Gå til innhold

Har katt får besøk av hund


NakedEye

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en katt på 6 mnd og i julen får vi besøk av to hunder, ikke samtidig. Begge hundene er under 1 år gamle. Min katt bodde sammen med hund som kattunge og den ene hunden gjorde også det som valp. Den andre hunden har ikke noe erfaring  med katt.

Jeg har aldri måttet introdusere katt og hund tidligere og lurer på hvordan man gjør dette på best mulig måte.

Den ene hunden er en working cocker spaniel. Den andre en blandinshund men minner litt om en Shih tzu

Katten har et greit sted å stikke av under sofaen som ikke hundene kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal sørge for at hundene ikke får mulighet til å jage, evt mulighet til å stenge hunden på eget rom når den blir for mye for katten. Om dere så må ha hundene i bånd så er dette kattens hjem, å skal ikke jages. 

Katten skal ikke presses til å være nær hunden, om den bare gjemmer seg så må dere ta hunden ut med jevne mellomrom så katten får pusterom. 

Få fokuset til hundene over på dere, kontakttrening kommer godt med her. Er hundene oppdratt så kan dere trene på at hundene skal være på et eget sted, feks i bur (med åpen dør) osv

Anonymkode: 64ace...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hundene komme? Kan ikke de være hjemme hos seg selv?

Anonymkode: 5a7fe...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mulig den ene kan være hos seg selv, men den andre skal være med på vår hytte over flere dager. For lenge å være hjemme alene både for katten og hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la dem få gå fritt. Dyrene fikser som regel selv. Bare pass på så ingen blir trengt inn i et hjørne.

Anonymkode: 0a614...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordne plass høyt oppe som katten kan gjemme seg bort på.. De liker å ha oversikt, jo høyere jo bedre. Begynner hunden å jage(working cockern vil nok være mest ivrig), få eier til å stoppe den og korriger. Greit å avtale på forhånd hva som er rett ang dyra. 

Anonymkode: 6e2b1...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må hundene komme? Kan ikke de være hjemme hos seg selv?

Anonymkode: 5a7fe...cad

For et veldig dumt spørsmål du stilte der...

Anonymkode: d917e...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er null problem. Jeg har hatt både hunder og katter i alle år, samtidig som jeg periodevis har vært fosterhjem for ulike typer dyr. Hunder som ikke har sett katter før er ofte nysgjerrige til å begynne med, men kattene legger raskt lista for hva som er greit. Katter som ikke har sett hund før kan være litt usikre med en gang. Så lenge hunden f. eks. er i bånd første gangen den kommer inn går det helt fint. La katten vurdere hunden på avstand uten at hunden får komme til. Enten syns kattene det er spennende og hilser eller så freser de og legger seg et utilgjengelig sted. Min 65 kilo store hund tør ikke så mye som å se på katten vi har i fosterhjem nå, for det finner ikke pus seg i 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...