Gå til innhold

Skader etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har fått skader etter fødsel? Var det skader som var tydelige med en gang? Hvordan ble dere følgt opp? Hva var symptomene og hvordan har du det i dag?

For min del var ikke skaden synlig med det blotte øyet, så jeg gikk i flere år før jeg ble diagnostisert. Når jeg fikk diagnosene fikk jeg høre at det var ikke så mye de kunne gjøre annet enn å tilby enn operasjon som veldig mulig ville gjøre meg enda verre. Og det var det. Finnes det noe nettverk?

Anonymkode: 522ba...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje. Tror jeg har fremfall men legen min mente jeg ikke har det. Ammer fortsatt så jeg håper bare det går over når jeg slutter med det. Går fint men er redd det skal bli helt fucka om jeg får flere barn.

Anonymkode: 21870...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje. Tror jeg har fremfall men legen min mente jeg ikke har det. Ammer fortsatt så jeg håper bare det går over når jeg slutter med det. Går fint men er redd det skal bli helt fucka om jeg får flere barn.

Anonymkode: 21870...517

Fremfall er helt vanlig, ca 1/3 får det i en eller annen grad. Kjennes ut som jeg også har det men en veldig erfaren gynekolog mente at det ikke var det. Det er vanlig at det blir mer åpent etter man har født ett barn. De gjør heller ikke noe med det dersom du har det fikk jeg høre. 

Anonymkode: 642c3...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsskade 3c ved første fødsel og 3b ved andre. Helt for jævlig, men føler meg nesten som før nå. Er verst med psyken etter fødselsskaden for min del. 

Anonymkode: 87f79...04e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har fått skader etter fødsel? Var det skader som var tydelige med en gang? Hvordan ble dere følgt opp? Hva var symptomene og hvordan har du det i dag?

For min del var ikke skaden synlig med det blotte øyet, så jeg gikk i flere år før jeg ble diagnostisert. Når jeg fikk diagnosene fikk jeg høre at det var ikke så mye de kunne gjøre annet enn å tilby enn operasjon som veldig mulig ville gjøre meg enda verre. Og det var det. Finnes det noe nettverk?

Anonymkode: 522ba...344

Ja jeg fikk fremfall av skjedevegger.
Både den som støtter blære og den som støtter tarm.
Jeg fant det ut selv og fikk legen til å bestille gynekolog. Der fikk jeg diagnose.
Nå lener både tarm og blære inn mot skjeden.
Fremfallet av blæren er så stort at det faller ut av skjedeåpningen.
Det er ingenting å gjøre med det utenom å leve med det.
Operasjoner medfører at du aldri får føde vaginalt noen sinne igjen. Så det utsettes å vurdere til overgangsalderen.
Det gir også litt skjemmende problemer f.eks ved at penis trykker på tarm og luft kan komme fordi lufta er i tarmen.
Eller at blæren blir vanskelig å tømme og hvis man da har svake muskler i tillegg så blir det alltid litt urin i blæren og veldig lite som skal til før det lekker..
Men det er bare til å leve med inntil videre.

Anonymkode: c98d5...fa9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremfall er helt vanlig, ca 1/3 får det i en eller annen grad. Kjennes ut som jeg også har det men en veldig erfaren gynekolog mente at det ikke var det. Det er vanlig at det blir mer åpent etter man har født ett barn. De gjør heller ikke noe med det dersom du har det fikk jeg høre. 

Anonymkode: 642c3...056

Dette ville jeg ikke tatt for gitt at er korrekt altså. Jeg var hos 4 gynekologer som alle sa at det ikke var antydning til prolaps og at muskulaturen min var sterk og god. Vet ikke om det er manglende kompetanse eller om det er så vanlig etter fødsel at de helst ikke vil fortelle deg om det før det henger på utsiden.

Anonymkode: 48302...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har fått skader etter fødsel? Var det skader som var tydelige med en gang? Hvordan ble dere følgt opp? Hva var symptomene og hvordan har du det i dag?

For min del var ikke skaden synlig med det blotte øyet, så jeg gikk i flere år før jeg ble diagnostisert. Når jeg fikk diagnosene fikk jeg høre at det var ikke så mye de kunne gjøre annet enn å tilby enn operasjon som veldig mulig ville gjøre meg enda verre. Og det var det. Finnes det noe nettverk?

Anonymkode: 522ba...344

Fikk bekkenplager og vond rygg og nakke etter fødsel for 4 år siden. Slet ikke med dette før eller under graviditeten.. Bekkenet har lett for å låse seg. På det verste må jeg ligge på magen i sengen for å lindre smertene. Kiropraktoren har vært til stor hjelp i disse tilfellene. Fysioterapeuten masserer lett og viser noen øvelser - Ingen effekt.. Går ikke der lengre. Når jeg går/beveger meg, «klikker» det nederst i ryggen. Vet ikke hva det kommer av. Vurderer å gå til legen og få henvisning til røntgen siden det ikke har gått over etter så mange år. Håper det er god nok grunn til henvisning. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at plagene skyldes fødselen 

Anonymkode: c40cc...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk bekkenplager og vond rygg og nakke etter fødsel for 4 år siden. Slet ikke med dette før eller under graviditeten.. Bekkenet har lett for å låse seg. På det verste må jeg ligge på magen i sengen for å lindre smertene. Kiropraktoren har vært til stor hjelp i disse tilfellene. Fysioterapeuten masserer lett og viser noen øvelser - Ingen effekt.. Går ikke der lengre. Når jeg går/beveger meg, «klikker» det nederst i ryggen. Vet ikke hva det kommer av. Vurderer å gå til legen og få henvisning til røntgen siden det ikke har gått over etter så mange år. Håper det er god nok grunn til henvisning. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at plagene skyldes fødselen 

Anonymkode: c40cc...e13

Her også klikker det når jeg går nederst i ryggen. Har også sterke smerter i bekkenet som kommer og går. Har alltid tenkt at det ikke er noe som kan fikses uansett, kan de gjøre noe med det?

Anonymkode: 656d1...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
AnonymBruker skrev (På 24.11.2018 den 15.37):

Noen her som har fått skader etter fødsel? Var det skader som var tydelige med en gang? Hvordan ble dere følgt opp? Hva var symptomene og hvordan har du det i dag?

For min del var ikke skaden synlig med det blotte øyet, så jeg gikk i flere år før jeg ble diagnostisert. Når jeg fikk diagnosene fikk jeg høre at det var ikke så mye de kunne gjøre annet enn å tilby enn operasjon som veldig mulig ville gjøre meg enda verre. Og det var det. Finnes det noe nettverk?

Anonymkode: 522ba...344

Fikk du hjelp? Hva slags skade fikk du? Jeg har også skader, men ingen hjelp å få 😪

Anonymkode: 2b5af...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2018 den 0.19):

Ja jeg fikk fremfall av skjedevegger.
Både den som støtter blære og den som støtter tarm.
Jeg fant det ut selv og fikk legen til å bestille gynekolog. Der fikk jeg diagnose.
Nå lener både tarm og blære inn mot skjeden.
Fremfallet av blæren er så stort at det faller ut av skjedeåpningen.
Det er ingenting å gjøre med det utenom å leve med det.
Operasjoner medfører at du aldri får føde vaginalt noen sinne igjen. Så det utsettes å vurdere til overgangsalderen.
Det gir også litt skjemmende problemer f.eks ved at penis trykker på tarm og luft kan komme fordi lufta er i tarmen.
Eller at blæren blir vanskelig å tømme og hvis man da har svake muskler i tillegg så blir det alltid litt urin i blæren og veldig lite som skal til før det lekker..
Men det er bare til å leve med inntil videre.

Anonymkode: c98d5...fa9

Jeg vet du skrev dette for lenge siden, og godt mulig du ikke er her lenger for å skrive dette. Men hvorfor i alle dager skal du utsette operasjon helt til overgangsalder, bare fordi du ikke kan føde vaginalt igjen etterpå? Kan du ikke ta keisersnitt i stedet, hvis du skal ha flere barn? Det høres forferdelig ut å gå slik i kanskje 20+ år. 

Anonymkode: 73a64...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet du skrev dette for lenge siden, og godt mulig du ikke er her lenger for å skrive dette. Men hvorfor i alle dager skal du utsette operasjon helt til overgangsalder, bare fordi du ikke kan føde vaginalt igjen etterpå? Kan du ikke ta keisersnitt i stedet, hvis du skal ha flere barn? Det høres forferdelig ut å gå slik i kanskje 20+ år. 

Anonymkode: 73a64...b45

Regner med det er fordi keisersnitt gir enormt stygge arr på magen i tillegg til at keisersnitt er for pyser

Anonymkode: 19d80...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2018 at 12:19 AM, AnonymBruker said:

Ja jeg fikk fremfall av skjedevegger.
Både den som støtter blære og den som støtter tarm.
Jeg fant det ut selv og fikk legen til å bestille gynekolog. Der fikk jeg diagnose.
Nå lener både tarm og blære inn mot skjeden.
Fremfallet av blæren er så stort at det faller ut av skjedeåpningen.
Det er ingenting å gjøre med det utenom å leve med det.
Operasjoner medfører at du aldri får føde vaginalt noen sinne igjen. Så det utsettes å vurdere til overgangsalderen.
Det gir også litt skjemmende problemer f.eks ved at penis trykker på tarm og luft kan komme fordi lufta er i tarmen.
Eller at blæren blir vanskelig å tømme og hvis man da har svake muskler i tillegg så blir det alltid litt urin i blæren og veldig lite som skal til før det lekker..
Men det er bare til å leve med inntil videre.

Anonymkode: c98d5...fa9

Hvorfor ikke ring mens du venter? Det fikk jeg tilbud om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Regner med det er fordi keisersnitt gir enormt stygge arr på magen i tillegg til at keisersnitt er for pyser

Anonymkode: 19d80...e02

Øøøh.. Arr er vel bedre enn fysiske plager? Dessuten kan jeg skrive under på at arr blekner. Mitt arr kan ingen se hvis ikke de vet det er der, og jeg har hatt to ks. Dessuten er keisersnitt til for å redde liv, og ikke for pyser. 

Anonymkode: 6da67...58e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2024 at 3:04 PM, AnonymBruker said:

Regner med det er fordi keisersnitt gir enormt stygge arr på magen i tillegg til at keisersnitt er for pyser

Anonymkode: 19d80...e02

Troll

Anonymkode: a717c...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...