Gå til innhold

Mørke baklys på elbiler?


stan

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange elbiler som har mørke baklys, selv om det er mørkt ute? 

Ser slike hver eneste dag, eller rettere sagt natt, når det er mørkt ute. 

Særlig BMWer, men også elektriske varebiler. 

Er det du? Slå på lysene før du forårsaker en ulykke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle forstår hvordan de skal stille inn lysbryterne på bilene sin. 

Med bil som med alt annet, folk vet heller ikke at bruksanvisninger er til for å leses. :)

Anonymkode: c06f1...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt det samme har jeg også lurt på og irritert meg grønn på...

Har kommet til den konklusjonen på at de må spare på strømmen så de kommer seg hjem..

Svarte eller mørke biler uten baklys her i bygda jeg er fra med 80 sone uten gatelys, ikke mye gjennomtenkt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør man gi beskjed til slike bakmørke? Blinke med langlysene? Ha langlysene på hele tiden? 

De gjør jo noe som er ulovlig og farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinket med lysene tidligere men de skjønte aldri hva jeg mente, så det har jeg gitt opp.. Men drar forbi mens jeg tuter roer meg litt ned og blinker med mine tåkelys bak bilen, om de fatter hva jeg mener vet jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det gjelder elbiler spesielt, men tenker det henger igjen fra tidligere. Da var det jo påbudt med baklys på alle norske biler hele døgnet. Grunnet nye EU-regler er dette ikke lenger påbudt. Mange er kanskje ikke klar over at baklysene ikke er på når de kjører med kjørelys. 

Anonymkode: 8c985...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det gjelder elbiler spesielt, men tenker det henger igjen fra tidligere. Da var det jo påbudt med baklys på alle norske biler hele døgnet. Grunnet nye EU-regler er dette ikke lenger påbudt. Mange er kanskje ikke klar over at baklysene ikke er på når de kjører med kjørelys. 

Anonymkode: 8c985...091

Hvis de ikke klarer å sette seg inn i moderne biler får de heller bare la vær å kjøpe de og heller kjøpe brukt. Eller så kan de levere inn lappen da de åpenbart ikke kan reglene ved å kjøre bil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvis de ikke klarer å sette seg inn i moderne biler får de heller bare la vær å kjøpe de og heller kjøpe brukt. Eller så kan de levere inn lappen da de åpenbart ikke kan reglene ved å kjøre bil...

Det skyldes en EU regel, for å spare litt strøm. Men med LED lys bruker bilen mer strøm i sekundet, enn man sparer ett år med mørke baklys.

Jeg spurte leverandøren om dette med baklysene og de kunne koble om slik at baklysene tenner samtidig som framlysene. Hvorfor ikke alle leverandører av biler i Norge gjør dette som standard skjønner jeg ikke? Det kunne de bruke som et salgs argument. Vi tar sikkerheten til kundene våre på alvor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig irriterende når de skrur seg på hver gang de kjører inn i en tunell, og man får en støkk fordi man først tror det er bremselysene....

Anonymkode: d7766...f1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/82eoG/up-sjefen-ut-av-bilen-og-sjekk-baklyset

– Autolys baserer seg på en sensor på dashbordet. Når det mørkner, fanger sensoren opp lysendringen, og skrur på nærlys og baklys. Hvis man har autolys bør man sette bryteren til posisjonen «auto», og da vil bilen ha riktig lys til enhver tid. De som ikke har autolys må selv huske å slå på nærlys selv når det mørkner, og da vil også baklysene tenne, sier Olsen.

Anonymkode: 077b7...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stan skrev:

Det skyldes en EU regel, for å spare litt strøm. Men med LED lys bruker bilen mer strøm i sekundet, enn man sparer ett år med mørke baklys.

Dette må du forklare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blinker på de og når jeg har oppmerksomheten, slår jeg av og på mitt eget lys. De fleste skjønner det. I verste fall dog har jeg kjørt bak slike biler i ti minutter og gjort dette ti ganger før de skjønner det.

Folk er dumme, det er vel generelt hovedkonklusjonen. EU reglene med kun fremlys på hjelper heller ikke akkurat.

Anonymkode: 388ba...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Illuminatum skrev:

Dette må du forklare meg.

Strømforbruket for en elbil er først og fremst motoren. LED lys bruker svært lite strøm. En bil som BMW i3 som akselererer til hundre på 6 sekunder, vil da bruke mer strøm enn baklysene gjør i løpet av nesten et år. 

Et helt misforstått miljøtiltak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fordi utenlandske sjåfører ble forvirret over våre konstante bremselys. Folk sparer penger på å ikke kjøpe med autolys da det gjerne er tillegg. De bare skjønner ikke at de da må skru på lysa selv. 

Jeg har ny bil, men autolys heldigvis. 

Anonymkode: 1d203...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fordi utenlandske sjåfører ble forvirret over våre konstante bremselys. Folk sparer penger på å ikke kjøpe med autolys da det gjerne er tillegg. De bare skjønner ikke at de da må skru på lysa selv. 

Jeg har ny bil, men autolys heldigvis. 

Anonymkode: 1d203...998

Når ble det et tillegg, i et land hvor det er påbudt med kjøreslys foran, på høylys dag? Alle norsksolgte biler har da hatt det oppsettet fra de forlater fabrikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Strømforbruket for en elbil er først og fremst motoren. LED lys bruker svært lite strøm. En bil som BMW i3 som akselererer til hundre på 6 sekunder, vil da bruke mer strøm enn baklysene gjør i løpet av nesten et år. 

Et helt misforstått miljøtiltak. 

Enig med deg. Du skrev imidlertid "Men med LED lys bruker bilen mer strøm i sekundet, enn man sparer ett år med mørke baklys."

Dog ikke glem at akselerasjon av en bensinbil bruke enda mer energi. Om du har rett i at en bruker mer strøm enn ett års baklys ved elbil vil dette tilsvare at samme akselerasjon med bensinbil bruker mer energi enn tre år med mørke baklys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk helt sjokk da jeg kom kjørende i 80 sona, litt trøtt og sliten etter jobb, og der dukker det plutselig opp et par bremselys i en sving foran meg! Da hadde jeg kjørt bak en sånn EL bmw i en rekke av biler og ikke sett den en gang.

Anonymkode: 7847e...9f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Illuminatum skrev:

Enig med deg. Du skrev imidlertid "Men med LED lys bruker bilen mer strøm i sekundet, enn man sparer ett år med mørke baklys."

Dog ikke glem at akselerasjon av en bensinbil bruke enda mer energi. Om du har rett i at en bruker mer strøm enn ett års baklys ved elbil vil dette tilsvare at samme akselerasjon med bensinbil bruker mer energi enn tre år med mørke baklys. 

Joda. Tar vi i betraktning virkningsgraden av en bensinmotor så stemmer det du skriver.

Poenget er at det er lite å spare med å ha mørke baklys, samtidig øker det risikoen for ulykker. Særlig her det er mørketid og lange perioder med lav sol. 

Man sparer mye mer energi ved å kjøre litt mykere. Akselerere saktere, ha litt lavere fart og planlegge kjøringa litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...