Gå til innhold
AnonymBruker

Gifte seg i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal gifte meg i 2020 og har begynt å tenke litt på bryllupet. I utgangspunktet ønsker vi en uformell feiring og har vurdert blant annet grillings med de nærmeste. Dog, etter å ha skrevet et utkast til gjesteliste viser det seg at antall gjester fort kan nærme seg 50+ og jeg vet ikke om det er «verdt» å bruke minimum 50 tusen på bryllupet. 

Vi leker derfor med tanken på å gifte oss i utlandet. Noen her som har gjort dette? Isåfall, noen anbefalinger? Hvordan la dere opp løpet og hvor mye kostet det? 

Anonymkode: 2b102...c55

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Et vennepar av oss giftet seg i byen hun studerte i. De har begge litt "spesielle" familier og et tradisjonelt bryllup ville skapt en del konfliktsituasjoner, så de valgte å ta med seg foreldrene på begge sider og et vennepar som forlovere til studiebyen til venninna mi på en langhelg som inkluderte vielse på ambassaden der. Bryllupsfesten var middag på en god restaurant. Jeg aner ingenting om kostnad, men venninna min har sagt at det ble veldig mye billigere enn et stort bryllup hjemme i Norge. De spanderte alt på de seks som var med på tur.

Anonymkode: 74005...705

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et vennepar av oss giftet seg i byen hun studerte i. De har begge litt "spesielle" familier og et tradisjonelt bryllup ville skapt en del konfliktsituasjoner, så de valgte å ta med seg foreldrene på begge sider og et vennepar som forlovere til studiebyen til venninna mi på en langhelg som inkluderte vielse på ambassaden der. Bryllupsfesten var middag på en god restaurant. Jeg aner ingenting om kostnad, men venninna min har sagt at det ble veldig mye billigere enn et stort bryllup hjemme i Norge. De spanderte alt på de seks som var med på tur.

Anonymkode: 74005...705

Tusen takk for svar! 😊 Det hørtes veldig koselig ut. Har ikke vurdert weekendtur, men kan absolutt være et alternativ. Er jo mange flotte europeiske byer! Synes også det er flott at de spanderte alt og vil gjerne gjøre det samme, så en weekendtur blir jo veldig overkommelig økonomisk sett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg forstår ikke helt tanken om at bryllup i utlandet hvor dere skal betale for alle gjestene sparer dere for så mye penger. Hvis jeg hadde hatt f.eks 50k ville jeg heller invitert 50 gjester i Norge enn 10 stk på weekendtur 

Anonymkode: 63d2b...16c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Eksempel på en ferietur vi hadde nylig, 

20k i hotell og fly, 10-15k i lommepenger, 

brylluputgifter: fotograf 3000, blomster 1700kr, kjole 9000, ringer 19000, frisør 2500, negler 1300, ski og tilbehør 3000, sminke 3500, kostnader klær brudgom ? 5000-10000, transport 4000, +++

Så spørs det hvor dyrt restaurant vil være for dagen, kontra mat og leie av lokale. 

Invitasjoner, takkekort, ++ 

sikkert mye mer jeg ikke har tatt med.

Anonymkode: 27e36...8a6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 26.11.2018 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt tanken om at bryllup i utlandet hvor dere skal betale for alle gjestene sparer dere for så mye penger. Hvis jeg hadde hatt f.eks 50k ville jeg heller invitert 50 gjester i Norge enn 10 stk på weekendtur 

Anonymkode: 63d2b...16c

Tror kanskje jeg har formulert meg litt dårlig. Det handler ikke om å spare penger, men heller det at jeg føler jeg, personlig hadde fått mer ut av en ferie/utenlandstur. Føler liksom ikke at det er «verdt» å bruke så mye penger på en lowkey bryllupsfest, men det å kombinere en seremoni, reise og nye opplevelser tiltaler meg mer. 

Og situasjonen er vel heller at vi hadde spart penger på å arrangere et avslappet bryllup her hjemme. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel på en ferietur vi hadde nylig, 

20k i hotell og fly, 10-15k i lommepenger, 

brylluputgifter: fotograf 3000, blomster 1700kr, kjole 9000, ringer 19000, frisør 2500, negler 1300, ski og tilbehør 3000, sminke 3500, kostnader klær brudgom ? 5000-10000, transport 4000, +++

Så spørs det hvor dyrt restaurant vil være for dagen, kontra mat og leie av lokale. 

Invitasjoner, takkekort, ++ 

sikkert mye mer jeg ikke har tatt med.

Anonymkode: 27e36...8a6

Tusen takk for supert svar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Turfamilien

Jeg giftet meg på ambassaden i Roma med min tidligere kone. Det var helt fantastisk, og vi gjorde det delvis fordi vi ønsket et intimt bryllup med bare de nærmeste til stede. 

Reiste ned selv en helg ca 6 måneder før bryllupet for å besøke ulike steder vi hadde sett oss ut på forhånd. Fant "drømmeplassen"og booket denne til bryllupet. 

Nærmeste familie ble invitert, men vi var tydelige på at de måtte betale flybilletter og opphold selv. Det gikk smertefritt, og det kom rundt 25 stykker til bryllupet, inkludert forlovere. Alle kom en god del dager tidligere, og fikk seg en god ferie ut av det. Vi var der selv ca 5 dager før vielsen, og det var herlig å ha familie og venner rundt seg i tiden før. Vi koste oss stort!

Bryllupet gikk smidig med ambassaden, vi fotograferte utenfor, så reiste alle til middag på hotellet vi hadde bestilt. Her hadde vi også suiten vår et par netter etter vielsen. Middagen var fantastisk, en 7-retters italiensk bryllupsmiddag! Tror vi betalte mye mindre for denne enn vi ville gjort hjemme i Norge.

Totalt ble det ikke et kjempebillig bryllup - totalsummen ble nok den samme som den ville vært hjemme. Men vi fikk opplevelser sammen med familie og nære venner som vi aldri ville fått ellers. Uken vi fikk sammen i et annet land var virkelig noe som førte oss alle mye nærmere enn bare en dag med feiring i Norge!

Anbefaler det!! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her