Gå til innhold

sobril mot flyskrekk.har du prøvd?engstelig

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

heisann

har hørt at man skal ta sobril dersom man har flyskrekk, hvordan hjelper dette? bivirkninger? erdet å anbefale? har du prøvd?? jeg vil gjerne ha noe mot min flyskrekk da jeg er totalt nervevrak... men blir man så totalt dopa at det er synlig for gud og hver mann? og jeg reiser jo til varmere strøk er det farlig? hvor lenge varer det?

kan joikke være så glupt tilfelle det skjer noe på fly, og man da sitter der totalt dopa??

hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hulderjenta
Skrevet

Fikk Sobril en gang i forkant av en undersøkelse på sykehus. Det virket på meg slik at jeg var helt avslappet, ble ikke engstelig. Var på ingen måte sløv elelr dopet, fikk bare ikke høy puls og kaldsvette slik som jeg vanligvis ville fått når jeg er engstelig.

Hvis du får Sobril i forkant av en flyreise og har flyskrekk, så vil legen ta avgjørelsen om du får eller ei. Jeg kan ikke si det sikekrt, men jeg kan ikke tenke meg at det skal bli noe problemer av kombinasjonen fly varme og Sobril.

Legemidler virker ulikt på ulike mennesker, og ulike mennesker trenger ulike doseringer. Men du vil ikke bli "totalt dopet" under flyreisen, og folk vil ikke kunne se på deg at du har tatt Sobril.

Snakk med legen din og sprø om du får noe mot flyskrekken din!

Håper du får en behagelig flytur! God tur, kos deg! :vinke:

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg tar sobril av og til. Hvis du søker litt i legemiddelhåndboken på nett står det litt der. Bivrikninger... Tja... Mormor tar dem, og hun ser litt... dopa ut. Jeg ser helt normal ut. (i den grad jeg kan se normal ut, da) Ellers svarer legen på de spørsmål du måtte ha.

Gjest seroxata
Skrevet

jeg tar sobril avogtil, når jeg har forferdelige nerver.. har ikke merket noen bivirkninger så langt...

Og det eneste de gjør er å roe ned kroppen! Jeg blir helt avslappet, og litt likegyldig på en måte...

• 5 år senere...
Gjest Sabrina
Skrevet

heisann

har hørt at man skal ta sobril dersom man har flyskrekk, hvordan hjelper dette? bivirkninger? erdet å anbefale? har du prøvd?? jeg vil gjerne ha noe mot min flyskrekk da jeg er totalt nervevrak... men blir man så totalt dopa at det er synlig for gud og hver mann? og jeg reiser jo til varmere strøk er det farlig? hvor lenge varer det?

kan joikke være så glupt tilfelle det skjer noe på fly, og man da sitter der totalt dopa??

hjelp?

Jeg fikk sobril da jeg skulle til Tyrkia, jeg tok to stykker! Du (eller hvertfall jeg) ble ikke helt dopa! jeg syntes ikke den hjalp noe nesten, og nå når jeg skal ut å fly igjen vil jeg høre med legen min om det finnes noe annet jeg kan få istedet. Noe som kanskje er sterkere. Jeg syntes det er helt forferdelig å fly, og gruer meg flere uker til måneder i forveien! Har masse mareritt etc.. Håper sobril funker bedre på deg, enn det gjorde på meg!

Om det skulle skje noe og du bruker sobril, så blir du ikke sittende å ikke gjøre noen ting. Du klarer fortsatt å reagere, sobril bare roer nervene.

Skrevet

Sobril bruker lenger tid før det virker, i motsetning til valium som virker raskt og etter 50-60 minutter. Ta sobril 2-3 timer før du skal reise så du ikke går på flyet med nerver, men får tid til å roe deg ned før turen.

Skrevet

Jeg har veldig flyskrekk og får av legen min Vival 5 mg. Jeg tar 1 tablett ca 3 timer før avreise deretter en tablett til ca 1/2 før avgang. Flyskrekken forsvinner ikke helt men jeg blir litt avslappa og ikke helt på tuppa. Det en må huske på at lufta er anderledes i flyet etter take off slik at virkningen kan være anderledes enn på bakken. man må for all del ikke drikke alkohol når man tar slike tabletter da en kan få virkning som ikke er ønskelig. Hvis du ikke er vant med sterke tabletter så bør du ikke får de som er 15 mg. Du kan bli ganske satt ut av de og risikere og sovne på flyplassen før avgang! Jeg tar Vival kun når jeg har reisefølge slik at de kan holde et øye med meg. har merket et par ganger at jeg har blitt ekstremt trøtt etter landing men det kan ha sammenheng og med all spenninga som har bygd seg opp. Du bør snakke med legen om hva denne personen anbefaler.

Skrevet

ser jo først nå at dette er en gammel tråd :-) Men kan jo være til nytte for andre da

• 1 år senere...
Gjest lillian
Skrevet

Jeg også sliter en god del med flyskrekk, men dog mye mye mindre enn før. Grunnen til dette er jeg at i tillegg til å ta en liten dose sobril før avreise, jobbet med å gjøre research rundt det tekniske ved selve flyet og generelt statistikken rundt ulykker osv. Dette hjalp utrolig mye for meg da jeg lærte mer om hvordan ting faktisk var, moderne fly i dag tåler ekstremt mye juling og det skal så utrolig mye til for at det skal skje noe. Når jeg i tillegg tenker på mine venninner som er flyvertinner og hvor ofte de er i lufta samt hvor mye jeg kjører bil og DER er det mye større sjanse for at det skal skje noe, så lettet det store deler av problemet mitt.

Jeg synes det er helt greit med litt hjelp av foreksempel sobril, men vil absolutt anbefale å lære litt om situasjonen rundt problemet også, ellers blir det bare å utsette problemet.

Lykke til videre.

AnonymBruker
Skrevet

Vil uansett anbefale å teste medisinen før du drar sånn at du vet hvordan de virker. Jeg har nemlig en gang erfart at virkningen ble voldsom slik at jeg måtte halvere den opprinnelige dosen.

Anonym poster: 3b93bbfdadae110c8fd9407535a5e625

Skrevet

Jeg stenger denne tråden og ber om at dere tar slike diskusjoner med fastlegen.

Kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...