Gå til innhold

Innekatter - igjen!

Fremhevede innlegg

Skrevet
hva da med hunder..?

Det er nok veldig mange hunder som ikke lever det optimale livet heller nei. Jeg synes f.eks. det er galskap å ha jakthunder og andre typiske arbeidshunder når man bor midt i Oslo. Disse hundene trenger mye trening og må få være mye ute og gjøre det de er skapt til å gjøre. Å stenge dem inne 8-10 timer hver dag mens man er på jobb og gå 30 minutter tur daglig (og kanskje én lang tur i uka) tviler jeg meget sterkt på er bra for slike hunder. Jeg har inntrykk av at de fleste tenker mest på hva hunden kan gi dem, istedet for hva de kan gi hunden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to katter og en hund, en katteluke som alle tre bruker og vi bor midt i skogen! Jeg kan ikke tro annet enn at kattene har det som i kattehimmelen her! Sover, spiser, jakter og koser.

Skrevet

Mange bra innlegg her, både for og imot. Men jeg er fortsatt overbevist om at hvis katten selv kunne svare for seg ville den valgt å være mye ute, men samtidig ha et trygt og godt hjem og komme inn for å spise, kose og sove. Klart det er mange farer med å være ute, men uansett synes jeg ikke det er riktig å stenge katten inne.

Skrevet

Det er vel fordi de er redd for å miste en katt de har betalt så mye penger for, tenker jeg.

Jeg syns absolutt ikke om katter som kun blir holdt innendørs, alle katter har behov for ut å bevege seg fritt og få frisk luft, ut på inspeksjon i nabolaget og treffe andre katter.

Skrevet

Først av alt - besteforeldrene mine har hatt katter i alle år. De bor i Nord-Norge, med kun én bilvei i nærheten. Alle deres katter har dødd tidlig fordi de har blitt påkjørt eller tatt av andre dyr.

I borettslaget jeg vokste opp i, var mennesker den største faren for kattene. Det ble stadig funnet katter som var torturert. Det er ikke uvanlig at mennesker morer seg med å pine katter.

Derfor kunne jeg aldri hatt utekatt.

Jeg har innekatt, og ser ærlig talt ingen problemer med det lenger. Men før jeg fikk katten, undersøkte jeg hva som skal til for at katten skal ha et flott liv - mat, aktivitet, kos, oppmerksomhet etc. Jeg har gjort mitt beste for å følge disse rådene.

Pus går ute på hytta. Det liker han godt så lenge vi er ute, men går vi inn, kommer han pilende etter. Av det trekker jeg den konklusjonen at det viktigste for ham er å være sammen med mennesker, og ikke det å være ute. Dette er kanskje ikke "naturlig" for en katt, men gjør det ham ulykkelig av den grunn?

Hva er det naturlige for en katt? Hva er det naturlige for et menneske? Lever vi liv som er naturlige for mennesker egentlig? Er vi ulykkelige på grunn av det?

Katter kan ha det fantastisk og forferdelig enten de er ute eller inne...

Det er mange vanskelige spørsmål - jeg vil bare fram til at det finnes mange gråsoner her.

Skrevet
Først av alt - besteforeldrene mine har hatt katter i alle år. De bor i Nord-Norge, med kun én bilvei i nærheten. Alle deres katter har dødd tidlig fordi de har blitt påkjørt eller tatt av andre dyr.

I borettslaget jeg vokste opp i, var mennesker den største faren for kattene. Det ble stadig funnet katter som var torturert. Det er ikke uvanlig at mennesker morer seg med å pine katter.

Vi har også hatt katter i alle år, med flere bilveier i nærheten. Ikke en eneste katt har blitt påkjørt, torturert, alvorlig skadet i slåsskamp e.l. (den eldste katten ble 17 år), ei heller noen av de andre kattene i nabolaget. Jeg tror nok faren for dette er overdrevet.

Skrevet

Etter min mening er ikke faren for det overdrevet all den tid det skjer så ofte. At det er mange som opplever at kattene har det fint ute og ikke blir påkjørt eller plaget av mennesker er flott, men jeg tar ikke sjansen på at det hender min katt.

Skrevet
Jeg synes ikke det er akseptabelt at rasekatter holdes inne. Jeg synes i såfall det er utrolig trist at prisen og bruken (f.eks. utstilling) av en katt skal tvinge den til et inneliv. Det er i mine øyne svært egoistisk.

Rasekatter har ikke samme behovet for å være ute, det ligger i genene deres. jeg hadde innekatt, prøvde å ta henne med ut, men hun ble redd og løp fort inn igjen. det er ikke for å bevare pelsen eller noe sånt.. :roll:

Skrevet

Denne saken har jeg igrunn sagt min mening om i mange tråder, så jeg vil bare si meg helt enig med Arkana her.

Og en ting til; hvis du bor et sted der du er redd for å ha katten ute pga. biltrafikk, slemme barn, folk som torturerer etc. så bør du kanskje ikke ha katt i det hele tatt?

Skrevet

Jeg syns man bør sette seg litt mer inn i ting før man uttaler seg og dømmer slik... :roll:

Skrevet

Milly: Som sagt, besteforeldrene mine bor på kanskje Norges mest øde sted. Kattene blir påkjørt likevel. Hvis jeg skal følge ditt resonnement om at man ikke bør ha katt fordi de kan bli påkjørt, da kan ingen ha katt...

Skrevet
Jeg syns man bør sette seg litt mer inn i ting før man uttaler seg og dømmer slik...  :roll:

Var det til meg? Jeg snakket generelt om de som bor slik... Og hva er det jeg skal sette meg bedre inn i?

Skrevet

Rasekatter har ikke samme behovet for å være ute, det ligger i genene deres. jeg hadde innekatt, prøvde å ta henne med ut, men hun ble redd og løp fort inn igjen. det er ikke for å bevare pelsen eller noe sånt.. :roll:

Jeg vet om ei katte som vokste opp inne i byen. Som 2 åring måtte han flytte til landet, og da turte han nesten ikke gå ut (skummelt! skog! hehe). Nå har "foreldrene" han flyttet til byen, og nå er han konge i gata igjen!

Så jeg tror det har mye å si hva de er vant til. Han hadde sikkert lært seg å "gå på tur i skog og mark".

Som sagt, min katt var innekatt i tre år før vi flyttet til skogen. Nå er han utekatt og elsker det.

En liten avsporing: det første året vi bodde her ute på landet, forsvant katta i 7 mnd! Jeg hadde gitt opp håpet at han kom hjem igjen (påkjørsel, rovdyr etc). Men plutselig, to dager etter at snøen kom, så kom han ruslende hjem! Sulten og tynn som et uvær, men med DE musklene!

Så jeg har tro på at det ligger mye villlkatt i de dyra der.

Og begge kattene jeg har omtalt er huskatter.

Skrevet

Og en ting til; hvis du bor et sted der du er redd for å ha katten ute pga. biltrafikk, slemme barn, folk som torturerer etc. så bør du kanskje ikke ha katt i det hele tatt?

Jeg er enig med deg i at katter bør få være ute.

Og ang torturering; at folk kan gjøre sånt! :evil: Men å holde katten inne blir det samme som å si at jeg ikke vil kjøre bil fordi en tufs kan kjøre på meg (satt på spissen).

Gjest Kattevenn
Skrevet

Jeg adopterte alle mine 6 katter da jeg bodde i USA. Var medlem av en frivillig organisasjon, og tok inn alle mine 6 fra gata. Noen var svært syke, et par ville, en annen brukket bein, forsømte og hjemløse.

Siden dette var midt i byen, ble de innekatter. Og jeg er overbevist om at de fikk det mye bedre inne enn hva alternativet var for de ute!

Da jeg flyttet hjem fra USA i fjor, tok jeg alle 6 med meg. (jo, noen mener jeg er gal. De er barna mine!) Nå bor vi i et koselig lite hus i skogen, og kattene er både ute og inne-katter.

Jeg åpner døra for kattene om morgenen, slik at de kan gå ut om de vil. I 6 tiden på kvelden stenger jeg, slik at de er inne om natten. Føler meg litt tryggere på at de er sikre siden jeg bare har de ute på dagtid.

Det skal også sies at to av kattene aldri går ut- av FRI vilje. Jeg er overbevist om at disse er ferdige med utelivet. Ikke fordi de er så skrekkelig gamle, men fordi de har dårlige minner om tida på gata uten varme, mat og stell.

Både innekatter og utekatter kan leve gode vis- det viktigste er at noen tar vare på dem.

Elin

Skrevet
Milly: Som sagt' date=' besteforeldrene mine bor på kanskje Norges mest øde sted. Kattene blir påkjørt likevel. Hvis jeg skal følge ditt resonnement om at man ikke bør ha katt fordi de kan bli påkjørt, da kan ingen ha katt...[/quote']

Vel, jeg kan ha katt. Jeg bor ikke på det mest øde stedet i verden, men katten min (og flere i området) lever i beste velgående. Jeg mener at hvis man finner på unnskyldninger for seg selv for å holde katten inne, som at det er barn i området (!), så bør man vurdere å la være å ha katt. Nå har jeg sagt (i en annen tråd vel å merke) at jeg tror katter kan ha det bra inne også, men det er ikke naturlig for dem - de trenger å bruke instinktene sine ute.

Skrevet

Helt enig, får vondt inne i meg når jeg hører om saker der folk har torturert katter/andre dyr, som f.eks. den saken med en katt som hadde fått halen klipt av! :o :( Kommer aldri til å forstå hvordan noen får seg til å gjøre sånne ting. Men det var en avsporing...

Det vil alltid være en viss fare for at en katt kan dø, på forskjellige måter, slik det er en fare for at mennesker kan dø på en "unaturlig" måte. Hvis den risikoen er for stor, for eksempel på grunn av faktorer jeg tidligere har nevnt, bør man enkelt og greit ikke ha katt.

Skrevet

Jeg har en katt, Nellie, som er innekatt. Det må hun være fordi vi bor i 4.etg i blokk i Oslo, og hun har ikke lært seg å ringe på når hun vil inn! :wink::wink:

Jeg tror nok det optimale for en katt er å få være ute også. Grunnen til at jeg i det hele tatt takket ja til katt når vi bodde i blokk var at de som skulle gi bort kattene ville slå dem i hjel mot husveggen hvis de ikke fant et hjem!!!! :o

Kunne jo ikke la dem slå i hjel Nellie!

Men vi har prøvd å ha Nellie med oss ut og det vil hun ikke! Hun blir så redd stakkar.

Dette kommer nok av at hun falt ut av vinduet en gang da noen andre passet henne. :-( Fra 3.etg!!!

Men når vi flytter en plass hun kan gå ut selv så skal vi prøve igjen.

Jeg tror nok katter er litt som mennesker: Vi trives med forskjellige ting og har forskjellige behov. :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg svarer likevel.

Jeg kunne aldri tenkt meg å ha en innekatt. For det er jo naturlig for en katt å kunne være ute, å løpe og jakte etc. Og jeg vil at min katt skal kunne gjøre det som er naturlig for den. (nå syns min pus og det er naturlig å være veldig mye inne og sove da :ler: )

Men jeg tror ikke nødvendigvis innekatter har det vondt. Og det er klart at slipper man ut en perser (som er såpass synlig at den er renraset) er det større sjanse for å miste den enn en huskatt. Rett og slett fordi en perser koster penger og ville være mer verdifult for skurker å stjele, imotsetning til huskatter.

Dessuten en katt som er vant til å kun være inne ville vel ikke klart seg så godt ute. Og etter mange års avl av da feks. persere, har de kanskje avlet fram en katt som ikke ville klare seg ute alene? (det er bare gjetning, for det vet jeg ikke noe om)

Skrevet
Men jeg tror ikke nødvendigvis innekatter har det vondt. Og det er klart at slipper man ut en perser (som er såpass synlig at den er renraset) er det større sjanse for å miste den enn en huskatt. Rett og slett fordi en perser koster penger og ville være mer verdifult for skurker å stjele, imotsetning til huskatter.

Dessuten en katt som er vant til å kun være inne ville vel ikke klart seg så godt ute. Og etter mange års avl av da feks. persere, har de kanskje avlet fram en katt som ikke ville klare seg ute alene? (det er bare gjetning, for det vet jeg ikke noe om)

Selv om ingen av mine 2 katter kostet noe, er jeg utrolig glade i dem.

Er det så vanlig å stjele katter da? Som regel er rasekatter chippet, så da vil man jo finne ut at katten er noen andre sin.

Katten min var (tredje gang jeg forteller det i denne tråden) innekatt før han ble utekatt. Og han elsker livet som utekatt og takler utelivet bedre enn noen andre katter.

Jeg hadde en perser som fikk være ute. Men hun ville bare sitte under et tre (som oksen Ferdinand!)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...