Gå til innhold

Stemor er overalt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn på 7, 8 og 10 år. Far og jeg gikk fra hverandre da jeg var gravid med yngste. Vi har hatt 50/50 hele tiden og begge er etablerte med nye partnere men ingen av oss har nye barn. Både min nye mann og hans nye kone er barnløse. Far og jeg har et greit samarbeid om barna, men det er ikke et hjertelig forhold og vi kommuniserer dårlig. Far har en jobb som krever en del reising og da er det stemor som har den daglige omsorgen når barna er der.

Mitt problem er at stemor synes å være overalt. Hun arrangerer overnattingsbesøk for eldste, hun er på konferansetimer på skolen, hun baker kaker til arrangementer og hun har til og med fulgt det ene barnet til lege. Når hun leverer barna her så blir hun alltid med dem inn en tur og står og kvitrer i døren, men jeg ser at hun lar blikket vandre og finner feil med alt jeg/vi gjør. Vi bor i et ordentlig hjem med litt støv i krokene, mens hun /de har et interiørmagasin-hjem hvor det aldri er en brødsmule på benken. Jeg føler veldig på at hun følger barna inn for å kunne dømme meg.

Far og hun har veldig god økonomi og når de kjøper klær og utstyr til barna så er det dyre ting. Eldste fortalte meg at da de dro for å kjøpe støvler til dem så hadde eldste sagt at de hadde billige støvler på Europris. Stemors svar hadde vært at de kanskje virket billige, men med dårlig kvalitet så ville de raskt få hull og dermed bli dyrere likevel. Jeg kjøpte støvler til dem på Europris for to år siden, og jeg føler at det var et direkte stikk til meg.

Det er vanskelig å forklare, for utenpå ser alt fint ut, men jeg føler hun forsøker å undergrave meg og ta over barna mine. At hun ser ned på meg og påvirker barna i en retning av en dyrere livsstil og fasade hvor jeg faller gjennom.

Nå lurer jeg på om jeg bør kreve en større del av omsorgen.

Anonymkode: 4c8f4...bb8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare bite det i deg. Så lenge barna har det bra, spiller det ingen rolle hva hun tenker og mener om støv, rot og støvler fra Europris.

Anonymkode: 9c41b...b89

• Liker 37
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du overreagerer.

For en flott stemor som behandler barna som sine egne! 

Dette virker å handle mer om din manglende selvtillit.

Anonymkode: 648f7...6a4

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tre barn på 7, 8 og 10 år. Far og jeg gikk fra hverandre da jeg var gravid med yngste. Vi har hatt 50/50 hele tiden og begge er etablerte med nye partnere men ingen av oss har nye barn. Både min nye mann og hans nye kone er barnløse. Far og jeg har et greit samarbeid om barna, men det er ikke et hjertelig forhold og vi kommuniserer dårlig. Far har en jobb som krever en del reising og da er det stemor som har den daglige omsorgen når barna er der.

Mitt problem er at stemor synes å være overalt. Hun arrangerer overnattingsbesøk for eldste, hun er på konferansetimer på skolen, hun baker kaker til arrangementer og hun har til og med fulgt det ene barnet til lege. Når hun leverer barna her så blir hun alltid med dem inn en tur og står og kvitrer i døren, men jeg ser at hun lar blikket vandre og finner feil med alt jeg/vi gjør. Vi bor i et ordentlig hjem med litt støv i krokene, mens hun /de har et interiørmagasin-hjem hvor det aldri er en brødsmule på benken. Jeg føler veldig på at hun følger barna inn for å kunne dømme meg.

Far og hun har veldig god økonomi og når de kjøper klær og utstyr til barna så er det dyre ting. Eldste fortalte meg at da de dro for å kjøpe støvler til dem så hadde eldste sagt at de hadde billige støvler på Europris. Stemors svar hadde vært at de kanskje virket billige, men med dårlig kvalitet så ville de raskt få hull og dermed bli dyrere likevel. Jeg kjøpte støvler til dem på Europris for to år siden, og jeg føler at det var et direkte stikk til meg.

Det er vanskelig å forklare, for utenpå ser alt fint ut, men jeg føler hun forsøker å undergrave meg og ta over barna mine. At hun ser ned på meg og påvirker barna i en retning av en dyrere livsstil og fasade hvor jeg faller gjennom.

At foreldrene og steforeldrene har god kontakt er viktig for barna. Kanskje du kan forsøke å se på det som noe positivt?

Anonymkode: b43f9...a84

• Liker 23
Skrevet

Herregud. Problemet her er du, ikke stemor. Hun virker jo råbra og engasjert i barna dine. Så bra for dem at de har en stemor de kan regne med. Du virker bare usikker og sjalu. Dropp det å vær glad på dine barns vegner.

• Liker 42
Skrevet

Så utrolig fint med en stemor som behandler barna så bra! Her tror jeg du bør svelge stoltheten og tenke på at barna faktisk har det veldig bra. Jeg føler med deg, jeg har nemlig svigers som alltid skal være bedre enn foreldrene mine, med større julegaver, mer barnevakt og alt sånt. Men jeg prøver å legge til side de vonde følelsene jeg får, og bare kose meg med at vi faktisk får masse gaver og penger og hjelp. Og jeg vet jo at jeg uansett er mest glad i mine egne foreldre,  og at jeg aldri lar meg kjøpe. Det tror jeg ikke barna dine gjør heller. 😊

Anonymkode: c7a1b...763

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du overreagerer.

For en flott stemor som behandler barna som sine egne! 

Dette virker å handle mer om din manglende selvtillit.

Anonymkode: 648f7...6a4

Ja, det kan kanskje virke slik når jeg kun kommer med noen eksempler. Men det er flere ting. Når barna er hos meg så sier de ting som at mat fra boks ikke er ordentlig mat og at vi heller bør kjøpe rent kjøtt/fisk enn fiskepinner eller ferdige kjøttkaker. Dette er ting de får fra stemor, ikke fra far, for han hadde ingenting mot fiskeboller eller ferdig lasagne da vi var gift. Videre sier de for eksempel at vi av og til må flytte vaskemaskinen for å vaske under da det kan bli mugg. Hun må jo gjerne leve i et utstillingshjem med mat fra bunnen og ingen støv, men når hun viderefører det til barna mine, så ser de annerledes på meg.

Hun har da heller ingenting å gjøre på foreldremøter eller dugnad, det er mitt og fars ansvar å følge opp.

• Liker 6
Skrevet

Hun høres i overkant ut.

Anonymkode: 6a73a...550

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, VoodooChild skrev:

Dette er jo dine egne oppfatninger. Du vet ikke om dette er det hun prøver på. Kommenterer hun støvet i kroken?

Jeg tror du må jobbe litt med deg selv her. Du vil vel at barna skal ha det godt når de er hos far? Jeg syns denne stemoren tar mye bra ansvar.

Jeg vil ikke at hun skal "ta så mye ansvar". Det er ikke henne jeg fikk barn med.

Hun kommenterer det ikke der og da, men hvorfor synes hun det er så viktig å fortelle barna mine hvordan man skal vaske? 

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig fint med en stemor som behandler barna så bra! Her tror jeg du bør svelge stoltheten og tenke på at barna faktisk har det veldig bra. Jeg føler med deg, jeg har nemlig svigers som alltid skal være bedre enn foreldrene mine, med større julegaver, mer barnevakt og alt sånt. Men jeg prøver å legge til side de vonde følelsene jeg får, og bare kose meg med at vi faktisk får masse gaver og penger og hjelp. Og jeg vet jo at jeg uansett er mest glad i mine egne foreldre,  og at jeg aldri lar meg kjøpe. Det tror jeg ikke barna dine gjør heller. 😊

Anonymkode: c7a1b...763

Det har ikke noe med stolthet å gjøre. Det handler om at hun oppdrar barna mine til å bli mennesker jeg ikke vil at de skal bli :(

• Liker 9
Skrevet

Herregud, nå må du gi deg. 

Hvem skulle vært der for barna når far jobber som han gjør. Jeg syns det er kjempe bra at bonusmamma hjelper til og behandler de som sine egne. Tenk hvis x-en din hadde funnet seg en ufordragelig dame som ikke viste interesse i barna eller noe med de, og du måter bare ha sett på alt uten å kunne påvirke det. Be happy😊

Anonymkode: 6b4bf...04b

• Liker 31
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres sjalu ut der du heller bør være glad for at hun gidder å ta så mye ansvar når far er så mye borte pga jobb.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke at hun skal "ta så mye ansvar". Det er ikke henne jeg fikk barn med.

Du skriver jo at "Far har en jobb som krever en del reising og da er det stemor som har den daglige omsorgen når barna er der."

Har du fortalt far og stemor at du helst vil ta deg av alle avtaler barna har som faller på far sine uker selv? 

• Liker 19
Gjest Dævendøtte
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde mine barn hatt en sånn stemor, hadde jeg blitt skikkelig glad :)

Ikke tenk så mye på det negative, ikke tro at du blir undergravd og hun tar fra deg barna, se på henne som en person som gjør gode ting for barna dine. Er nok du som føler på ting litt for mye. 

Skrevet

Jeg synes hun (stemor) høres kontrollerende ut.

Anonymkode: bfbb4...154

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå må du gi deg. 

Hvem skulle vært der for barna når far jobber som han gjør. Jeg syns det er kjempe bra at bonusmamma hjelper til og behandler de som sine egne. Tenk hvis x-en din hadde funnet seg en ufordragelig dame som ikke viste interesse i barna eller noe med de, og du måter bare ha sett på alt uten å kunne påvirke det. Be happy😊

Anonymkode: 6b4bf...04b

Det er jo en annen ting: Far trenger ikke ha en jobb med så mye reising. Det er kun for å ha mer penger, og det går utover barna. Derfor mener jeg også at jeg bør ha en større del av omsorgen, de har ofte ikke samvær med han men med stemor.

• Liker 6
Skrevet

Jobb med din egen usikkerhet og sjalusi! Du er jo bare egoistisk og smålig her. Det er ikke sånn at barna dine blir mer glad i henne enn i deg. Barn er alltid mest glad i foreldrene sine, så slutt å tenk at hun tar barna dine fra deg! 

Hun har ikke barn selv, og jeg tenker at hun er en fantastisk god bonusmor som stiller opp og tydelig er glad i barna deres. Tenk deg om det var omvendt? 

Forresten skjønner jeg godt at hun vil kjøpe kvalitet når de har råd til det. Jeg unngår Europris som pesten. Jeg blåser i hvor andre handler, og det er nettopp fordi jeg ikke har verdens beste økonomi at jeg handler kvalitet. Det varer, og jeg slipper å handle nytt på lang tid. Derfor.

Her syns jeg du bør ta deg selv i nakken og sette pris på at barna dine har et godt hjem begge steder og blir ivaretatt av voksne som bryr seg om dem. Du er og blir moren deres og den de vil sette høyst av dere uansett. Bare du ikke viser barna dine misnøyen og ødelegger for dem sånn at de kommer i lojalitetskonflikt. 

Anonymkode: 7cf87...2f6

• Liker 26
Skrevet
2 minutter siden, VoodooChild skrev:

Du skriver jo at "Far har en jobb som krever en del reising og da er det stemor som har den daglige omsorgen når barna er der."

Har du fortalt far og stemor at du helst vil ta deg av alle avtaler barna har som faller på far sine uker selv? 

Når de er foreldremøter og sånt noe så er vi begge der uansett. Men når han er borte så møter hun. Det ville ikke blitt noen flere avtaler på meg. Og ja, jeg har sagt til far at jeg synes det er unaturlig at hun møter og han svarer at hun møter på vegne av han så han vet hva som foregår på skolen og fritidsaktiviteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...