Gå til innhold

Får ikke varme i nye bilen min

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ligg på 3 gir i 50sona og 4giret i 60 så varmer du den fortere opp :)

Anonymkode: 7209f...8ad

Å kjøre en kald motor på unødig høye turtall er ikke særlig smart, for å si det pent. Faktisk heller idiotisk.

15 hours ago, Sliten&kjørt51 said:

Enig i att det ikke er billig, aldri hørt om...

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/motorvarmere/motorvarmerelement-2000033930

https://www.google.no/search?client=opera&q=motorvarmer+defa&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

https://www.mekonomen.no/bil/sok/SearchProduct?SearchQueryText=motorvarmer

Osv. Osv.  Gode erfaringer med skruvat, ikke motorvarmer, men mye Div. deler. Søk på bilnummer,

Hos de forskjellige? -Sjekke på Finn, ? Rart hva som gies bort, Mange andre muligheter...

A,(CAVE.Fnatt)

Elektrisk motorvarmer er bra for motoren,  men man bør ikke ha for store forventninger til raskere oppvarming av kupeen. Har selv en 2 liter TDI 140 hk VW med DEFA motorvarmer, og den varmer kun opp motoroljen, ikke kjølevannet. Uansett er det begrenset hva en 400-500 W motorvarmer kan utrette. Men kombinert med en elektrisk kupevarmer på minst 1100 W eller helst 1800-2000 W, og et tidsur som slår på varmen 2-3 timer før man kjører, blir det helt OK. 

Webasto er sånn sett mye bedre, med 5000 W varmeytelse har man varm bil når man starter, om den har stått på 20-30 min før man skal kjøre. Så den kan klart være verdt 15000, om man ikke har tilgang på strøm der man parkerer. Men en Webasto bruker også strøm fra bilens batteri til å drive dieselpumpe, sirkulasjonspumpe, og viften i bilens varmeapparat. Så ved mye småkjøring og bruk av Webasto kan man oppleve at den stenger ned pga delvis utladet batteri. Løsningen på dette er i så fall en batterilader, og da er man jo tilbake til DEFA igjen. Komplett sett med motorvarmer, kupevarmer, batterilader, styringsenhet og kabler kommer fort på 6-8000 ferdig montert, kanskje mer. Så det ideelle oppsettet er både Webasto til 15000, pluss fullt DEFA opplegg. Først da har man et maksimalt oppsett for norske vintre, både der strøm er tilgjengelig, og der man må bruke Webasto.

Generelt sett er det jo sånn at varmen må komme fra et sted, og når motoren bruker mindre drivstoff, blir det også mindre varme tilgjengelig. Bensinbiler bruker jo gjerne mer enn dieselbiler.

Endret av Resignert
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til å bruke mer enn 80000kr på en bil også. Veldig hjelpsomt innlegg du hadde der!

Anonymkode: d3f2b...849

ikke alle er fattige

Anonymkode: 6bd4e...3eb

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke alle er fattige

Ingen har noensinne heller påstått at alle er fattige. 

Anonymkode: b2f3d...d13

• Liker 3
Skrevet

@Resignert, kjempeinnlegg, tusen takk! Jeg får ha det i bakhodet til neste bil. Tror ikke investeringen lønner seg nå, venter å ha denne i maks fem år.

Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nye biler med app, f.eks. elbiler, så kan man starte varmingen før man setter seg i bilen. Velkommen til 2018.

Tror du at "appen" er det som varmer opp bilen? Det må nok litt mere til enn en Iphone for å gi særlig mye varme, for å si det sånn.....Så vidt meg bekjent er heller ikke rimelige elbiler kjent for spesielt godt varmeapparat. Om en elbil tar energi fra batteriene for å varme opp, vil det gå kraftig ut over rekkevidden. Men om man er en blond bimbo fra Bærum er det sikkert kjekt med Tesla og siste modell Iphone, kjøpt med pappas penger, eller meglerektemannens bonus. 

Endret av Resignert
  • Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, Resignert skrev:

Så den kan klart være verdt 15000, om man ikke har tilgang på strøm der man parkerer. Men en Webasto bruker også strøm fra bilens batteri

Helt enig i det du skriver, -og støm må man ha... (- Får litt kraftigere Motorvarmer enn 4 - 5 00 W.

Edit: -"Vann-Varmer" Les: Kjøleveske )

(Jeg er en "Fattig-Lus", og hadde ikke behøvd betale for montering, gjort selv.)

Spørsmål: Webasto varmer opp kupe, O g Motor..? (Jeg vet ikke, -ærlig spm.)

A.(CAVE.Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet (endret)
1 hour ago, Sliten&kjørt51 said:

Helt enig i det du skriver, -og støm må man ha... (- Får litt kraftigere Motorvarmer enn 4 - 5 00 W.)

(Jeg er en "Fattig-Lus", og hadde ikke behøvd betale for montering, gjort selv.)

Spørsmål: Webasto varmer opp kupe, O g Motor..? (Jeg vet ikke, -ærlig spm.)

A.(CAVE.Fnatt)

Ja, det kan den gjøre. På min VW var Webasto opprinnelig montert som ren "tilleggsvarmer", da motoren egentlig aldri blir driftsvarm når det er skikkelig kaldt, selv om man kjører langt. Så fikk jeg den oppgradert til "parkeringsvarmer" med fjernkontroll. Rekkevidden på denne er flere hundre meter. Nå er både motor og kupe varme på under en halvtime etter man har trykt på fjernkontrollen. Men man må huske på å stille inn bilens varmeapparat på max temperatur, og vifta på 2 før man parkerer for natten.

Jeg har også selv montert DEFA motor og kupevarmer på tidligere biler, men på min VW lot jeg forhandler ordne oppgradering av Webasto, og montering av DEFA motorvarmer. Planen er nå å montere DEFA lader og uttak for kupevarmer selv. Er vel ikke fattig, men når man kan gjøre dette selv, sparer man fort noen tusenlapper.

Endret av Resignert
  • Liker 2
Skrevet

Hadde diesel-bil sist gang og det frister ikke igjen. Tok kanskje 1-3 mil på det kaldeste å få den varm. Nå har jeg en bensinbil og den blir ihvertfall litt varm på 2 km. Skal du ha extra-varmer i diesel må du kjøpe det sammen med bilen (ny). For dyrt ellers.

Anonymkode: 2a0c4...6d8

• Liker 2
Skrevet

Det er riktig at dieselbiler bruker lengre tid. Jeg har firmabil på diesel og bensinbil privat. På bensinbilen blir det lunk etter å ha kjørt et par hundre meter, mens dieselbilen bruker mye lengre tid. Den har motorvarmer, men selv med den på så går det faktisk tregere enn bensinbilen. Er det skikkelig kaldt så vil ofte ikke dieselvarmeren starte med fjernkontrollen heller fordi batteriet ikke liker kulde (den trenger strøm til styring, pumpe og vifte osv).

Jeg vet at noen folk med eldre dieselbiler uten motorvarmer pleier å legge et stykke med papp foran radiatoren om vinteren for å holde mer på varmen hvis det er slik at arbeidstemperaturen aldri kommer opp på riktig nivå.

Anonymkode: 5ec83...b92

• Liker 1
Skrevet

Trodde dieselvarmer var standard på biler solgt på det norske markedet, og derfor burde man ikke kjøpe bruktimportert diesel? 

Hadde en diesel firmabil en gang der dieselvarmeren røk. Var ikke kjekt å kjøre til kunder 10 mil unna i 15 minus, holdt på å fryse ihjel, var såvidt litt varme kom ut av varmeapparatet....

Anonymkode: de38d...436

Skrevet
7 timer siden, Resignert skrev:

Å kjøre en kald motor på unødig høye turtall er ikke særlig smart, for å si det pent. Faktisk heller idiotisk.

Høyt og høyt er det ikke hvis jeg ligger på 3 giret i 40-50 eller 4 giret i 50-60sona i noen min. Har også 1.6Dmotor Ligger jo ikke på over 2.3 i turtall :) 

Anonymkode: 7209f...8ad

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at noen folk med eldre dieselbiler uten motorvarmer pleier å legge et stykke med papp foran radiatoren om vinteren for å holde mer på varmen hvis det er slik at arbeidstemperaturen aldri kommer opp på riktig nivå.

Drev å skrev "Triks" Fra "Steinalderen" ... (-Seff. følg med på Temp. Måler / "Allmentildstand Motor"

-Helt sant, -Dette var vanelig før..!) -Alu. Folie over deler av Radiator funker også...

(Frihet under annsvar, -ikke saksøk meg ..! (-Ikke mye å hente, -Uansett ...) 🙂 ) BRA TIPS -fra b92IMO.

("Resignert" har jo opplagt "Peil"...)

A.(CAVE.Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
15 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Drev å skrev "Triks" Fra "Steinalderen" ... (-Seff. følg med på Temp. Måler / "Allmentildstand Motor"

-Helt sant, -Dette var vanelig før..!) -Alu. Folie over deler av Radiator funker også...

(Frihet under annsvar, -ikke saksøk meg ..! (-Ikke mye å hente, -Uansett ...) 🙂 ) BRA TIPS -fra b92IMO.

("Resignert" har jo opplagt "Peil"...)

A.(CAVE.Fnatt)

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om du skriver slik med vilje eller om du faktisk er seriøs😂

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om du skriver slik med vilje eller om du faktisk er seriøs😂

Det er nok noe alle lurer på. I hvert fall en måte å bli lagt merke til på. 🤪

(fnatt: lala badabb}

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...