Gå til innhold

Veganmat på sykehus?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare en smule ugreit for de som er allergiske overfor soya. Kjøtt tåler derimot de aller fleste bra.

Anonymkode: 0d704...936

Man kan alltids spise linser, bønner, nøtter osv. Poenget med innlegget mitt var ikke at alle må spise soyabiff, så vet ikke helt hva poenget ditt er :klo:

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk hvor miljøskadelig den biffen er da. 

Anonymkode: 9f190...408

Ikke så miljøskadlig som storfe og sau avlet til kjøtt er. Heller ikke så miljøskadelig som biler og barn. Jeg ser ikke at jeg skal droppe soyabiff når jeg lever såpass minimalistisk som jeg gjør, og folk flest spiser kjøtt, kjører bil, flyr, handler mye (som blir avfall på lang sikt), får barn osv. Når folk flest er mindre miljøvennlige enn meg, så kan dere heller komme og klage. Men om vi kommer til det lave punktet, så er det ikke sikkert det er nødvendig å være mer miljøvennlige en gang. Per idag så spiser jeg soya med god samvittighet, fordi jeg vet forbruket mitt og min miljøskade er mye mindre enn folk flest, og jeg ser ikke at jeg skal ta vare på den verden dere etterlater til deres barn når dere ikke gjør en døyt selv. 

Endret av magikeren
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, magikeren said:

Man kan alltids spise linser, bønner, nøtter osv. Poenget med innlegget mitt var ikke at alle må spise soyabiff, så vet ikke helt hva poenget ditt er :klo:

Poenget mitt er at mange av alternativene til kjøtt, med tanke på proteiner, er matvarer som mange er allergiske overfor. Soya, nøtter, etc. Kjøtt er ikke optimalt med tanke på ressursbruk, men på et sykehus er det viktigste at folk tåler maten. Kjøtt tåles av de aller fleste.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Poenget mitt er at mange av alternativene til kjøtt, med tanke på proteiner, er matvarer som mange er allergiske overfor. Soya, nøtter, etc. Kjøtt er ikke optimalt med tanke på ressursbruk, men på et sykehus er det viktigste at folk tåler maten. Kjøtt tåles av de aller fleste.

Hvor mange % av befolkningen er allergisk mot soya, nøtter, bønner og linser? Regner med du har statistikk siden det er så voldsomt mange. 

Du mener at nøtter og brød aldri burde serves på sykehus fordi "så mange" er allergiske/ ikke tåler det?

• Liker 3
Skrevet

Tilrettelegging for allergi: ja. Tilrettelegge for særheter og dill, enten det er religion eller noe annet? nei. 

Veganere hadde gått sultne hvis jeg drev sykehus.. 

Anonymkode: dbf7c...091

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, magikeren said:

Hvor mange % av befolkningen er allergisk mot soya, nøtter, bønner og linser? Regner med du har statistikk siden det er så voldsomt mange. 

Du mener at nøtter og brød aldri burde serves på sykehus fordi "så mange" er allergiske/ ikke tåler det?

Jeg har ikke tallet, men det kan være i størrelsesorden 10-15%. Når tallet for kjøttallergikere er under 1%, gir det seg litt selv. Det er smartere å tilby mat de aller fleste tåler, for å unngå problemene med å skulle tilby ørten ulike retter.

For all del, jeg ser fordelene ved et vegetarisk kosthold, for de som tåler det. Men åpne øynene for at det ikke er en universell sannhet at et vegetarisk koshold er det eneste rette. Og at det for en del faktisk kan være helt feil.

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilrettelegging for allergi: ja. Tilrettelegge for særheter og dill, enten det er religion eller noe annet? nei. 

Veganere hadde gått sultne hvis jeg drev sykehus.. 

Anonymkode: dbf7c...091

Enda godt du ikke driver sykehus. :)

For å svare på det TS spør om: Kjenner veganere som har fått melkefritt smør, soyayoghurt, havremelk, brød med peanøttsmør, frukt, wok, vegansk burger, falafel etc. på sykehus. Tilbudet varierer fra sykehus til sykehus, men de plikter å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre, da Diskrimineringsombudet har definert veganisme som et livssyn. 

Anonymkode: 3fc8b...215

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

https://forskning.no/2015/12/veganere-er-sunnest-pa-overflaten

«Feilernært gjennom amming

Legene forklarer at barnemoren har vært veganer i mange år. Barnet har blitt ammet med melk som manglet viktige næringsstoffer som vitaminer og proteiner. Hun har også kun fått veganer-mat ved siden av.»https://www.tv2.no/a/8423239/ 

:murvegg:

Anonymkode: ba910...a4c

Skrevet
2 timer siden, Kontormus skrev:

Den gelen er vel ikke mat for mennesker 😉

Linser og bønner, flere typer linser inneholder 20 gram protein eller mer.

Anonymkode: 589a7...a1d

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg allergisk mot både soya, linser, bønner, nøtter osv. Men de kan da fortsatt ha det på sykehuset, og servere det til andre pasienter. Jeg er og allergisk mot hvete, egg, laktose, løk, så og si all frukt og en god del grønnsaker. De har jo det på sykehuset og. Hvete, egg og melk er og vanlig allergi, skal de ikke ha det på sykehuset heller?

Anonymkode: 589a7...a1d

• Liker 3
Skrevet

Bare å gi beskjed til sykepleieren så gir vedkommende beskjed til kjøkkenet om å tilberede tilpasset mat. 

Anonymkode: 519d8...2ea

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk hvor miljøskadelig den biffen er da. 

Anonymkode: 9f190...408

Soya i vegetarmat er miljøvennlig. Soya som bruker for å produsere kjøtt, melk og egg er miljøskadelig. Les deg opp før du uttaler deg. 

Anonymkode: 4a026...ab8

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tallet, men det kan være i størrelsesorden 10-15%. Når tallet for kjøttallergikere er under 1%, gir det seg litt selv. Det er smartere å tilby mat de aller fleste tåler, for å unngå problemene med å skulle tilby ørten ulike retter.

Dette er fra USA og gjelder riktignok småbarn, men de fleste barn vokser av seg soyaallergi før fylte ti år. 

Sitat

In a national survey of pediatric allergists, the prevalence rate of soy protein allergywas reported to be 1.1%, compared with a 3.4% prevalence rate of cow's milk protein allergy.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soya er også veldig miljøskadelig. https://www.framtiden.no/200806162312/rapporter/forbruk/okt-soyaforbruk-spiser-skogen.html

Anonymkode: 7d6d0...2b4

Vurdert å lese din egen link? 

Sitat

Det norske forbruket av soyamel ligger på omkring 275 000 tonn i året. To tredjedeler brukes i kraftfôr, mens resten går til fiskefôr og som direkte tilskudd i foringen av landbaserte husdyr.

Soya som brukes til menneskemat, fra f.eks produsenten Alpro, produseres bærekraftig i Frankrike. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:murvegg:

Kan du ikke kommunisere?

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Kan du ikke kommunisere?

Kildekritisk er en fin egenskap

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Snaskesnusken skrev:

https://forskning.no/2015/12/veganere-er-sunnest-pa-overflaten

«Feilernært gjennom amming

Legene forklarer at barnemoren har vært veganer i mange år. Barnet har blitt ammet med melk som manglet viktige næringsstoffer som vitaminer og proteiner. Hun har også kun fått veganer-mat ved siden av.»https://www.tv2.no/a/8423239/ 

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost

https://www.klikk.no/foreldre/barn/mat-til-barn/vegetarmat-til-barn-2546300

https://www.nrk.no/livsstil/samuel-_9-mnd._-spiser-vegansk-1.11532655

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kildekritisk er en fin egenskap

Ingenting galt med de kildene så lenge de ikke skal benyttes på eksamen eller i en oppgave. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at et vegansk kosthold inneholder masse proteiner da 😁

Anonymkode: 73fcc...598

Gjør det  det? Og B-12?

Og et "vegansk kosthold" er vel like ulikt det som jeg praktiserer som er et "jeg spiser alt kosthold". Kjenner veganere som spiser kun kokte grønnsaker med olje og frukt. Og vanlige, spiser alt, som spiser loff med servelat, pasta og pizza.

Anonymkode: b810a...4bb

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Kontormus skrev:

Syke folk trenger proteiner!

All mat bortsett fra olje og sukker inneholder proteiner så ingen grunn til bekymring 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...