Gå til innhold

Kunne du hatt en Butler?

dr_zhivago

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke å ha en butler om en ikke har resten av tjenestestaben. En butler vasker ikke klær, går ut med søpla og sånn. 

Anonymkode: 4f254...481

Var det jeg også tenkte.  de delegerer jo bare ansvar og ser etter at alt er perfekt.    Kunne tenkt meg ei som laget mat her et par ganger i uke samt tok regjøring 1 g pr måned.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det nærmest å be om å bli myrdet? "The butler did it!"

Ellers gjør vel ikke en butler stort annet enn å åpne døra når det ringer på, og eventuelt hjelper en gjest av med yttertøyet? Å ikke åpne når det ringer på klarer jeg fint selv.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men en vaskehjelp som kom 2 dager i uka og laget middag de 2 dagene, hadde vært topp. 

Anonymkode: f7479...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det, da jeg bodde og jobbet utenlands i 6 måneder. Det var egentlig bare masete, fordi de fikk angst hvis jeg prøvde å gjøre noe selv. Fikk ikke lov til å bruke kjøkkenet selv før de var gått av vakt kl. 23. Er nok litt for vant til å være selvstendig.

Anonymkode: baa29...558

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, dr_zhivago skrev:

Men det hadde jo vært ganske digg å kunne oppføre seg som en konge i eget hus? Er noe besnærende med å kunne kommandere folk rundt, og å kunne bruke all min tid kun på de tingene jeg liker å gjøre.

Ikke enig. Jeg ville ikke likt det, men kunne heller hatt en vaskehjelp så slipper jeg å bruke tid på sånt drittarbeid.

Anonymkode: 0fea8...d09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er i mot slaveri.

Anonymkode: 680d1...b41

Ville jo betalt minstelønn. Slaver jobber gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, dr_zhivago said:

Ville jo betalt minstelønn. Slaver jobber gratis.

Så det du spør om i HI er om folk kunne tenke seg en butler OG har råd til det (og i neste instans faktisk vurderer det, hvis begge disse betingelsene er oppfylt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Så det du spør om i HI er om folk kunne tenke seg en butler OG har råd til det (og i neste instans faktisk vurderer det, hvis begge disse betingelsene er oppfylt)?

Det er jo en forutsetning at man har råd til det, om man skal ha en. Men spørsmålet er ikke kun rettet til de som på nåværende tidspunkt har råd. Det er jo ikke utbredt med hverken herskapshus eller tjenestefolk her til lands, så jeg ville bare se hva folk mente om det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville unektelig sett litt i overkant stormannsgalt ut å ha butler i en énpersonshusholdning i en bygårdsleilighet på 50 kvadrat, så nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, å ha personlige tjenere av noe slag er forkastelig. (Med mindre man ikke klarer å gjøre ting selv, om man f.eks sitter i rullestol osv. Og da skal de være godt kompensert.)

Hvem er vaskehjelpas vaskehjelp? Og hvorfor fortjener jeg å ha noen som vasker for meg, mens vaskehjelpa må vaske dobbelt opp?

Kvalmende utnyttelse av mennesker som ikke er like rike som en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er i mot slaveri.

Anonymkode: 680d1...b41

Butler er faktisk ett yrke, det finnes egen skole for å utdanne seg til butler. Det er ett serviceyrke. Så ergo er det ikke slaveri, de får lønn. 

Anonymkode: 4f254...481

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicathv skrev:

Nei, å ha personlige tjenere av noe slag er forkastelig. (Med mindre man ikke klarer å gjøre ting selv, om man f.eks sitter i rullestol osv. Og da skal de være godt kompensert.)

Hvem er vaskehjelpas vaskehjelp? Og hvorfor fortjener jeg å ha noen som vasker for meg, mens vaskehjelpa må vaske dobbelt opp?

Kvalmende utnyttelse av mennesker som ikke er like rike som en selv.

Hva er forskjellen på å betale en vaskehjelp for å vaske for deg og å betale en mekaniker for å skifte dekkene dine, et renseri for å rense klærne dine, en barnehage for å passe barna dine eller kolonial.no for å handle og kjøre hjem mat for deg? Forutsatt at man ansetter hvitt og betaler en anstendig lønn er det da ikke forskjell på en vaskehjelp og ansatte i andre serviceyrker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest 007_008_007
5 timer siden, dr_zhivago skrev:

En sånn som står klar til å hente mat/vaske klær/gå ut med søpla osv.

Nei, en som ikke klarer å bære sin egen byrde vil aldri bli noe i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men på en måte virker det litt som bortkastet penger og sløsing av mennesklige ressurser. Det er mye bedre ting enn person kan gjøre, enn å ta vare på småting i huset mitt, liksom

Anonymkode: b91bc...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daria skrev:

Hva er forskjellen på å betale en vaskehjelp for å vaske for deg og å betale en mekaniker for å skifte dekkene dine, et renseri for å rense klærne dine, en barnehage for å passe barna dine eller kolonial.no for å handle og kjøre hjem mat for deg? Forutsatt at man ansetter hvitt og betaler en anstendig lønn er det da ikke forskjell på en vaskehjelp og ansatte i andre serviceyrker.

Forskjellen er at de bokstavelig talt vasker din skitt. Alle (som er i stand til det) bør la være å fornedre et annet menneske på den måten.

I tillegg: Ikke alle vet hvordan man skifter dekk. Noen klær kan ikke vaskes i vaskemaskinen hjemme. Det er tilnærmet umulig å passe barna sine selv samtidig som man er på jobb. Å betale noen for å handle mat for seg vitner om utrolig latskap (og for mye penger), men det er mye mindre nedverdigende enn å vaske andre menneskers skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...