Angelica Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 Lurer egentlig på hvorfor det er så akseptert at rasekatter skal være innekatter, mens for "vanlige" huskatter er det best om de får være ute? Rasekatter har vel samme behov de også, for å være ute i naturen og jakte og leke. Er det fordi folk betaler så mye penger for dem? Mener ikke at ingen katter kan trives som innekatt, men det er vel ingen tvil om at de fleste trives veldig godt ute. Det ligger ikke i kattens natur å være innestengt i en leilighet, de har behov for å utforske og jakte. Jeg ville ikke hatt katt hvis den bare skulle være inne, da hadde jeg valgt et marsvin, hamster e.l.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Enig, for meg blir det å ha innekatt det samme som å ha en fugl i et bur 24/7. Personlig kunne jeg ALDRI hatt katt om den bare skulle være inne. Jeg kjenner folk med både rasekatter og salig blanding som holder kattene inne, men har også oppfattelsen av at det er flest rasekatter som er inne. Er det for å ikke ødelegge pelsen? Fordi katten klarer seg dårlige ute når den er renraset? Fordi den kostet så mye å anskaffe? Fordi det ikke er så farlig med blandingskatt? Spørsmålene er mange, og jeg vedder på at svarene er likeså.
Arkana Skrevet 29. mars 2005 #3 Skrevet 29. mars 2005 Jeg synes ikke det er akseptabelt at rasekatter holdes inne. Jeg synes i såfall det er utrolig trist at prisen og bruken (f.eks. utstilling) av en katt skal tvinge den til et inneliv. Det er i mine øyne svært egoistisk.
Isiselin Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Det kommer jo ann på hva du har å tilby en innekatt da... Katter trenger omgang med andre katter; derfor er det å ha to eller flere katter bra for en innekatt. Katter trenger masse jaktstimuli, klatrestimuli og klorestimuli derfor må man leke masse med innekattene sine, ha kloremøbler og la dem ha tilgang til alle rom. I tillegg trenger katter gress som de kan bruke til å få opp hårballer og slikt med derfor er kattegress lurt å plante. Om katten din har alt dette. Om du har tid til pusekatten(e) din(e) så tror jeg på ingen måte det er skadelig for katter å være innekatt.
Arkana Skrevet 29. mars 2005 #5 Skrevet 29. mars 2005 Katter trenger omgang med andre katter; derfor er det å ha to eller flere katter bra for en innekatt. Katter trenger masse jaktstimuli, klatrestimuli og klorestimuli derfor må man leke masse med innekattene sine, ha kloremøbler og la dem ha tilgang til alle rom. I tillegg trenger katter gress som de kan bruke til å få opp hårballer og slikt med derfor er kattegress lurt å plante. Så du ville være fornøyd med å holde deg inne til evig tid bare du ble underholdt nok? Ingenting kan erstatte følelsen av gress under potene, sola i ansiktet, lukten av trær, dyr og jord. Å få lov å jakte på noe levende.
MiniMjau Skrevet 29. mars 2005 #6 Skrevet 29. mars 2005 Rasekatter har ofte fått avlet bort evner som gjør at den greier seg ute har jeg hørt( om persere ihvertfall...)
Angelica Skrevet 29. mars 2005 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2005 Om katten din har alt dette. Om du har tid til pusekatten(e) din(e) så tror jeg på ingen måte det er skadelig for katter å være innekatt Jeg tror heller ikke det er skadelig, men jeg tror den får mye bedre livskvalitet av å være både ute og inne. For øvrig enig med Arkana!
Isiselin Skrevet 29. mars 2005 #8 Skrevet 29. mars 2005 Så du ville være fornøyd med å holde deg inne til evig tid bare du ble underholdt nok? Selvfølgelig er det bedre for katter å få lov til å være ute, men det er snakk om om det er skadelig for katter å måtte være inne og katter kan ha et godt liv selv om de er nødt til å være inne.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 29. mars 2005 #9 Skrevet 29. mars 2005 Så er spørsmålet hvordan man definerer et godt katteliv, da... Min definisjon innebærer ikke å aldri gå ut, hvertfall.
Gjest Gjest2 Skrevet 29. mars 2005 #10 Skrevet 29. mars 2005 Har selv innekatt. Undersøkte masse rundt det før vi anskaffet oss katt, og er blitt "overbevist" om at katter som er inne kan ha det helt fint. Vi har ikke hatt henne så lenge ennå, men vi tar henne med bort på besøk, og nå har vi begynt å prøve å gå tur med henne. Så jeg håper og tror hun får nok stimuli. Jeg ser absolutt "risikoene" ved å ha henne ute, men det har ingenting å gjøre med at hun er rasekatt. Det har mer med at hun kan bli skadet av andre dyr, bli påkjørt el.l. I tillegg bor vi sånn til at hun ikke kan gå ut og inn som hun vil. Det jeg på sikt ønsker meg, er en liten hage, slik at jeg kan lage en stor "lekegrind" til henne :-) Og for bare å si dèt avslutningsvis; det er nok mange utekatter som har det verre enn innekatter.... Bare sånn til ettertanke for de som trenger det..
flowerpower Skrevet 29. mars 2005 #11 Skrevet 29. mars 2005 Jeg har et av innleggene under det forrige temaet om innekatter,- der står det hva jeg mener om den saken. Men, jeg har lyst til å ta fatt i 2 ting som har kommet fram her: Nå må vi snart slutte å tillegge dyrene menneskelige egenskaper (og da tenker jeg ikke på om de føler smerte eller ikke!) :-? Klart noen av dem sikkert ville likt å løpe fritt ute,men det er stor forskjell på dyr også. Etter min mening kommer det helt an på hva de er vant til fra de er små. Det vil helt klart være verre for en katt som har løpt fritt hele livet, og så bli innekatt i voksen alder. Mange av rasekattene (ikke bare perser!) har helt klart mistet mange naturlige instinkter underveis i prosessen,- mange har ikke vært ute eller jaktet i løpet av mange generasjoner, og da er det ihvertfall ikke dyremishandling å holde dem inne. Pelsen og prisen er ihvertfall ikke et argument! Jeg tror nok at de fleste innekatter har et mye bedre liv enn mange av dem som løper fritt ute, de holder seg som regel mer friske også. Det bør vel være et godt tegn på at de har det bra? Jeg synes det er 100 ganger verre med de kattene som ikke blir tatt vare på, men som går for lut og kaldt vann :evil: Det er jo greit å ha et steilt standpunkt,men tenk litt over at både eierne og dyrene er egne individer med egne personaliteter
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #12 Skrevet 29. mars 2005 Jupps. Enig med Gjest 2 og maisen, jeg. Jeg synes også det er viktig å påpeke at katter er tamdyr hvis egenskaper er endret ved menneskelig innblanding og etter menneskelige behov over laaang tid. Denne innblandingen foregår selvsagt ennå, både ved hvordan vi holder katter og hvilke katter vi ønsker å avle på. Jeg tror også i utgangspunktet en utekatt har et mer stimulerende liv enn en innekatt - så lenge den har et godt hjem hvor noen passer på helsa dens, og at omgivelsene ute er relativt trygge og fri for biler, feks... Men hvor mange kan gi katten sin et trygt uteliv? Noen katter egner seg ikke som innekatter, og jeg er enig i mye av det som blir sagt i tråden om dyrebeskyttelsen. Vi har selv hatt kattungen vår utendørs denne våren, og nå kan han gå og mjaue og gaule for å komme ut - det hadde ikke vært kult for han å måtte bli innekatt nå, tror jeg. Men sånn generelt kan man gi katten et godt liv innendørs også. Om katten "savner" å klatre i trær kan dette savnet ganske fullgodt erstattes ved hjelp av klatremøbler. Katten er rett og slett mer "lettlurt" enn et menneske. Eller, litt penere sagt; instinktene til katten tennes og slukkes av enklere stimuli enn menneskets behov.
Diva Skrevet 29. mars 2005 #13 Skrevet 29. mars 2005 ::legger hodet på hoggestabben:: Jeg har til og med TO innekatter! So shoot me.... Ærlig talt så synes jeg det er mye slakt av folk som har innekatter fortida. De fleste oppdrettere jeg kjenner til har stort sett kattene sine inne. Det kan være flere grunner til det. MINE grunner til å ha kattene inne: ¤ Det er mye traffikk her ¤ Det er en del barn i området, og barn er som kjent ikke alltid så snille med katter ¤ Jeg er redd for at de skal bli stjålet/bli med en skurkeperson hjem/forville seg hjemmefra ¤ Setter ikke så stor pris på tanken om orm, lopper og lus. ¤ Katter blir ofte angrepet av andre katter og større dyr. ¤ Begge kattene er korthårede og har relativt tynn pels. Derfor vil ikke jeg kunne føle meg beroliget om de er ute så mye alene. Det er raser som stort sett trives best inne, i følge oppdrettere og andre vitere, det er ikke mine ord. Men alt i alt TROR jeg kattene mine har det bra inne. De har ikke vært vant til annet heller fra oppdrettene de kom fra. De får masse kos, lek og stimuli, og jeg er svært nøye med at de blir aktivisert. De har god plass og klorebrett. De er fine i pelsen, har godt lynne og er sunne og friske ellers. Ingen av dem viser tegn på mistrivsel, depresjon eller sykdom. De leker, jakter, sloss og herjer og "holder formen" her inne. Om folk synes jeg er slem og egoistisk, så får de bare synes det! Jeg er rett og slett lei av all denne kritikken jeg har sett på forumet i det siste. Jeg skjønner at det idéelle for de fleste katter, er å kunne være ute/ha muligheten til å gå ut. Men jeg synes heller det er viktigere å fokusere på hvordan mange utekatter faktisk blir forsømt, vanskjøttet, mishandlet, sulter, blir påkjørt, tatt av rev etc. (dette har oppdretter fortalt om) etc. etc. Da foretrekker jeg faktisk å ha dem inne så lenge de kan se ut til å trives med det, og ta godt vare på dem innomhus. Det er stadig vekk det, - at jeg (bl. a her på forumet) ser tråder der folk sier" pus har stukket av", "pus er blitt borte", "pus har blitt overkjørt" etc. Katter som enten er borte i ukevis eller blir borte for godt. DET synes jeg høres forferdelig ut! Det er også mange katteeiere som kun slipper ut katten og tror at den klarer seg selv på alle måter uten at eier trenger å gjøre noe. DET klassifiseres som ego! Det skal sies at jeg godt mulig vurderer å ha kattene mine ute om jeg flytter en plass der det er lite trafikk, få løshunder og relativt landlig. Imellomtiden tror jeg at mine små pelskledde har det bra her jeg.
Isiselin Skrevet 29. mars 2005 #15 Skrevet 29. mars 2005 Applaus for Diva!!! Fikk sagt det mye bedre enn meg, du!! Har også hele to innekatter som trives som bare det og ikke viser noen tegn til mistrivsel. De herjer, står i, klatrer her og der, koser masse, leker masse og lever i det hele tatt et godt katteliv! Etter å ha mistet 3 kattepuser til ørn, rev og trafikk så tror jeg kanskje det er like greit at mine resterende får leve trygt og godt inne med all den kos, mat og aktivitet de bare kan makte.
Gjest Aurélie Skrevet 29. mars 2005 #16 Skrevet 29. mars 2005 Foreldrene mine har en perserkatt, og de første 3-4 årene holdt vi henne inne "fordi hun jo var rasekatt og ikke skulle være ute". Det finnes mange folk som går fem på ang. den myten, det samme gjorde altså vi. Men en sommer lot vi henne være ute i hagen og utforske omgivelsene litt, og nå, hun er vel blitt 12 menneske-år, stortrives hun ute, og jager fugler, hopper etter insekter, klatrer i trær, jager andre katter, flørter med andre katter.. Hun ble en helt annen katt, de første årene vi hadde henne var hun helt "bingo", gikk og daffet når vi var vekke på dagtid, men når vi kom hjem fra skole/jobb var det i 100 til lysene ble slukket om kvelden. Slitsomt! Nå er hun ute på ettermiddagene/kveldstid store deler av året, bortsett fra på vinteren pga. pelsen og at hun snur i døra grunnet kulden. Og jeg er sikker på at både hun og foreldrene mine er langt mer lykkelige over tingenes tilstand nå kontra tidligere. Sorry å måtte si det, men 98% av alle katter, dersom de selv kunne svare for seg, ville nok foretrukket å leke ute med løv og kvister, små dyr og andre katter, enn med en ping-pong ball på stuegulvet, inntil matmor ikke gidder mer.. Når det er sagt så tror jeg ikke en skal fokusere på lykkelig/ulykkelig-aspektet her, kattene har det bra selv om de ikke får kommet seg ut, så sant de blir aktivisert tilstrekkelig. Jeg er helt enig i at det er mange farer som lurer der ute, men det er det vel for oss tobeinte også? Vi har da behov for litt utendørs stimuli på tross av dette? At kattene stikker av i ukesvis er selvsagt trist og skremmende for eierene, men også dette er en del av mange katters natur; å streife rundt på eventyr..
Arkana Skrevet 29. mars 2005 #17 Skrevet 29. mars 2005 Jeg er helt enig i at det er mange farer som lurer der ute, men det er det vel for oss tobeinte også? Vi har da behov for litt utendørs stimuli på tross av dette? At kattene stikker av i ukesvis er selvsagt trist og skremmende for eierene, men også dette er en del av mange katters natur; å streife rundt på eventyr.. Nettopp. Dessuten er det etter min mening mye bedre å være lykkelig som utekatt i 7 år enn å ha det "bare" ok som innekatt i 15 år. Forøvrig har alle våre katter vært utekatter, den eldste ble så gammel som 17 år og døde ikke av noe utekatt-relatert. De var dessuten alle friske og raske, stakk aldri av og ble aldri påkjørt eller annet.
lillesky Skrevet 29. mars 2005 #18 Skrevet 29. mars 2005 ! Har også hele to innekatter som trives som bare det og ikke viser noen tegn til mistrivsel. De herjer, står i, klatrer her og der, koser masse, leker masse og lever i det hele tatt et godt katteliv! Min katt var innekatt i leilighet Oslo før vi flyttet til hus. Nå stortrives han ute og er den jaktkongen! Han viste akldri noen tegn til mistrivsel (han viste jo ikke om annet), men i dag kunne jeg aldri hatt innekatt. Her ute i skogen er det både rev, ørn og noen store tungtransportbiler, men jeg tror katter har en egen evne til å klare seg. Jeg er enig med Arkana, heller færre år som lykkelig utekatt enn ok som gammel innekatt. Aldri har mine katter hatt lopper (men det finens jo loppesjampo?). Pelsen gjør seg tykk/tynn i frhold til temeratur. Jeg synes man kan la være å ha katt hvis man ikke kan ha dem ute. Men det er min mening. Jeg respekterer de som har innekatt fullt ut.
Gjest Gjest2 Skrevet 30. mars 2005 #19 Skrevet 30. mars 2005 Syns det er mye fornuftig som blir sagt her, både fra "for"- og "imot"-folk :-) Men jeg har bare lyst å komme med en liten "til ettertanke"-ting til.. Hva med "alle andre" dyr... Hvis det beste argumentet for å har utekatt er "instinktet", hva da med hunder..? Har ikke de instinkter? Ja - ok, de får kanskje en-to turer om dagen.. og så..? Er det all stimuli en hund trenger? Eller fugler? Eller andre "småkryp"? Som noen sier - kattens "opprinnelige instinkter" har nok blitt litt vannet ut i årenes løp - rasekatter eller ikke.. Får nesten litt lyst å sammenligne med små barn. Ja, det kan være farlig for oss mennesker å gå ut også, men folk lar ikke småunger leke alene i gata og regner med at de flytter seg når bilene kommer, gjør de? Ser nå både fordeler og ulemper med begge varianter, jeg da.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #20 Skrevet 30. mars 2005 Jeg har 2 innekatter. Valgte rasekatter i håp om at de "husket" utelivets gleder mindre. Og jeg valgte å ha 2, slik at de har selskap av en artsfrende. Det synes jeg alle dyr fortjener. Jeg har dårlig samvittighet hver dag (mer eller mindre) mht at jeg har valgt innekatter. Jeg pleier å si at det er "sofistikert dyremishandling".... Det stiller store krav til oppmerksomhet og aktivisering, og de blir veldig avhengig av en – på godt og vondt. Jeg er overbevist om at kattene mine har det bra, men det er klart jeg ser at det ikke nødvendigvis er det mest naturlige i verden – for NOEN dyr – å være sperret inne av mennesker. Når kattene mine en gang vandrer til de evige jaktmarker, så er jeg ikke sikker på om jeg velger å ha innekatter igjen. På den annen side er det heeelt uaktuelt å ha utekatter, med mindre forholdene er optimale for det. Jeg hadde vært psykiatrisk pasient hvis jeg hele tiden gikk rundt og var urolig for dem der ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå