Gå til innhold

Irritabel tarm og faste.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som opplever en bedre mage på periodisk faste?

Sliter veldig med masse luft i magen og veldig oppblåst, som gjør veldig vondt. 

Men så startet jeg med faste for noen uker siden. Droppet all mat før kl. 12, å den oppblåste magen kommer sjeldnere og sjeldnere.

Vekta begynte å gå nedover igjen også (slanket meg siden august, men vekta stangnerte etter et par mnd.).

Noen her som opplever det samme eller som vet hvorfor faste hjelper på irritabel tarm? Googlet litt, å det ser ut til at det er mange med god virkning. Men jeg finner ikke ut hvorfor.

Irritabel tarm er vanskelig. Fått tilbud om å bli henvist til Lovisenberg. Noen her som har vært gjennom det?

Anonymkode: 63fe1...579

Videoannonse
Annonse
Gjest duftlyset
Skrevet

Det er spesielle typer mat som gjør at man blir opplåst og får luft i magen. Jeg ville spesielt kuttet ut grønnsaker som forårsaker mye luft, som kål og løk. Hvis du søker opp FODMAP, så vil du få mye tips i henhold til irritabel tarm.

Skrevet

Jeg har blitt mye bedre i magen nå som jeg bare spiser en gang om dagen.Går på do ca annenhver dag, og det som kommer ut er så mye mer normalt enn det jeg jeg har produsert før😜 Er også mye mindre opplåst. Jeg er ganske sikker på at det jeg blir oppblåst av er gluten, og nå som jeg bare spiser middag blir det naturlig mindre av det i kosten. Kullsyre gjør meg forresten så oppblåst at jeg har kuttet det helt ut, drikker du mye av det? Jeg får mageknip av et halvt glass brus😣

Jeg tror magen min har det bedre med fastingen fordi den får tid til å fordøye maten skikkelig:)

Skrevet

Takk så mye for svarene.

Vet en del om irritabel tarm og food map. Men problemet er at det jeg kan tåle godt den ene dagen tåler jeg absolutt ikke den neste dagen eller uka etter.

Ja kanskje derfor faste er bra. Nei drikker ikke mye med kullsyre. Prøver også å holde meg borte fra kunstig søting. Men drikker et og annet glass med fun light, men det går bra. 

Bare middag ja. Jeg spiser lunsj som første måltid, speltbrødet fra meny tåler jeg godt, 100% grovt. Samt middag. Lys ris fungerer godt som tilbehør. Opplever at jeg kan spise mer variert på faste. Kanskje fordi totalen ikke blir så mye av det?

Men bare middag, alltid? Får du i deg nok mat da? Fyller du kanskje på med godt og sunt fett? 

Skrevet

Jeg merker bedring når magen får "pause", ja. Å spise hyppige, små måltider gjør meg mer oppblåst og gir meg et sug etter å spise hele tiden. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk så mye for svarene.

Vet en del om irritabel tarm og food map. Men problemet er at det jeg kan tåle godt den ene dagen tåler jeg absolutt ikke den neste dagen eller uka etter.

Har samme problem. Dess mer oppblåst jeg er, dess mindre typer mat tåler jeg. Dess mindre oppblåst, dess flere typer mat tåler jeg. På det verste tåler jeg "ingenting" og lever på proteinshakes og supper. Flytende mat hjelper på oppblåstheten, men noen ganger kan det ta 2-5 dager før magen "løsner seg". 

Det er noen matvarer som er problematiske selv når jeg er bedre, som for eks kunstig søtning, fin hvete

Har du gått på medisiner noen gang? Jeg begynte få dette problemet etter medisinbruk

Anonymkode: 7e179...d30

• Liker 1
Skrevet

Jeg merker magen er gladere de dagene jeg spiser kun to måltider. De dagene jeg spiser vanlig ( frokost lunsj middag og kveld) har jeg ofte mye luft og vondt i magen   og formen er helt elendig  . Så for meg passer det godt. Og som en sa  før meg. En dag kan jeg tåle en ting men neste uke glem det. Og det varierer hva den tingen er .  

Anonymkode: 825a7...466

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker bedring når magen får "pause", ja. Å spise hyppige, små måltider gjør meg mer oppblåst og gir meg et sug etter å spise hele tiden. 

Har samme problem. Dess mer oppblåst jeg er, dess mindre typer mat tåler jeg. Dess mindre oppblåst, dess flere typer mat tåler jeg. På det verste tåler jeg "ingenting" og lever på proteinshakes og supper. Flytende mat hjelper på oppblåstheten, men noen ganger kan det ta 2-5 dager før magen "løsner seg". 

Det er noen matvarer som er problematiske selv når jeg er bedre, som for eks kunstig søtning, fin hvete

Har du gått på medisiner noen gang? Jeg begynte få dette problemet etter medisinbruk

Jeg har det på akkurat samme måte. Når magen er som verst virker det ikke som om jeg tåler noe mat overhode. Spiser gjerne bare ris og kylling hele dagen men det hjelper ikke. Tror jeg også må prøve med kun flytende føde. Hva slags proteinshaker og supper spiser/drikker du? Jeg fatter ikke hva dette her er for noe, har lest side opp og side ned på nett, forum etc men blir ikke særlig klokere. Det aller verste er at i de dårligste periodene får jeg ikke sove engang pga den voldsomt oppblåste magen. Jeg får pustebesvær og høy puls fordi luften presser så på diafragma og påvirker vagus nerven. Mange oppvåkninger per natt. I de periodene jeg vare er litt oppblåst sover jeg ganske greit. Jeg har så mange spørsmål jeg så gjerne skulle hatt svar på:(

Anonymkode: 57683...d8d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har det på akkurat samme måte. Når magen er som verst virker det ikke som om jeg tåler noe mat overhode. Spiser gjerne bare ris og kylling hele dagen men det hjelper ikke. Tror jeg også må prøve med kun flytende føde. Hva slags proteinshaker og supper spiser/drikker du? Jeg fatter ikke hva dette her er for noe, har lest side opp og side ned på nett, forum etc men blir ikke særlig klokere. Det aller verste er at i de dårligste periodene får jeg ikke sove engang pga den voldsomt oppblåste magen. Jeg får pustebesvær og høy puls fordi luften presser så på diafragma og påvirker vagus nerven. Mange oppvåkninger per natt. I de periodene jeg vare er litt oppblåst sover jeg ganske greit. Jeg har så mange spørsmål jeg så gjerne skulle hatt svar på:(

Blander (rent) risprotein i enten vann eller rismelk. Bestiller på nett, tror det var myprotein jeg bestilte fra sist. Vann er nok noe mer fordøyelig enn rismelk. Så spiser jeg supper som er vann + krydder + grønnsaker (frossen grønnsaksblanding). Noen ganger kan jeg bli oppblåst rett etter jeg har spist grønnsaker, men på lang sikt føles det bedre. Om du spiser på den måten over lengre tid (på mitt verste tok det 5-8 uker før jeg var helt bra igjen, men det kommer tilbake om jeg spiser dårlig), så burde du nok ta multivitaminer e.l i tillegg. Drikker mye te, ellers kan jeg begynne å snacke eller småspise, og da blir jeg verre. Men merker det beste er av og til å ikke drikke noe annet enn litt vann iblant. Men å drikke te er bedre enn å spise noe jeg ikke klarer fordøye. 

Ville forsøkt legge måltider til tidligere på dagen så du er litt mindre oppblåst til kveld og natt. 

Blir du raskt full i magen når du spiser? Føler du deg mett lenge etter du har spist? Kan være gastroparese. 

Du kan også forsøke oreganoolje eller peppermintolje, mange merker bedring av det. 

Skrevet

Ville heller sett på hvilken mat du spiser tidlig på dagen, siden du blir bedre av å hoppe over den maten. Det at du blir bedre av faste er egentlig lite overraskende, når magen er sensitiv mot mat: men det er ikke så optimalt med faste fordi det like gjerne kan gjøre IBS mye verre. Anorektikere sliter f.eks enormt med magen/magesmerter når de går begynner å spise igjen fordi tarmene på en måte blir langsomme og late av langvarig matmangel/faste. Når du har avføring på dagen kan også ha mye å si for at du opplever deg bedre. Hvis du får ut avføringen før du spiser nå f.eks. Er du i aktivitet? For det å være i jevn aktivitet gjennom dagen, er etter min erfaring det som gir aller friskest tarm funksjon. 

Anonymkode: b4aef...6d3

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blander (rent) risprotein i enten vann eller rismelk. Bestiller på nett, tror det var myprotein jeg bestilte fra sist. Vann er nok noe mer fordøyelig enn rismelk. Så spiser jeg supper som er vann + krydder + grønnsaker (frossen grønnsaksblanding). Noen ganger kan jeg bli oppblåst rett etter jeg har spist grønnsaker, men på lang sikt føles det bedre. Om du spiser på den måten over lengre tid (på mitt verste tok det 5-8 uker før jeg var helt bra igjen, men det kommer tilbake om jeg spiser dårlig), så burde du nok ta multivitaminer e.l i tillegg. Drikker mye te, ellers kan jeg begynne å snacke eller småspise, og da blir jeg verre. Men merker det beste er av og til å ikke drikke noe annet enn litt vann iblant. Men å drikke te er bedre enn å spise noe jeg ikke klarer fordøye. 

Ville forsøkt legge måltider til tidligere på dagen så du er litt mindre oppblåst til kveld og natt. 

Blir du raskt full i magen når du spiser? Føler du deg mett lenge etter du har spist? Kan være gastroparese. 

Du kan også forsøke oreganoolje eller peppermintolje, mange merker bedring av det. 

Føler meg ikke så fort full nei. Helt normalt tror jeg og kommer an på hvor mye jeg spiser. Jeg tror ikke jeg kan leve på kun flytende føde i flere uker, noen dager kanskje kunne gå bra. Spiser lite fra før fordi jeg har mistet spisegleden pga fordøyelsesproblemene, så det blir nok for stor vekt nedgang om jeg skulle bare leve på supper og shakes. Jeg blir i tillegg veldig sint, slapp og surrete i hodet om jeg ikke får nok næring, så det pluss dårlig søvn kunne fått fatale konsekvenser 😌 

Kanskje det kan være SIBO, verre å skulle behandle det. Merker også at tilstanden påvirkes av hormonendringer. 

Takk for tips hvertfall. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler meg ikke så fort full nei. Helt normalt tror jeg og kommer an på hvor mye jeg spiser. Jeg tror ikke jeg kan leve på kun flytende føde i flere uker, noen dager kanskje kunne gå bra. Spiser lite fra før fordi jeg har mistet spisegleden pga fordøyelsesproblemene, så det blir nok for stor vekt nedgang om jeg skulle bare leve på supper og shakes. Jeg blir i tillegg veldig sint, slapp og surrete i hodet om jeg ikke får nok næring, så det pluss dårlig søvn kunne fått fatale konsekvenser 😌 

Kanskje det kan være SIBO, verre å skulle behandle det. Merker også at tilstanden påvirkes av hormonendringer. 

Takk for tips hvertfall. 

Om du finner en annen løsning, så er jo det bra. For min del er det ingenting annet som har fungert, dessverre. Å lide 5-8 uker er bedre enn å lide hver eneste dag, år etter år. For min del gikk jeg ned i vekt før jeg "behandlet" det med denne dietten, jeg måtte bli bedre for å klare legge på meg. Oppblåstheten ble verre og verre til det punktet jeg knapt spiste noe før jeg  gjorde meg selv bedre. Håper bare det ikke er samme trend hos deg, for dersom det først blir så ille at alt "stopper opp", så kan du risikere å måtte leve med disse problemene resten av livet. 

Skrevet

Etter at jeg sluttet med brød til frokost har min mage blitt utrolig mye bedre. Jeg synes også det fungerer bra med noe varmt, og ikke kaldt, til frokost. Havregrøt, f.eks. da holder magen seg i humør. (Har lest at lunkent vann på tom mage en halvtime før frokost også skal gjøre underverker, men jeg har ikke prøvd.)

Tok meg lang tid å finne ut av dette, fordi mine symptomer kommer først dagen etter brødmåltid! 

Anonymkode: 11391...d55

Skrevet

Jeg har konkludert med at tarmen blir irritert av maten jeg spiser. Når jeg ikke spiser på en stund får tarmen tid til å hente seg inn, slik at den er bedre rustet til neste måltid. Spiser jeg ofte irriterer jeg den litt og litt (mer og mer) hele tiden.

Etter hvert konkluderte jeg med at det var den beste løsningen for meg. Jeg orket ikke å holde på med diverse dietter, ettersom hva jeg tåler og ikke tåler varierer fra dag til dag. Dog spiser jeg svært lite melkeprodukter enda, og lite kjøtt. IBSen min har blitt mye bedre nå, men jeg vet egentlig ikke hva det kommer av.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fire dager uten mat er en for mye for meg, -blir sløv i hodet,

Tre. eller mindre, -hjelper, Drikker Kaffe, spiser Sukkerbiter til. 😒

Går bedre, -Vekta over 50 Kg. nå ... "Ren" mat er best, ikke mye blanding. 

Lært hva jeg tåler bedre, og umulig å vite hva jeg blir dårlig av, hvis mange ?Sp. ingredienser ...

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Probiotika.

Du må nok lete litt for å finne den som passer ditt fordøyelsessystem.

Anonymkode: 4730b...3be

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Etter at jeg sluttet med brød til frokost har min mage blitt utrolig mye bedre. Jeg synes også det fungerer bra med noe varmt, og ikke kaldt, til frokost. Havregrøt, f.eks. da holder magen seg i humør. (Har lest at lunkent vann på tom mage en halvtime før frokost også skal gjøre underverker, men jeg har ikke prøvd.)

Tok meg lang tid å finne ut av dette, fordi mine symptomer kommer først dagen etter brødmåltid! 

Det er så rart. Fiber skal liksom være bra for magen og fordøyelsen, men den bare gjør det verre for mange av oss med IBS. Kan det hende vi tåler gluten dårlig? 

IBS’en min er så ille at jeg til og med tåler vann kjempe dårlig. Blir oppblåst og får smerter i magen kombinert med pustevansker. Men har senere oppdaget at jo «varmere» vannet er, desto bedre tåler jeg det! Altså kan temperatur på maten ha en innvirkning. Men er det ikke rart? Hva er forklaringen? Hvorfor er IBS så mystisk? Så forskjellig for alle?

Skrevet
1 hour ago, Skilpadden said:

Det er så rart. Fiber skal liksom være bra for magen og fordøyelsen, men den bare gjør det verre for mange av oss med IBS. Kan det hende vi tåler gluten dårlig? 

IBS’en min er så ille at jeg til og med tåler vann kjempe dårlig. Blir oppblåst og får smerter i magen kombinert med pustevansker. Men har senere oppdaget at jo «varmere» vannet er, desto bedre tåler jeg det! Altså kan temperatur på maten ha en innvirkning. Men er det ikke rart? Hva er forklaringen? Hvorfor er IBS så mystisk? Så forskjellig for alle?

I så tilfelle ville jeg vurdert å leve på flaskevann en stund (uten kullsyre). Er mulig det er vannen fra springen din som er dårlig for deg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

I så tilfelle ville jeg vurdert å leve på flaskevann en stund (uten kullsyre). Er mulig det er vannen fra springen din som er dårlig for deg

Fastlegen min mente flaskevann og springvann er det samme, så hvis jeg tror butikknavn ikke gir meg samme symptomene (noe jeg sa) så var det bare i hodet mitt

Skrevet
14 minutter siden, Skilpadden skrev:

Fastlegen min mente flaskevann og springvann er det samme, så hvis jeg tror butikknavn ikke gir meg samme symptomene (noe jeg sa) så var det bare i hodet mitt

Duverden, for en arrogant lege. Spis og drikk det som fungerer for deg. Hvis flaskevann fungerer mens springvann gjør vondt verre, så drikk flaskevann. Du kan jo drikke flaskevann en periode og så langsomt reintrodusere springvann for å se om det skaper reaksjon.

Ang. springvann så har noen kommuner gamle vannrør, og hvis disse morkne vannrørene i tillegg er lagt ned i jorden sammen med kloakkrørene, så ja...

Mange som har IBS tåler ikke gluten, så lurt å prøve å fjerne og reintrodusere det og. Anbefaler å lese: https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal kompetansetjeneste for funksjonell mage-tarmsykdommer/Documents/LavFODMAP-kostbrosjyre A4.pdf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Skilpadden skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor varmere mat eller vann er bedre enn kald. En undersøkelse viste at lunkent/varmt vann å drikke før koloskopi gjorde koloskopiundersøkelsen lettere å gjennomføre (å få "slangen" opp gjennom tynntarmen), i motsetning til kaldt vann. Så det må påvirke tarmen på en måte.

Vi har forskjellige tynntarmer og. Jeg fikk høre av lege under min koloskopi at jeg hadde en veldig lang tynntarm. En lang tarm vil være mer sammenpresset og dermed ha mer krinkler og kroker og ha mer overflate som kan bli irritert.

Det påvirker kanskje også hvor raskt maten går gjennom tarmen og at irritasjon oppstår hvis "irriterende mat" bruker lang tid på å passere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...