Gå til innhold

Bulka bilen min på jobboppdrag


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb som gjør at jeg noen ganger må kjøre rundt. 
I dag var det veldig glatt, jeg klarte å skli inn i en søppelkasse og fikk en forholdsvis grei bulk i bilen. Denne skaden må jo repareres. 
Men hvem er "ansvarlig" for slike ting? Er det noe man kan kreve at jobben dekker, siden jeg var på jobb. Jobben har ikke firmabil, så alle må bruke private biler når det er noe som må gjøres utenom kontoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kontraktfestet at dere bruker privatbil til jobb så skal kontrakten også si noe om godtgjørelse samt evt service og forsikring. 

De fleste gir godtgjørelse basert på kilometer som er mye høyere enn bensinkostnad, fordi de skal dekke forsikringsøkning i forbindelse med økt kjørelengde, samt slitasje og vedlikehold, og trolig må du ta dette på din egen forsikring. 

Anonymkode: f77d5...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du son kjørte, din bil, du er ansvarlig. 

 

Anonymkode: 5638c...382

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører jobb-bil på jobb, og da fyller vi ut et skademeldingsskjema som gjør at skadene blir fikset. Har aldri måtte betalt noe. Vet ikke hvordan det er når det er privatbiler.

Anonymkode: 0986f...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var du son kjørte, din bil, du er ansvarlig. 

 

Anonymkode: 5638c...382

Jeg tror ikke det er sånn når man bruker bilen i jobbsammenheng. Jeg jobbet en periode i hjemmesykepleien og bulka en av bilene deres, og det var kommunen som betalte for å fikse det. 

Anonymkode: da95e...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er sånn når man bruker bilen i jobbsammenheng. Jeg jobbet en periode i hjemmesykepleien og bulka en av bilene deres, og det var kommunen som betalte for å fikse det. 

Anonymkode: da95e...193

Det var deres bil. TS har brukt privatbil og alt koker ned til hva som står i avtalen.

Anonymkode: ec100...f44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kaleidoskop skrev:

Nei ikke kontrakt, jeg får kjøregodtgjørelse etter statens satser. 

Da er slikt bakt inn i kjøregodtgjørelsen og du må dekke det selv.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er sånn når man bruker bilen i jobbsammenheng. Jeg jobbet en periode i hjemmesykepleien og bulka en av bilene deres, og det var kommunen som betalte for å fikse det. 

Anonymkode: da95e...193

Her var det kommunens bil du bulka, da er det de som er ansvarlig og tar det på sin forsikring.

Anonymkode: 9ead6...00c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bil, din kostnad. Med mindre du har avtalt noe annet, noe som hører til sjeldenhetene.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatbil = betaler skadene selv.

Med mindre noe annet er avtalt i ansattekontrakten, men det er sjeldent. 

Anonymkode: a97c7...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo det vesentlige blitt sagt: Sjekk kontrakten. 

Men de som gjentatte ganger påstår at kjøregodtgjørelse etter statens satser er så høy at den tar høyde for slike tilfeller...det er absolutt ikke sant.

Satsen er nylig kommet ned under 4kr/km igjen. Kjøper du ny bil, skal det godt gjøres å kjøre for under 7-8kr/km. Jeg bruker en gammel bulkedoning som nå koster meg 3kr/km - men det er en bil som bare såvidt består PKK annethvert år. De satsene der er plaster på såret, men ikke noe mer.

Privatbilbruk i jobben er som lønnstrekk å regne.

Anonymkode: 03175...6cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Privatbilbruk i jobben er som lønnstrekk å regne.

Anonymkode: 03175...6cb

Helt enig i den. Jeg kjører mye i jobb, og er underskuddsprosjekt. Slitasje på bilen i seg selv, i tillegg til et-par småbulker opp gjennom (noen som har kommet borti og stukket av.)

Enten er dette krav i ansattekontrakt, og bør være kompansert gjennom lønn. Ellers bør arbeidsgiver tilby andre muligheter - hos oss står vi fritt til å ta taxi. Men jeg synes det er mer komfortabel med egen bil, så gjør dette på egen regning. 

Anonymkode: a97c7...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo det vesentlige blitt sagt: Sjekk kontrakten. 

Men de som gjentatte ganger påstår at kjøregodtgjørelse etter statens satser er så høy at den tar høyde for slike tilfeller...det er absolutt ikke sant.

Satsen er nylig kommet ned under 4kr/km igjen. Kjøper du ny bil, skal det godt gjøres å kjøre for under 7-8kr/km. Jeg bruker en gammel bulkedoning som nå koster meg 3kr/km - men det er en bil som bare såvidt består PKK annethvert år. De satsene der er plaster på såret, men ikke noe mer.

Privatbilbruk i jobben er som lønnstrekk å regne.

Anonymkode: 03175...6cb

Om bruk av privat bil i jobben lønner seg eller ikke kommer an på bilen og hvor mye den brukes. 

Min privatbilbruk i jobb lønner seg med ca 1,70 per km etter alle utgifter, inkludert skatt av de 40 ørene i hht. statens satser. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din bil,  ditt ansvar, men det er jo lov å prøve seg, eks dersom sjefen ringer deg å ber deg komme med en gang, å du blir stoppet i fartskontroll fordi du måtte komme med en gang... tror du han tar boten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gladgutten79 skrev:

Din bil,  ditt ansvar, men det er jo lov å prøve seg, eks dersom sjefen ringer deg å ber deg komme med en gang, å du blir stoppet i fartskontroll fordi du måtte komme med en gang... tror du han tar boten ?

Det er jo et lovbrudd, og sjefen bad deg neppe bryte lover men at du skulle komme så fort som mulig. 

Det blir litt som at en arbeidsgiver tar skylden om du stjeler fra en kollega for å dekke tap i kassa.. "men sjefen sa at det var viktig å ikke ha tap i kassa.". 

Anonymkode: f77d5...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovbrudd ja, men å dekke noe bulk eller fartsbot, gjør neppe sjefen

Jeg var på jobb på en øy for noen år siden, parkerte, betalte p-avgift tok båten dit jeg skulle, utforutsette ting oppsto å jeg måtte stå over båten hjem, å vente til neste, ringte en kollega men hadde allerede fått p-bot, nevnte det ikke, men sjefen spurte når jeg var hjemme å jeg nevnte det og at jeg hadde fått bot, han var grei å betalte den, han kunne gitt f, skal sies dette var før Easypark app kom

Endret av Gladgutten79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...