Gå til innhold

Husarbeid

Fremhevede innlegg

Gjest oktoberbarn
Skrevet

Har dere noen gode råd for å forenkle husarbeid? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett sønnen din til å gjøre mesteparten?  😄

Anonymkode: 281a4...dda

• Liker 4
Skrevet

Ta litt hver dag. Da hoper det seg mindre opp og sparer deg for krefter tid og mentalt ork når ting er bomba. 

Kjedelig men praktisk godt når man gjør det til en vane: gå ut med søpla hver kveld, feie kjøkkengulv hver kveld og evn gangen om det blir mye sko inn og ut, og tørke over badegulvet med et vått dopapir etter hver gang du har gredd håret. Ha en sånn liten håndstøvsuger/bordstøvsuger å bruk hver gang noe bøsser i sofa, stuegulv osv i stedet for å la det ligge og bli tråkket utover. F eks popcorn som faller på gulvet eller i sofasprekken eller salt som havner på buksa og børstes utover på gulvet. 

Vaske færre men større maskinvask. Henge opp og brette klær som en paraktivitet sammen. 

Lufte på natten når det er lite trafikk og pollen så mindre støv kommer inn 

Anonymkode: 362ba...a4e

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta litt hver dag. Da hoper det seg mindre opp og sparer deg for krefter tid og mentalt ork når ting er bomba. 

Kjedelig men praktisk godt når man gjør det til en vane: gå ut med søpla hver kveld, feie kjøkkengulv hver kveld og evn gangen om det blir mye sko inn og ut, og tørke over badegulvet med et vått dopapir etter hver gang du har gredd håret. Ha en sånn liten håndstøvsuger/bordstøvsuger å bruk hver gang noe bøsser i sofa, stuegulv osv i stedet for å la det ligge og bli tråkket utover. F eks popcorn som faller på gulvet eller i sofasprekken eller salt som havner på buksa og børstes utover på gulvet. 

Vaske færre men større maskinvask. Henge opp og brette klær som en paraktivitet sammen. 

Lufte på natten når det er lite trafikk og pollen så mindre støv kommer inn 

Anonymkode: 362ba...a4e

Hei. Nå er ikke jeg den som spurte i utgangspunktet men jeg tar notat på dette her. Jeg har flyttet fra nesten 600 kvm til 100, og sytes det hhoper seg opp, men med sykdom så er det ikke så mye ork, men dette var  gode råd.

Skrevet

Alltid fullfør det du driver med. Hvis du f.eks har tatt frem en drill for å henge et bilde så er du ikke ferdig før drillen er lagt tilbake på plass. Måltidet er ikke ferdig før oppvasken er tatt. Den samme tankegangen kan man legge på alt og det kan hjelpe. Og da er det viktig at alt har fått seg en fast plass :)

Noen sverger også til en ryddekurv. På slutten av dagen går du rundt med en kurv og legger oppi alt som ligger der det ikke hører hjemme før det sorteres.

Rengjøringsmessig så er det lurt å ha en støvkost og tørke så ofte du kan. Hvis støv får bygge seg opp blir det tøffere skitt. Når du tørker over benken (med mikrofiberklut) så tørk kjapt over veggen bak benkeplate, skapdører, ventilator og andre frie flater.. Ha møbler som står opp fra gulvet så du kommer til under med støvsuger/robot. Bruk lette gulvtepper du kan flytte på selv uten å kverke ryggen. Ha en tørr mopp stående for å sveipe over gulvet når du vil.

Er det noe spesielt du synes er tungvint?

Anonymkode: ce8e0...472

• Liker 1
Skrevet

Sørg for å ikke ha så mange ting. Gå gjennom alle skuffer og skap, legg vekk, gi bort eller kast det som ikke har blitt brukt på en stund. 

Ting jeg ikke har brukt på lenge, men som jeg heller ikke vil gi bort legger jeg i boden. 

Anonymkode: 2c0eb...220

• Liker 1
Gjest shadowofthewind
Skrevet

Jeg deler det opp litt i flere dager. En dag tar jeg stua, en annen dag kjøkkenet, badet, soverom osv istedet for å ta alt samtidig. Rydder litt hver kveld før jeg legger meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...