AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Eller rette sagt, de ønsker å presse henne ut. Jeg er stille fortvilet fordi barnet mitt elsker henne. Men vet ikke helt hvordan jeg skal si i mot, da noen sterke mødre (sterke stemmer i nærmiljøet) er pådrivere. Hun (tror ikke jeg røper for mye når jeg sier kjønn) kommer fra et europeisk land som det er svært lite fordommer mot blant nordmenn, så det er nok ingen rasisme eller fremmedfrykt som styrer dette. Hun har bodd i Norge i mange år, men kom hit som voksen. Hun er utdannet (det heler vel ikke førskolelærer lenger, men ja) og flink med barna. Språket har sterk aksent, men hun prater tydelig og mye, og er flink til å møte barna og snakke med alle. Men feilen hennes er at hun av og til roter med uttale på noen ord, av og til snubler grammatisk og tidvis litt feil eller unaturlig ordstilling. Dette er nok for disse som nå prater om hvordan de best skal gå frem for å kreve avgang, fordi de mener barna blir vranglært. Jeg synes det er uhyre trist og håper det er ulovlig/usaklig og at de ikke kommer noen vei. Er dette virkelig noe foreldre kan gjøre? Og er det noe man kan gjøre mot, uten å bli halshugget av disse "sterke stemmene"? Anonymkode: 2bd8a...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Håper ikke de kommer noen vei. De kan ikke bare sparke henne ut av jobben. Det må da finnes andre tiltak? Nytt språkkurs for å bli enda bedre i norsk? Dette vil jeg tro at ikke er en god nok grunn til å gi noen sparken. Anonymkode: c471a...f04 10
Siri_H Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 i vår kommune må man være på B1 nivå på norsk for å jobbe i barnehage. Det høres ut som denne ansatte er det, så da har ingen av foreldrene noe de skulle sagt. Barnehagen har heller ingen grunnlag for oppsigelse basert på språk, så hvordan FAU tenker at dette skal skje undrer jeg meg over. For ansatte som er under B1 nivå, men ble ansatt før denne regelen kom er det arbeidsplassen som må sørge for at den ansatte kommer opp på B1 nivå, ved hjelp av f.eks. språkkurs osv. Har selv en sønn, med store språklige utfordringer og autisme. Det hadde aldri falt meg inn å gjøre en sak ut av at det jobbet to jenter med sterk asiatisk aksent på avdelingen hans... Noen ganger lurer jeg på hva foreldre tror de har rett til å kreve av barnehage/skole/omgivelser... 15
solmåneogstjerner Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 Kan du ikke bare si til disse mødrene at du og barnet liker henne og synes hun er flink. Og at hun er jo langt fra den eneste barna lærer språk av. Ok, så kan det skje at hun blir kopiert av barna og de sier et eller annet feil. Og så? Barna lærer nok korrekt norsk uten forsinkelser uansett. Herregud altså, noen av de der 'barnet mitt skal ha ditt-og-datt og kun det beste, og jeg driter i alle andre mennesker'-mødrene. De slutter aldri å overraske meg. Det de driver med er jo en form for mobbing. Kjempegode rollemodeller for barna, ja... De lærer nok mer dårlige ting fra sine egne mødre enn fra denne førskolelæreren. Tviler meget sterkt på at de skulle klare å få til at hun blir sparket. Men at hun nok blir svært lei seg om hun får vite om denne onde og slue planleggingen og baksnakkingen, det er helt sikkert. 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Jeg skjønner de jeg da. I vår barnehage snakker ingen av de ansatte godt norsk. Det er ingen gode språklige modeller i barnehagen og tidlig og god dpråkstimulering er SÅ viktig. Når de i tillegg i utstrakt grad benytter seg av folk i arbeidstrening på nav som vikarer, som tror de kan jobbe i barnehage for å lære norsk, så ligger mildt sagt språkstimuleringen brakk. Det kommer sikkert til å gå fint for mitt barn, vi er to høyt utdannede norske foreldre hjemme som kan kompensere, men for de barna som ikke har det er det veldig trist. Det betyr ikke at de ansatte ikke er snille, flinke, omsorgsfulle og hyggelige folk, men det veier ikke opp for dårlig språk. Anonymkode: 377bd...3d1 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 Hva tenker disse mødrene at hun skal gjøre da? Leve på nav stønad, og sluke skattepenger? Nei, jeg synes det er så viktig at innvandrere lærer seg språket, bruker det daglig og arbeider. Mye bedre det enn å dille hjemme. Vi trenger folk i arbeid. Ungene klarer å lære seg norsk, de har jo foreldre, venner og andre ansatte som prater norsk, så det er ikke et problem. Kan se at det kanskje er litt utfordrende hvis man på barne- og ungdomsskolen får en norsklærer som ikke behersker norsk skriftlig og muntlig godt nok. Kan til dels forstå at man kanskje da er mer skeptisk. Anonymkode: 0109a...c06 3
solmåneogstjerner Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner de jeg da. I vår barnehage snakker ingen av de ansatte godt norsk. Det er ingen gode språklige modeller i barnehagen og tidlig og god dpråkstimulering er SÅ viktig. Når de i tillegg i utstrakt grad benytter seg av folk i arbeidstrening på nav som vikarer, som tror de kan jobbe i barnehage for å lære norsk, så ligger mildt sagt språkstimuleringen brakk. Det kommer sikkert til å gå fint for mitt barn, vi er to høyt utdannede norske foreldre hjemme som kan kompensere, men for de barna som ikke har det er det veldig trist. Det betyr ikke at de ansatte ikke er snille, flinke, omsorgsfulle og hyggelige folk, men det veier ikke opp for dårlig språk. Anonymkode: 377bd...3d1 Jeg er enig med deg hvis det jevnt over er dårlige norskkunnskaper hos de ansatte. Også helt enig i at barnehagen ikke skal brukes til å lære seg norsk. Men her er det snakk om en person., som fungerer bra på alle andre områder. 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 Jeg mener det er feil å stå på sidelinjen og bare se på. Noen burde stille seg på den ansattes side. Hvilken rett har disse foreldrene til å kreve henne bort fra barnehagen! Ingen! Vi har en slik dame i barnehagen. Norsken er ikke helt topp, det merker vi alle. Men ingen bryr seg. Barna elsker henne og hun er KJEMPEFLINK! Hun kom også hit som voksen, og naturlig nok vil hun ALDRI lære seg norsk helt feilfritt. Det går bare ikke. Dette vil ikke pvirke barnets språk i lengden. Ingen av barna i vår barnehage er påvirket. Typisk "altvitende" mødre som skal tilrettelegge hele verden etter det de mener er best. Om noen hadde gjort slik mot dama i vår barnehage, så hadde jeg stilt meg imot på øyeblikket! Det er viktig at du viser motstand her, for om du tier, så samtykker du egentlig. Jeg er rimelig sikker på at du kan få med deg flere på laget. Anonymkode: abedc...34f 14
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner de jeg da. I vår barnehage snakker ingen av de ansatte godt norsk. Det er ingen gode språklige modeller i barnehagen og tidlig og god dpråkstimulering er SÅ viktig. Når de i tillegg i utstrakt grad benytter seg av folk i arbeidstrening på nav som vikarer, som tror de kan jobbe i barnehage for å lære norsk, så ligger mildt sagt språkstimuleringen brakk. Det kommer sikkert til å gå fint for mitt barn, vi er to høyt utdannede norske foreldre hjemme som kan kompensere, men for de barna som ikke har det er det veldig trist. Det betyr ikke at de ansatte ikke er snille, flinke, omsorgsfulle og hyggelige folk, men det veier ikke opp for dårlig språk. Anonymkode: 377bd...3d1 Hei. Dette hadde nok jeg også reagert på. Men hun er den eneste som ikke har norsk morsmål i denne barnehagen og har et imponerende rikt ordforråd, forstår fint dialekter blant foreldrene. Det føles bare flisespikkeri når det er snakk om at hun sier "Alt må dere spise" i stedet for "dere må spise opp alt" eller bruker feil artikkel i blant og sier "Du må hente en ny glass, så skal du få melk". Det er bagateller, hun snakket godt. Men snubler i blant. Anonymkode: 2bd8a...f7a 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 Selvsagt kan ikke de i fau få henne sparket. Fau har ikke noe med det å gjøre, annet enn å gi tilbakemelding til dagligleder hvis de mottar klager. Barnehagen kan heller ikke sparke vedkommende pga dette, så lenge de har ansatt henne og visst hvordan språket var. Det vil være da være ugyldig grunn til oppsigelse. Anonymkode: 0c5e1...88e 10
Vox_populi Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Barnehagen er ikke en oppbevaringsboks for barna, de skal også lære noe der, og det aller viktigste er nettopp norsk. De ansatte bør kunne tale flytende og korrekt – enten standard norsk bokmål, nynorsk eller dialekt fra lokalsamfunnet eller distriktet rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #12 Skrevet 26. november 2018 15 minutter siden, Vox_populi skrev: Barnehagen er ikke en oppbevaringsboks for barna, de skal også lære noe der, og det aller viktigste er nettopp norsk. De ansatte bør kunne tale flytende og korrekt – enten standard norsk bokmål, nynorsk eller dialekt fra lokalsamfunnet eller distriktet rundt. Hvorfor ansetter da styrere personer som ikke behersker norsk 100% ? For dette skjer jo i mange barnehager. Så lenge dette ikke gjelder flertallet av de ansatte, så ser jeg ikke noe problem med at denne kvinnen jobber i barnehagen. Der er snakk om flisespikkeri forklarer TS over her. Anonymkode: c471a...f04 3
Svartfugl Skrevet 26. november 2018 #13 Skrevet 26. november 2018 22 minutter siden, Vox_populi skrev: Barnehagen er ikke en oppbevaringsboks for barna, de skal også lære noe der, og det aller viktigste er nettopp norsk. De ansatte bør kunne tale flytende og korrekt – enten standard norsk bokmål, nynorsk eller dialekt fra lokalsamfunnet eller distriktet rundt. Hva er det faglige grunnlaget for denne påstanden? Jeg håper inderlig ingen snakker skriftspråk, det høres knotete og rart ut. 7
Vera Vinge Skrevet 26. november 2018 #14 Skrevet 26. november 2018 Eh, hallo? Det er klart det ikke er så heldig om alle ansatte snakker veldig gebrokkent norsk. Men så lenge det er snakk om noen, og det er flere som behersker norsk godt, ser jeg virkelig ikke problemet. Det er så mange andre ting jeg heller ville vært opptatt av hos en god bhg-ansatt enn at hver og en snakker korrekt norsk. Hvis du ikke tør å snakke disse mødrene i mot, og det er noe som har nådd styrer i bhg, ville jeg selv sendt en epost til styrer og si at du har fått med deg misnøyen, men at du syns denne ansatte gjør en topp jobb. Jeg tror ingenting på at disse mødrene kommer noen vei, men personlig ville jeg følt behovet for å ytre min stemme, enten til mødrene eller til styrer. I vår bhg er det en blanding av folk som er født og oppvokst i Norge, noen som har bodd i Norge i mange år og noen som er der på språktrening fra nav (disse teller for øvrig som en ekstra person i vår bhg). Jeg ser ingen problemer med det. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #15 Skrevet 26. november 2018 Atte hæ? I vår barnehageavdeling snakker to av de tre ansatte temmelig gebrokkent (dog lite grammatiske feil), og det har aldri falt meg inn en gang at det liksom skal være dårlig for språkutviklingen til barna. Nå ble jeg ærlig talt litt himmelfallen Så lenge de er omsorgsfulle og kompetente og jeg vet de ivaretar sønnen min bra, er det helt revnende likegyldig for meg om de snakker godt norsk eller ikke. Anonymkode: 482dd...83a 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #16 Skrevet 26. november 2018 Helt ærlig ser jeg ikke den store forskjellen mellom litt gebrokkent norsk og ulike dialekter. Anonymkode: efaf8...76f 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #17 Skrevet 26. november 2018 https://lovdata.no/lov/2005-06-17-64/§18a § 18 a.Krav om norskferdigheter for å bli ansatt i barnehage For å bli fast eller midlertidig ansatt i barnehage må personer med et annet førstespråk enn norsk eller samisk ha avlagt en norskprøve og ha oppnådd nivå A2 på delprøven i skriftlig framstilling og nivå B1 på delprøvene i leseforståelse, lytteforståelse og muntlig kommunikasjon. Nivåene A2 og B1 skal tilsvare nivåene beskrevet i Det felles europeiske rammeverket for språk. Kravet om norskprøve etter første ledd gjelder ikke for a) stillinger som styrer eller pedagogisk leder b) stillinger i barnehager som gir et tilbud på et annet språk enn norsk c) personer som har gjennomført opplæring i norsk i grunnskolen eller på videregående skole og fått bestått karakter i faget d) personer som har minst fem års relevant arbeidserfaring fra en norskspråklig barnehage eller skole e) personer som har svensk eller dansk som førstespråk. Dersom det er pedagogisk forsvarlig, kan barnehageeier ansette personer som ikke oppfyller kravet til norskprøve. Så sånn er det. Anonymkode: 84c9f...8cb 3
solmåneogstjerner Skrevet 26. november 2018 #18 Skrevet 26. november 2018 1 time siden, Vox_populi skrev: Barnehagen er ikke en oppbevaringsboks for barna, de skal også lære noe der, og det aller viktigste er nettopp norsk. De ansatte bør kunne tale flytende og korrekt – enten standard norsk bokmål, nynorsk eller dialekt fra lokalsamfunnet eller distriktet rundt. Hva? Så en nordlending burde bare glemme å få seg jobb i en barnehage i Oslo mener du? Hvis han ikke legger om dialekten? 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #19 Skrevet 26. november 2018 8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hva? Så en nordlending burde bare glemme å få seg jobb i en barnehage i Oslo mener du? Hvis han ikke legger om dialekten? Bra det bare "gjelder" barnehage tenker jeg, for jeg er ikke i nærheten av å snakke den dialekten som barna og lokalsamfunnet snakker Hva er logikken her? Er man bare i stand til å yte korrekt omsorg overfor medlemmer av egen dialektkrets, eller? Anonymkode: d4e57...d5d 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #20 Skrevet 26. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller rette sagt, de ønsker å presse henne ut. Jeg er stille fortvilet fordi barnet mitt elsker henne. Men vet ikke helt hvordan jeg skal si i mot, da noen sterke mødre (sterke stemmer i nærmiljøet) er pådrivere. Hun (tror ikke jeg røper for mye når jeg sier kjønn) kommer fra et europeisk land som det er svært lite fordommer mot blant nordmenn, så det er nok ingen rasisme eller fremmedfrykt som styrer dette. Hun har bodd i Norge i mange år, men kom hit som voksen. Hun er utdannet (det heler vel ikke førskolelærer lenger, men ja) og flink med barna. Språket har sterk aksent, men hun prater tydelig og mye, og er flink til å møte barna og snakke med alle. Men feilen hennes er at hun av og til roter med uttale på noen ord, av og til snubler grammatisk og tidvis litt feil eller unaturlig ordstilling. Dette er nok for disse som nå prater om hvordan de best skal gå frem for å kreve avgang, fordi de mener barna blir vranglært. Jeg synes det er uhyre trist og håper det er ulovlig/usaklig og at de ikke kommer noen vei. Er dette virkelig noe foreldre kan gjøre? Og er det noe man kan gjøre mot, uten å bli halshugget av disse "sterke stemmene"? Anonymkode: 2bd8a...f7a La meg gjette...hordalands/sørlandsområdet? Anonymkode: e53a7...e3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå