Gå til innhold
AnonymBruker

Gifte seg i Las Vegas

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har lyst til å gifte oss i Las Vegas, langt fra venner og familie. Prøver å Google litt og det virker som at eneste man trenger å gjøre er å søke om ekteskapslisens der i byen og så levere inn papirene i Norge for å få det godkjent

Men hvordan er det med vitner? Og er det ingenting annet man trenger å tenke på?

Anonymkode: c380b...3f9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zienna

I Las Vegas kan du gifte deg spontant, og du trenger ikke å tenke på noe som helst.  Seremonien tar 20 min og koster under 500 dollar.  Se linken: 
https://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2012/11/Kjendisbryllup-i-Las-Vegas

Søsteren min giftet seg der.  Hun sier at det høres mer eksotisk ut enn det var. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Men når jeg søkte og kom til denne siden, så stod det:

• Sitat

For å søke om ekteskapslisens drar man til 201 East Clark Avenue i Las Vegas (maps.google.com). Man kan fylle ut blankettene online, men begge må være tilstede med legitimasjon når sertifikatet utstedes.

Har ingen tanker om at det skal være eksotisk eller noe sånt. Jeg vet at ting aldri er som på film etc. Vi ønsker bare å gjøre det kjapt uten masse fuzz og ta det som en ferietur i samme slengen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Blir det ikke billigere å gjøre det på enklest mulig måte i Norge, og så reise på ferie etterpå? Ingen dere kjenner trenger jo å få vite noe om giftermålet før dere legger ut bilder fra bryllupsreisen (og velg et annet reisemål enn Vegas, sier nå jeg).

Anonymkode: a3816...77d

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke billigere å gjøre det på enklest mulig måte i Norge, og så reise på ferie etterpå? Ingen dere kjenner trenger jo å få vite noe om giftermålet før dere legger ut bilder fra bryllupsreisen (og velg et annet reisemål enn Vegas, sier nå jeg).

Nå velger vi Vegas fordi jeg har familie som bor der som vi tenkte å besøke. Og så videre til SAN Fransisco og treffe noen gamle venner. Vi gifter oss ikke for å spare penger, vi ønsker bare å gjøre det et annet sted. Ellers hadde vi jo bare gjort det på tinghuset selvfølgelig

Skjønner ikke hvorfor det er slik på KG at man alltid må forklare seg istedenfor å få et svar på spørsmålet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå velger vi Vegas fordi jeg har familie som bor der som vi tenkte å besøke. Og så videre til SAN Fransisco og treffe noen gamle venner. Vi gifter oss ikke for å spare penger, vi ønsker bare å gjøre det et annet sted. Ellers hadde vi jo bare gjort det på tinghuset selvfølgelig

Skjønner ikke hvorfor det er slik på KG at man alltid må forklare seg istedenfor å få et svar på spørsmålet

Det er fordi man ikke skjønner at man må ta med så mye relevant informasjon som mulig i hovedinnlegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi man ikke skjønner at man må ta med så mye relevant informasjon som mulig i hovedinnlegget.

Men hvordan er sånt relevant? Jeg lurte på om man måtte ha forlovere og hva ellers jeg burde tenke på. At jeg får svar på at jeg kan gifte meg i Norge og dra på ferie andre steder har da ingen relevanse i det hele tatt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Husk at om du gifter deg i Las Vegas/USA er du ikke gift i Norge. Den smellen gikk Kristin fra bloggerne på en gang. 

Kanskje er det mulig å fylle ut noen papirer senere... Men har hørt at det er noe bal. 

Anonymkode: 203af...0fb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at om du gifter deg i Las Vegas/USA er du ikke gift i Norge. Den smellen gikk Kristin fra bloggerne på en gang. 

Kanskje er det mulig å fylle ut noen papirer senere... Men har hørt at det er noe bal. 

Anonymkode: 203af...0fb

Ja det er dette jeg har hørt om og som jeg lurer på. På en nettside så står det at papirene må leveres inn på skatteetaten i Norge for at det skal bli gyldig, men siden jeg har hørt rykter om mange ugyldige ekteskap gjennomført på denne måten så begynner jeg å lure på om det virkelig er så enkelt 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

https://www.fylkesmannen.no/nb/Folk-og-samfunn/Etterfolgende-godkjenning-av-ekteskap/

Jeg vil egentlig tro at et LA-ekteskap godkjennes av skatteetaten, hvis begge er tilstede under vielsen, dere har to vitner (som ekteskapsbyrået sikkert kan ordne med), begge er over 18 år, ingen er gift fra før.

I verste fall må det søkes om godkjenning fra fylkesmannen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.fylkesmannen.no/nb/Folk-og-samfunn/Etterfolgende-godkjenning-av-ekteskap/

Jeg vil egentlig tro at et LA-ekteskap godkjennes av skatteetaten, hvis begge er tilstede under vielsen, dere har to vitner (som ekteskapsbyrået sikkert kan ordne med), begge er over 18 år, ingen er gift fra før.

I verste fall må det søkes om godkjenning fra fylkesmannen.

Ja alt er i orden bortsett fra vitner. Er det greit å bruke ukjente vitner altså? Har liksom aldri giftet meg før så aner ikke hvordan sånt fungerer

Kanskje greit å høre med fylkesmannen før man drar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Etter utenlandsk rett

Dersom dere skal gifte dere etter utenlandsk rett, må dere selv undersøke med myndighetene i det aktuelle landet om hvilken dokumentasjon de krever at dere legger frem. Sjekk blant annet hvilket språk de krever ekteskapsattesten på, og om den må være påført et apostillestempel fra fylkesmannen eller være legalisert (stemplet fra UD).

Hvis landet dere skal gifte dere i krever en attest for å inngå ekteskap i utlandet, såkalt ekteskapsattest, fra Norge går dere/den av dere som er/har vært bosatt i Norge frem på samme måte som når to norske statsborgere gifter seg

Hvis en av dere ikke har vært bosatt i Norge, må dere legge ved informasjon om denne personens fulle navn, fødselsdato, fødested og statsborgerskap.  Fyll inn opplysningene i skjemaet, skriv ut og send sammen med søknadspapirene til den som er/har vært bosatt i Norge:

• Egenerklæring
  • Forlovererklæring – må fylles ut av én forlover/vitne
  • Erklæring om skifte – dersom noen av dere har vært gift tidligere. Er det mindre enn 2 år siden skilsmissen ble innvilget, kan det søkes om skiftefritak hos fylkesmannen hvis siste felles adresse ikke var i Norge. Søknadskjema kan lastes ned på fylkesmannen.no  Er det mer enn 2 år siden skilsmissen kan man benytte egenerklæringen i del III.

Send søknadspapirene til skattekontoret ditt. Forventet behandlingstid er normalt 2-3 uker. 

Dersom dere oppfyller kravene for å inngå ekteskap, mottar dere en ekteskapsattest i posten. Ekteskapssattesten kan utstedes på følgende språk: norsk, engelsk, tysk, spansk, fransk eller italiensk. Gi beskjed om hvilket språk dere ønsker attesten på og hvilket land dere skal gifte dere i.

Hvordan få ekteskapet anerkjent i Norge?

For å få ekteskapet anerkjent i Norge, må dere legge frem en original vigselsattest for skattekontoret. Det er imidlertid stor forskjell på hva som regnes som gyldig dokumentasjon når man gifter seg i utlandet:

(...)

Ekteskap inngått i andre land (inkl. USA)

Attestene må være i original og påført et apostillestempel, eller være legalisert av landets utenriksdepartement. Attester som er verifisert av norsk utenriksstasjon godtas også. 

Oversettelse kan være nødvendig hvis ikke attesten er skrevet på engelsk, dansk eller svensk. Dersom attester er oversatt må både den originale og oversettelsen leveres. Er attester oversatt i utlandet med unntak av nordiske land, må også oversettelsen være påført apostillestempel eller være legalisert av landets utenriksdepartement.

Anonymkode: 22c89...09f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Missfitness

Las Vegas er jo kult på sin måte, men jeg ville ikke giftet meg der, for trashy. Da ville jeg gjort som noen andre skrev her, gjør det i all stillhet her hjemme og reis etterpå ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Wenda
1 time siden, Missfitness skrev:

Las Vegas er jo kult på sin måte, men jeg ville ikke giftet meg der, for trashy. Da ville jeg gjort som noen andre skrev her, gjør det i all stillhet her hjemme og reis etterpå ;) 

Trashy blir det bare om man kanskje velger det verste. Kjenner ei som giftet seg utendørs ved et vann i LV. Det så bare så utrolig romantisk ut. Og så har man jo Marna og Ørjan som giftet seg ved å fly helikopter til en sånn canyon. 

Det trenger ikke være drive-trough midt på natten etter en rølpefest, just sayin’

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Missfitness
31 minutter siden, Wenda skrev:

Det trenger ikke være drive-trough midt på natten etter en rølpefest, just sayin’

Selvsagt ikke, men hele greia blir vel "kommerst" for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenda
1 time siden, Missfitness skrev:

Selvsagt ikke, men hele greia blir vel "kommerst" for meg.

Men nå er det jo det TS ønsker da, og det de trenger råd rundt til hvordan det skal gjøres

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her