Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest ToneLise2
Skrevet

Åh, jeg er så lei dette! Blir helt motløs nå :(

Fra tidligere av så har jeg utdannelse innenfor it. Etter skolen for noen år siden havnet jeg som selger og det passet meg bra på det tidspunktet. Siden den gang har jeg hatt diverse salgsjobber, men nå begynner jeg å bli så sliten av salg. Det blir bare tøffere og tøffere og noen normal arbeidstid kan man se langt etter.

Problemet mitt er at når jeg søker jobber idag, så er 9 av 10 stillinger utlyst via rekruteringsbyråer. Så hva som skjer er at jeg sender de en søknad (da de utlyser "for kunde" som de alltid skriver) blir så kalt inn til de noen dager etter, og da har de bare bestemmt seg for at jeg SKAL jobbe med salg. De ser selvsagt på hva jeg har gjort tidligere og forstålig nok finner de da relevannte jobber. Det vil si: Salg Salg Salg.

Men jeg er så lei salg. Jeg vil ha meg en annen jobb, men de bare dytter alskens salgsjobber på meg. Masse dårlige salgsjobber også.

Hvordan skal jeg gå frem for å få meg en annen jobb, til tross for at jeg så og si ikke har annen bakgrunn enn fra salg?

Hvordan skal jeg få brukt erfaringen min fra salg i andre stillinger jeg søker? Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal gå frem :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er en kjip ting med rekrutteringsbyråene at de gjerne vil tekkes kundene (bedriftene) sine ved å ha fiks ferdig arbeidskraft til dem "på dagen". Selv oppsøkte jeg ulike rekrutteringsbyråer i håp om å få en fot innenfor noe jeg kunne tenke meg - og jeg var villig til å ta omtrent hva som helst. Jeg har god, men dessverre ikke særlig ettertraktet utdanning, og arbeidserfaringen min omfattet dessverre ikke akkurat det de var på utkikk etter - man skal være i stand til å steppe inn med en eneste gang, liksom.

Sukk. Der fikk du min historie også. Hehe. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med bedrifter/institusjoner eller der du har lyst til å jobbe uavhengig av utlyst stilling. Du kan også gå gjennom aetat og høre om muligheter for kortvarig praksis eller arbeidstrening. Det viktigste er vel at du finner ut hvilke felt du KAN tenke deg å jobbe med, og søker aktivt og viser interesse ved å ta kontakt med arbeidsplassen direkte eller leter enda flere steder etter jobb.

Når det gjelder å bruke salgserfaringen; kanskje du klarer å bruke retorikk og overbevisende argumentasjon for å få noen til å ansette deg? Ellers er jo gode attester fra arbeidsplasser gull verdt selv om de ikke er direkte relevante.

Gjest Anonymous
Skrevet

Her peker du på kjernen i problematikken omkring lineære tjenestetilbydere (arbeidsbyråene) som ikke er i stand til å tenke utenfor boksen.

De ser deg (pakken) og kun på hva du har gjort tidligere. For dem er dette den ultimate oppskrift. De evner gjerne ikke å se mennesket, helheten, kompleksiteten og faktisk ønsker.

På en måte, befinner byråene her i Norge (også) seg på et Rema 1000-nivå, dvs. se er kun i stand til å hjelpe deg til det helt grunnleggende: nemlig å få en jobb. Da tar de ikke med i betraktnign hvem du er som person, hva du har behov for eller hav du ønsker seg.

Dermed kommer vi til en ny kjerne: det er kun du selv- og ingen andre- som kan skaffe deg selv jobb som kan passe deg best mulig.

Var jeg deg ville jeg ha kartlagt situasjonen, brukt mange uker på å feile og møte døren...ringe rundt og presetnere deg, ta besøksrunder og gå slukøret hjem igjen. Tør å være på bunnen litt...det koster penger, tid og energi, men sluttresultatet er som regel at du får napp. Det kan liksom ikke bli verre og så fremt du har argumentene og ønskene dine helt klare, skal det være mulig å få seg en bedre jobb enn det byråene kan fremskaffe.

Lykke til. Det vil du trenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...