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har et problem med naboer som røyker fælt inne, og forpester hele oppgangen og de andre leilighetene. Det har vært flere som klager, men styret forholder seg helt passive og gidder ikke gjøre noe. 

Jeg mannet meg opp og tok det direkte med beboeren på en hyggelig måte. Først snakket jeg om andre ting, og han ble veldig engasjert, og når jeg spurte pent om han kunne gå ut for å røyke fordi hele leiligheten min blir røyklagt svarte han "det gidder jeg ikke, jeg røyker inne" 

Det finnes ikke noe rettslig grunnlag for å legge ned forbud mot å røyke inne i sin egen leilighet, men dersom naboloven kommer til anvendelse vil jo dette kunne felles av nabolovens § 2, men det forutsetter at ikke borettslag er unntatt denne loven.

Styret burde heller fokusere på om ventilasjonssystemet deres er iorden. Man kan ikke nekte folk og røyke i sin egen leilighet. Gamle borettslag har som regel dårlige ventilasjon enn nyere blokker. Styret har med andre ord alt på sitt tørre her. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Mokkilokki said:

Styret burde heller fokusere på om ventilasjonssystemet deres er iorden. Man kan ikke nekte folk og røyke i sin egen leilighet. Gamle borettslag har som regel dårlige ventilasjon enn nyere blokker. Styret har med andre ord alt på sitt tørre her. 

Det er ikke utenkelig at ventilasjonssystemet er basert på naturlig avtrekk, og at det er noen gaudere som har montert baderomsvifte eller kjøkkenvifte ulovlig. Da vil lufta fra naboene bli presset inn i TS leilighet. Det går kanskje an å starte der.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva folk gjør inne i sin egen leilighet er en privatsak. Ingen lov kan forhindre noen i å røyke innedørs i sin egen bolig. At du blir forpestet i din leilighet er helelr tvilsomt. 

Grannelova kan du legge bort, i brl hander det om Burettslagslova, husordensregler og vedtekter. Styret kan ikke gjøre noe, og gjør derfor ikke noe. 

Det styret derimot synes å kunne gjøre noe med, er røyking på fellesarealene dersom naboen går ut. 

Anonymkode: 8d066...764

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva folk gjør inne i sin egen leilighet er en privatsak. Ingen lov kan forhindre noen i å røyke innedørs i sin egen bolig. At du blir forpestet i din leilighet er helelr tvilsomt. 

Grannelova kan du legge bort, i brl hander det om Burettslagslova, husordensregler og vedtekter. Styret kan ikke gjøre noe, og gjør derfor ikke noe. 

Det styret derimot synes å kunne gjøre noe med, er røyking på fellesarealene dersom naboen går ut. 

Hvor leser du at det er en slik begrensning i grannelova?

Nå tror ikke jeg at TS vil komme noen vei med et søksmål, men nabo er nabo. Om det er villaområde eller borettslag.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke utenkelig at ventilasjonssystemet er basert på naturlig avtrekk, og at det er noen gaudere som har montert baderomsvifte eller kjøkkenvifte ulovlig. Da vil lufta fra naboene bli presset inn i TS leilighet. Det går kanskje an å starte der.

Det tenkte jeg og

Anonymkode: 9a3dc...f78

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser du at det er en slik begrensning i grannelova?

Nå tror ikke jeg at TS vil komme noen vei med et søksmål, men nabo er nabo. Om det er villaområde eller borettslag.

Du får begynne å lese litt jus, så forstår du kanskje svaret bedre?

Skrevet

Leiligheten din blir røyklagt? Haha, ja særlig. I så fall er det ikke naboens feil. Du er utrolig frekk som spør om naboen din kan røyke ute 😮 

Her jeg bor røyker flere. Både ute og inne. De røyker utenfor vinduet mitt, for det er røykehjørnet. Har jeg det vinduet åpent, så ja da lukter det røyk om de står der. Er bare å lukke igjen kan du si. Det kan lukte i gangen også, men det blåser jeg virkelig i. 

Det er noe som er tusen ganger verre, og det er en viss rett min nærmeste nabo elsker å lage. Det lukter helt for j....! Skal jeg kanskje be ham om å slutte og lage den retten? Hadde tatt seg ut.

Du kan bare glemme å bry deg med hva andre gjør i sitt eget hjem. Makan! Du er litt sånn nabo fra helvete vil jeg si. Vant til å få ting på din måte? Klarer du ikke å leve med lukter og lyder fra naboer, så flytt. Uff  🙄 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får begynne å lese litt jus, så forstår du kanskje svaret bedre?

Gjentar spørsmålet: Hvor ser du en avgrensning i grannelova, som skulle tilsi at den kun gjelder for naboer i eneboliger?

Det finnes neppe mange (om noen) lignende saker som skaper presedens. Vi som bor i borettslag, har det med å klare å løse flokene uten å gå rettens vei. Men det betyr ikke nødvendigvis at vi ikke kunne, om vi ville (og hadde råd, og tok sjansen).

Men vi er gjerne ikke helt sånn.

• Liker 2
Skrevet

Naboloven gjelder ikke. Det gjør imidlertid borettslagsloven. Her heter det det i paragraf 5-11 ar bruken ikke må til urimelig ulempe for øvrige beboere. Dersom det kommer røyklukt inn i en leilighet fra en annen, er det ikke gitt at bestemmelsen ikke kan benyttes. Men det er antakelig vis en lang vei å gå. Man må antakelig først gå på borettslaget, da det antakelig er noe feil med ventilasjonen.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjentar spørsmålet: Hvor ser du en avgrensning i grannelova, som skulle tilsi at den kun gjelder for naboer i eneboliger?

Det finnes neppe mange (om noen) lignende saker som skaper presedens. Vi som bor i borettslag, har det med å klare å løse flokene uten å gå rettens vei. Men det betyr ikke nødvendigvis at vi ikke kunne, om vi ville (og hadde råd, og tok sjansen).

Men vi er gjerne ikke helt sånn.

Du blander epler og appelsiner og tror du kan betale med knapper, forstår du nå at du kan ikke snakke om eneboliger når vi andre forholder oss til borettslag? 

Skrevet

Jeg forstår deg godt TS. Her i oppgangen vår har vi en som røyker og hele oppgangen stinker til tider. Men så lenge hun gjør det i sin egen leilighet, så er det ikke mye å få gjort. Det har vært fremmet forslag på generalforsamlingen om å få inn i husordensreglene at det ikke skal være tillatt å røyke på egen terrasse, da det og er til stor sjenanse, men det ble nedstemt. Så nå stor det at man skal ta hensyn, men hva som er å ta hensyn, er jo ikke alle enige om.....

Om det er pga ventilasjonen, er det klart at da må styret gjøre noe. Men det vil vel også merkes på matlukt osv.

Anonymkode: cb0eb...dd8

Skrevet

Takk for alle svar. Til dere sure sin store glede som mener jeg er nabo fra helvete så tok jeg han på ordet når han ba meg "drite i og ta det videre hvis det var så farlig". Jeg har tatt kontakt med advokat :) Han skal helt klart få angre :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...