Gå til innhold

Nærmer seg oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg skal snart ha oppkjøring og jeg lurer på om dere kan komme med noen tips med ting som er ekstra viktig å huske på. 
Har dere noen tips om hvordan man kan lese trafikk bilde på best mulig måte.
Jeg synes også det er vanskelig å få meg seg når man har vikeplikt enkelte ganger, og ser forskjell når det er utkjørsler/man kommer fra offentlig vei. Har dere noen tips på dette? For det er vell ikke alltid slikt at det er oppmerket/skilt hver plass hvor man ikke har vikeplikt
Jeg har hatt oppkjøring tidligere å fått klage på ikke miljø vennlig kjøring. Kan dere fortelle meg når dere bruker de forskjellige gir numerene? 
Og hvordan kommer dere fortest mulig opp i fart uten at det høres for voldsomt ut? 

Anonymkode: 51fc9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest duftlyset

Man hører på bilen når man ikke har riktig gir. Lager den ekstra mye lyd? Gir opp. Turtallet skal ligge mellom 2 og 3. 
Girer opp i fjerdegir ved 60 sone, men dette varierer fra bil til bil. 

Se i alle speil, og sjekk midtspeilet hver eneste gang du er på en ny vei. Du har vikeplikt fra høyre så fremst du ikke er på forkjørsvei.

Raskest mulig opp i fart, da gasser du på i andre og girer direkte til fjerde, eller tredjegir og girer direkte til femte. Det kommer an på fartsgrensen. 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, duftlyset skrev:

Man hører på bilen når man ikke har riktig gir. Lager den ekstra mye lyd? Gir opp. Turtallet skal ligge mellom 2 og 3. 
Girer opp i fjerdegir ved 60 sone, men dette varierer fra bil til bil. 

Se i alle speil, og sjekk midtspeilet hver eneste gang du er på en ny vei. Du har vikeplikt fra høyre så fremst du ikke er på forkjørsvei.

Raskest mulig opp i fart, da gasser du på i andre og girer direkte til fjerde, eller tredjegir og girer direkte til femte. Det kommer an på fartsgrensen. 

Lykke til

Tusen takk for gode svar :)

Anonymkode: 51fc9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar :)

Anonymkode: 51fc9...c7d

Så da kan man ikke bli tatt for å ha for høye turtall i det man går opp i fart?

Anonymkode: 51fc9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da kan man ikke bli tatt for å ha for høye turtall i det man går opp i fart?

Anonymkode: 51fc9...c7d

det var slik jeg lærte å komme hurtig opp i fart da jeg kjørte opp. svinger man inn på en vei med 60-70 sone, er man avhengig av å komme raskt opp i fart. Måtte kjøre av en snuplass og inn i 80 sone på oppkjøring. Da giret jeg direkte fra andre til fjerde og deretter opp i femte. Sensor sa ingenting på dette ved endt oppkjøring og jeg besto på første forsøket.

Det er ikke vits i å bruke første gir med mindre man rygger i lav fart eller krypekjører. 

0-5 km/t 1gir
5-20 km/t 2 gir
30-40 km/t 3 gir
40-50 km/t 4 gir
60 km/t + 5 gir 

Dette var sånn ca hva jeg brukte på min første bil. Det var da en gammel bil, og på nyere biler vil nok ikke disse tallene stemme. På oppkjøringsbilen brukte jeg kun femte gir da jeg var i 80 km/t. Anbefaler deg å følge med på turtallet. Dette skal ligge mellom 2 og 3. Er det over dette må du gire opp. 

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg ikke å bruke duftlyset metode for giring under oppgjøringen. Du ønsker de ikke skal høre så voldsomt ut, men det vil det gjøre hvis du kjører i  60 i andre gir. Gir som du bruker og ikke begynn å surre med noe som er nytt for deg under oppgjøringen. Akselerer kjapt, men husk på føre, er det glatt så må du ta det mer med ro og bruke lenger tid på å komme opp i fart. 

 

Anonymkode: cb475...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg ikke å bruke duftlyset metode for giring under oppgjøringen. Du ønsker de ikke skal høre så voldsomt ut, men det vil det gjøre hvis du kjører i  60 i andre gir. Gir som du bruker og ikke begynn å surre med noe som er nytt for deg under oppgjøringen. Akselerer kjapt, men husk på føre, er det glatt så må du ta det mer med ro og bruke lenger tid på å komme opp i fart. 

 

Anonymkode: cb475...705

Men hvordan gjør du det? man skal vel ikke stoppe i 40/50 for så å gire til 4 for så å komme opp i riktig fart?

Anonymkode: 51fc9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, duftlyset skrev:

det var slik jeg lærte å komme hurtig opp i fart da jeg kjørte opp. svinger man inn på en vei med 60-70 sone, er man avhengig av å komme raskt opp i fart. Måtte kjøre av en snuplass og inn i 80 sone på oppkjøring. Da giret jeg direkte fra andre til fjerde og deretter opp i femte. Sensor sa ingenting på dette ved endt oppkjøring og jeg besto på første forsøket.

Det er ikke vits i å bruke første gir med mindre man rygger i lav fart eller krypekjører. 

0-5 km/t 1gir
5-20 km/t 2 gir
30-40 km/t 3 gir
40-50 km/t 4 gir
60 km/t + 5 gir 

Dette var sånn ca hva jeg brukte på min første bil. Det var da en gammel bil, og på nyere biler vil nok ikke disse tallene stemme. På oppkjøringsbilen brukte jeg kun femte gir da jeg var i 80 km/t. Anbefaler deg å følge med på turtallet. Dette skal ligge mellom 2 og 3. Er det over dette må du gire opp. 

Går det da? En har vel bilen i revers når man rygger? 

Anonymkode: 2115a...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det da? En har vel bilen i revers når man rygger? 

Anonymkode: 2115a...f81

selvsagt, men det går jo sakte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...