Gå til innhold

Samvær for barn 1,5 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har overnattingssamvær annenhver langhelg(fredag etter bhg og leveres i bhg mandag), samt annenhver uke-torsdag til fredag.

Dette er kompromiss jeg egentlig angrer på å ha inngått(men følte ikke jeg hadde så mye valg). Far vil ha barnet mer,jeg mener samvær blr økes gradevis mtp barnets alder. Jeg synes barnet mitt har (for) mye overnatting og er bekymret for hvordan det oppleves for barnet mtp å skape mening på de ulike arenaene... 

Har noen barn i samme alder og situasjon og hva slags samværsordning har dere?

Jeg har en vond klump i magen fordi jeg er usikker på om den ordningen mitt barn har nå er til det beste for barnet😔Håper noen evt kan berolige meg...

 

Anonymkode: ec378...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde dette med ettåringen for tre år siden (annenhver fre-søn, ingen dag i mellom). Hun dro med storesøsteren (de har samme far) og det hjalp kanskje litt.

Det tok ganske lang tid før samværet økte. Jeg så hele tiden an og vi trakk tilbake samværet om det ble for mye. Du må bare se an barnet rett og slett. Det KAN gå fint, for min daværende lilling gikk det greit, men vi så hele tiden av og modifiserte ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte vi ikke med overnattingssamvær fast før 3 års alder. Hun overnattet av og til hos far før det men det kun en natt av og til. Ellers var det dagssamvær. Fast annenhver helg fra 3 år og det gikk veldig fint. For vårt barn hadde ikke så mye tid borte fra primæromsorgssgiver vært riktig. Heldigvis var far klok nok til å se dette. Nå er hun tenåring og styrer samværet selv. 

Anonymkode: 0743d...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi er i konflikt ifht samvør. Jeg har uten tvil vært barnets primær omsorgsgiver, men til tross for det vil far ha tilnærmet delt omsorg nå😣 Vi er på vei inn i rettssak, men måtte komme til en midlertidig løsning i påvente av det(6 mnd minumum til rettssak). Og da måtte jeg bare fire på det jeg mener er best. Men kjenner jeg er utrolig lei meg for barnet-man skal jo gjøre det beste for barna sine..men jeg er redd vi ikke gjør det.

Far kommer aldri til å ønske kutte ned på samvær-han vil ha mer. Jeg får bare håpe at barnet blir sett i videre prosess-fremfor bare oss foreldre som må finne et kompromiss...

Anonymkode: ec378...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vi er i konflikt ifht samvør. Jeg har uten tvil vært barnets primær omsorgsgiver, men til tross for det vil far ha tilnærmet delt omsorg nå😣 Vi er på vei inn i rettssak, men måtte komme til en midlertidig løsning i påvente av det(6 mnd minumum til rettssak). Og da måtte jeg bare fire på det jeg mener er best. Men kjenner jeg er utrolig lei meg for barnet-man skal jo gjøre det beste for barna sine..men jeg er redd vi ikke gjør det.

Far kommer aldri til å ønske kutte ned på samvær-han vil ha mer. Jeg får bare håpe at barnet blir sett i videre prosess-fremfor bare oss foreldre som må finne et kompromiss...

Anonymkode: ec378...b09

At du vil frata , eller kutte samvær fordi DU mener barnet har vondt av det sier mye om deg. Som bostedsforelder har du en plikt til å legge tilrette for og trygge barnet ift samvær. 

Hilsen en alenemor med en bf som ikke vil ha samvær

Anonymkode: 02ad8...643

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er virkelig noe av det ondeste som finnes. Skjerp deg- din usikkerhet smitter nok barnet. Kvinner som ikke viser barnet hvor ‘ille’ det er å overnatte med en flink far som ønsker å se barna mer har stabil barn som gleder seg å se faren sin. 

Anonymkode: 6b2d0...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er virkelig noe av det ondeste som finnes. Skjerp deg- din usikkerhet smitter nok barnet. Kvinner som ikke viser barnet hvor ‘ille’ det er å overnatte med en flink far som ønsker å se barna mer har stabil barn som gleder seg å se faren sin. 

Anonymkode: 6b2d0...c26

Hæ? Bitter far ute og går eller? 

Anonymkode: cbea3...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Jeg ville sett an ungen. Men trodde at det var normalt med ett bosted når de var så unge og så øke samvær rundt 3-4 års alderen?

Men jeg ville nok hatt en litt løs samværsavtale så lenge far er en god omsorgsperson. Langhelg annenhver uke er innafor, men at han også kunne hentet noen dager ellers og vært sammen med barnet noen timer og levert det til kvelds slik at det ikke gikk over en uke mellom hver gang de treffes. Jeg forstår at det er jævlig for far å ikke se barnet på så lang tid. Du kjenner jo på det bare en helg. Tenk deg hvordan det føles for far da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://solverud.no/2014/12/16/samvaer-barn-0-3-ar/

Så små barn trenger stabile og trygge rammer på et fast bosted, og som regel er det mor som er den primære omsorgspersonen små barn har mest tilknytning til.

Anonymkode: 87b56...217

Det er din siste setning som blir så feil.  Hvorfor tar alle det for gitt at det er mor som er den primære omsorgspersonen? 

Jeg kjenner til familier hvor far har vært den som alltid sto opp med barnet om natta når det våknet, alltid skiftet og stelte barnet, alltid dro til lege/sykehus om det var noe.  Likevel var det mor som hadde den juridiske rett til å bestemme fars samvær med barnet da foreldrene gikk fra hverandre.  I Norge må en far bevise at han er barnets hovedomsorgsperson.  Det behøver ikke mor, for jussen tar det som en selvfølge. 

Har en far deltatt 50/50 i omsorgen om barnet da foreldre og barn bodde sammen, har det ingen betydning ved samlivsbrudd.  Far er fratatt alle rettigheter og avhengig av mors velvilje for å få samvær med barnet sitt.  Noen mødre tenker økonomisk, og krever lite samvær på papiret, men høyt samvær reelt. 

Er det ikke på høy tid av fedre blir likestilte som forelder?  Som det er i f.eks. Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du vil frata , eller kutte samvær fordi DU mener barnet har vondt av det sier mye om deg. Som bostedsforelder har du en plikt til å legge tilrette for og trygge barnet ift samvær. 

Hilsen en alenemor med en bf som ikke vil ha samvær

Anonymkode: 02ad8...643

Eh det vet vi jo ikke er riktig. Jeg leser det ikke som at mor mener hun er bedre, men rett og slett usikker på om barnet er klar for det. Alle barn er ikke det.

Min eks ville heller ikke ha barna, måtte virkelig dytte de på ham. Men jeg følte likevel det var riktig at de primært hadde ett hjem og hele tiden så an hvordan de taklet å reise frem og tilbake. Og det var ikke knirkefritt _hele_ tiden.

Endret av duplexx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...