Gå til innhold

Vinterbil til maks 300 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil ha en ordentlig vinterbil som tar seg godt frem på vinteren også med mye snø. Har nå en bmw 316 med bakhjulsdrift men den setter seg fast med en gang. 

Hvilken bil bør jeg gå for? Har kun et kriterie og det er 4 hjulsdrift 

Anonymkode: 8830c...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kun er fremkommelighet du tenker på så er det uten tvil Subaru Forester eller xv du bør gå for. Men tenker du også på komfort ville jeg heller holdt meg til en BMW x1 med xdrive.

Ellers har Audi mange gode biler med Quattro system som visstnok skal være veldig gode 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, spinner skrev:

Subaru

Hvilken Subaru er å anbefale?

Anonymkode: 8830c...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvis det kun er fremkommelighet du tenker på så er det uten tvil Subaru Forester eller xv du bør gå for. Men tenker du også på komfort ville jeg heller holdt meg til en BMW x1 med xdrive.

Ellers har Audi mange gode biler med Quattro system som visstnok skal være veldig gode 

Komfort er ikke så stort krav, kun fremkommelighet 

Anonymkode: 8830c...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Komfort er ikke så stort krav, kun fremkommelighet 

Anonymkode: 8830c...58c

Da ville jeg gått for Forester 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vil ha en ordentlig vinterbil som tar seg godt frem på vinteren også med mye snø. Har nå en bmw 316 med bakhjulsdrift men den setter seg fast med en gang. 

Hvilken bil bør jeg gå for? Har kun et kriterie og det er 4 hjulsdrift 

Anonymkode: 8830c...58c

BMW 3 serie funker da utmerket på vinterføre, iallefall om man har gode vinterdekk, og KAN KJØRE BIL. Med f.eks. Nokia Hakkapeliita piggdekk kommer man frem de aller fleste steder. Man må bare vite når antispinn/antiskrens bør deaktiveres. Iallefall på E46 kan dette gjøres i to trinn. Ved å trykke kort på knappen deaktiveres kun antispinn, ved å holde den inne noen sekunder deaktiveres også antiskrens. Så er det bare å kose seg med litt sladding i oppoverbakkene. Det er dog lurest å ha DSC (antispinn/antiskrens) aktivert når man kjører på landevei/ motorvei. I by og tettbygde strøk med 50 sone og lavere funker det knall uten. OM MAN KAN KJØRE BAKHJULSDREVET BIL .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru og Audi er vel kjent for å ha de beste 4wd systemene utenfor Land Rover systemet. Mercedes og BMW har også blitt bra etterhvert. Ironisk nok er de aller billigste systemene som f.eks. viskosekoblingene til Suzuki veldig bra. Det som derimot ikke er så bra er middelmådige Haldex systemer i pensjonist SUV'er.  Honda, Toyota og Nissan (og Duster) har slike. Dette er forhjulsdrevne biler som kobler inn bakhjulene når de får tenkt seg om (ofte litt for sent). Land Rover fikk Haldex til å lage et system uten forsinkelse til Evoque da den kom. Dette finnes nå på en del dyrere merker. Tradisjonelle amerikanske systemer med bryter for innkobling av 4wd kan være glimrende, men disse kan ikke kjøres med 4wd innkoblet på bar asfalt.

Mest mulig 4wd for pengene er Suzuki som er enkelt og billig, men virker, og Subaru som er mer raffinert og velutstyrt (fordi de er store i USA).   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller, aller viktigste er gode dekk - vurdér om du trenger piggdekk. Hvis fremkommelighet er det eneste kravet, finnes det noen gode Suzuki å se på. Subaru er et hakk opp. Forester er en fantastisk arbeidsbil. XV er grei den også, men bruker mye drivstoff for å være så liten. Går du all inn er en Toyota Landcruiser toppen av kransekaka. Glem BMW X-modeller, bare skrot det der. Siden du allerede har en undermotorisert 3er, vet du sikkert hva jeg mener.

Anonymkode: 20c39...c2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2018 at 9:01 PM, AnonymBruker said:

Det aller, aller viktigste er gode dekk - vurdér om du trenger piggdekk. Hvis fremkommelighet er det eneste kravet, finnes det noen gode Suzuki å se på. Subaru er et hakk opp. Forester er en fantastisk arbeidsbil. XV er grei den også, men bruker mye drivstoff for å være så liten. Går du all inn er en Toyota Landcruiser toppen av kransekaka. Glem BMW X-modeller, bare skrot det der. Siden du allerede har en undermotorisert 3er, vet du sikkert hva jeg mener.

Anonymkode: 20c39...c2c

Om du mener en 316 i med toppfart rundt 200, og 0-100 på rundt 10 sekunder er undermotorisert, lurer jeg på hva ytelsene til f.eks Subaru Forester og div. Suzuki 4-hjulstrekkere er......Drar neppe skinnet av pølsa noen av de ordinære modellene. Selvsagt vil en WRX gå bedre enn en 316i, men det er vel ikke en rimelig sammenligning. Jeg har kjørt over 220000 km med min forrige bil, som var en E46 316i. Suverene kjøreegenskaper, god drivstofføkonomi, og ok ytelser så lenge bilen ikke var fullastet. Å ligge i 140-160 marsjfart hele dagen var null problem, og det burde holde for de fleste, selv på Autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...