Gå til innhold

Hvorfor hater jeg koriander?

Fremhevede innlegg

Gjest FunnyBoy123
Skrevet

God ettermiddag! :)  

Helt siden jeg var 2 år gammel har koriander vært min største fiende... Hver gang jeg skulle ut til en indisk restaurant endte det med en kraftig brekning.. Dette gjaldt ikke bare det indiske kjøkkenet, men også generelt.
Jeg synes koriander smaker helt forferdelig, mens alle andre familiemedlemmer sitter der å nyter det. Hva kan det være? Er ikke direkte allergisk mot koriander (tror jeg), da det ikke skjer noe med meg fysisk.  Må nesten kaste opp av å tenke på det.. Æsj
Er jeg den eneste som virkelig hater koriander?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Indisk og koriander? Mener du karri? 

Anonymkode: b2a71...efb

Skrevet

Jeg har samme greia med gomme og banos. 

Blir kvalm bare av tanken. 😆

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bruker mye koriander i indisk mat, som i resten av Asia. Nanbrød med hvitløk og koriander feks :) 

Jeg har hørt at de som ikke kan fordra koriander (da mener jeg virkelig hater det, at man helst spiser andre ting teller ikke) har en gen-feil. Min mor er også sånn, så lenge det finnes en bitteliten bit koriander i maten klarer hun ikke spise den. Hun finnes ikke kresen ellers. 

https://forskning.no/spor-en-forsker-mat/spor-en-forsker-hvorfor-smaker-koriander-sa-vondt/353819

Endret av Inwe
  • Liker 6
Gjest FunnyBoy123
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener indisk.. 99 % av alle indiske restauranter drysser koriander på rettene deres.. 

Skrevet

Jeg elsker indisk mat, men hørte noen si at koriander smaker såpe. Kan se den, selv om jeg syns koriander hever smaken på nesten hva som helst.

Anonymkode: 9754d...a84

Skrevet

TS, du er helt sikkert ikke den eneste i verden som ikke liker/tåler koriander. Ingen på et forum kan vite hvorfor.

Skrevet
Akkurat nå, Inwe skrev:

De bruker mye koriander i indisk mat, som i resten av Asia. Nanbrød med hvitløk og koriander feks :) 

Jeg har hørt at de som ikke kan fordra koriander (da mener jeg virkelig hater det, at man helst spiser andre ting teller ikke) har en gen-feil. Min mor er også sånn, så lenge det finnes en bitteliten bit koriander i maten klarer hun ikke spise den. Hun finnes ikke kresen ellers. 

Aha, jeg visste ikke at de brukte mye koriander i indisk mat. Jeg visste de bruker mye av det i japan. Jeg bruker selv masse koriander i maten og elsker det. 

Skrevet

Snålt at du ikke har googlet det, for det er faktisk genetisk om du oppfatter koriander som mat eller ei. Ta et kjapt søk og les; noen synes det smaker såpe!

Gonme og banos har jeg aldri hørt ha med genetikk å gjøre, men kanskje fordi det ikke er forsket på. Jeg synes heller ikke det er spiselig, men koriander liker jeg.

Anonymkode: 5187f...472

• Liker 3
Skrevet

Det at noen hater det og andre elsker det, er det visstnok gjort forskning på. Så du er ikke alene. 

Anonymkode: 78fb5...9c3

• Liker 2
Gjest FunnyBoy123
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Aha, jeg visste ikke at de brukte mye koriander i indisk mat. Jeg visste de bruker mye av det i japan. Jeg bruker selv masse koriander i maten og elsker det. 

Koriander er ikke så populært i Japan.. Er ofte i Japan (har familie der), har kanskje vært borti koriander 4 ganger ut av 100 restauranter. 

Skrevet
7 minutter siden, Arabella skrev:

TS, du er helt sikkert ikke den eneste i verden som ikke liker/tåler koriander. Ingen på et forum kan vite hvorfor.

Jo vi kan jo faktisk det, da det er forsket på. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde også samme reaksjon første gang jeg smakte koriander uten å vite hva det var, faktisk (på marokkansk restaurant i Paris) - det smakte nærmest som gift, og jeg ville bare spytte ut igjen.

Men jeg har lært meg å like koriander likevel, og synes nå det er helt uunnværlig i matlagingen. Så det er ikke sikkert at det er umulig selv om man reagerer som folk med den nevnte genfeilen de første gangene man smaker.

Anonymkode: 56283...1bd

Skrevet

Du er en såkalt "supersmaker" - det er genetisk at enkelte personer simpelthen ikke takler smaken av bl.a koriander. Det smaker rett og slett såpe, og er ikke noe en kan venne seg til:

Sitat

– Mellom 4-14 prosent av befolkningen har genet for lukt- og smaksoppfattelse av aldehyder, deriblant såpe og koriander. Genet heter OR6A2 og ble oppdaget for noen år siden, forklarer Arsky.

https://www.kk.no/helse/at-man-ikke-liker-koriander-er-genetisk-og-ikke-noe-vi-kan-venne-oss-av-med-69338186

Anonymkode: a7a1d...9da

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, FunnyBoy123 skrev:

God ettermiddag! :) 

Helt siden jeg var 2 år gammel har koriander vært min største fiende... Hver gang jeg skulle ut til en indisk restaurant endte det med en kraftig brekning.. Dette gjaldt ikke bare det indiske kjøkkenet, men også generelt.
Jeg synes koriander smaker helt forferdelig, mens alle andre familiemedlemmer sitter der å nyter det. Hva kan det være? Er ikke direkte allergisk mot koriander (tror jeg), da det ikke skjer noe med meg fysisk.  Må nesten kaste opp av å tenke på det.. Æsj
Er jeg den eneste som virkelig hater koriander?

Det smaker såpe. Liker det ikke sjæl. Men koriander er mer brukt i Mexico...

Skrevet

Jeg syntes ikke koriander var godt før, det smakte veldig rart, men jeg husker ikke om det var som såpe for meg. Nå eeeeeeeeeelsker jeg koriander! 

Anonymkode: ac28a...e6c

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg likte koriander, men jeg er dessverre en av dem som synes det smaker såpe. Første gangen jeg oppdaget det var da vi hadde bestilt noe indisk takeaway, og jeg satt der og lurte på om de som leverte det hadde glemt å skylle kjelen sin etter vask før de lagde mat i den. Skikkelig zalosmak! 🤮

Anonymkode: a5867...0d7

Skrevet

Jeg har aldri fått såpe-assosiasjon til koriander, men ovnsstekte gulrøtter derimot- det smaker jo skikkelig såpe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...