Gå til innhold
AnonymBruker

Dyrt utdrikningslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til sommeren skal en venninne av meg gifte seg. Hun er ganske ung, og det er vennene hennes også. De fleste av oss er studenter. Forloveren er derimot ikke student, hun har en yrkesfaglig utdanning og har jobbet en stund (uten den høyeste lønnen, men med heltidsjobb og uten barn har hun det nok ikke trangt økonomisk). For et par uker siden kom forloveren med planen for utdrikningslaget, som skal finne sted i mai.

Problemet er at planen svært kostbar! Den starter med et kalas fredagen, hvor man så skal ta båten til et naboland hvor vi skal tilbringe helgen(!) med spa og dyre middager. Det vil si at man må betale for overnatting en helg borte, transport, samt dyre aktiviteter som spa og fireretters måltider. Det blir flere tusen å betale pr pers (var snakk om ca 5 tusen). Å være gjest i selve bryllupet vil også koste en del mtp transport og overnatting, ettersom dette skal holdes i Sverige. Det vil si at dersom jeg blir med på utdrikningslaget, vil jeg ikke har penger til noen andre reiser den sommeren.

Hvor mye er det vanlig å betale for utdrikningslag? Jeg har kun vært i ett utdrikningslag tidligere da søsteren min skulle gifte seg, og da tror jeg vi betalte ca 700 hver (på det tidspunktet syntes jeg til og med at det var mye). I det tilfellet var det også bare en kveld, og ikke en hel helg.

Er jeg kjip om jeg ikke blir med på grunn av økonomiske årsaker? Jeg synes opplegget kan kritiseres for å være lite inkluderende, ettersom det er flere som vil slite med å ha råd til å betale for dette.

Anonymkode: 049fb...633

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt ok å gi tilbakemelding på dette nå som det er tidlig nok til at forloveren kan endre planene. Få med deg flere av dem som sliter med denne utgiften, så sier dere fra alle sammen. 

Anonymkode: 6ea06...fd8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elektra

Her må forlover skjerpe seg og sette en plan med budsjett som passer alle. Dette laget er for bruden og da er det viktig at alle hun vil ha der har muligheten til å komme. 

Dersom forlover ikke modererer seg kraftig så får du rett og slett ta det opp med bruden og si at du gjerne ville vært der men det er altfor dyrt for deg. (og da tenker jeg det er en forlover som får tilsnakk av en viss brud!) 

Hadde jeg vært brud her hadde jeg klikket i vinkel dersom flere av mine venner ikke kunne komme fordi forloveren har høy standard og ikke bruker huet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EvaLena

Hinsides all fornuft.

Jeg hadde gitt beskjed allerede nå om at jeg ikke har råd til den utgiften. Da har du sagt ifra og hvis flere også gjør det, så må hun bare ordne noe annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

5000kr var veldig mye pr pers! Dyreste utdrikningslaget jeg har vært på kostet 1500kr pr pers, og jeg synes det var dyrt.. Ellers har de jeg har vært i ligger på 700-1000kr pr pers. Hadde aldri i verden blitt med på et utdrikningslag til 5000kr pr pers, det har jeg rett og slett ikke råd til!! 

Anonymkode: c3a40...9d0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
O.G.

Du får gi beskjed om at mai er eksamensmåned og at 5000kr er ekstremt mye for et utdrikkingslag og at hun må også ta med i betraktning at også bryllupet vil bli kostbart for gjestene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Måbarefåsiat...

Hadde aldri i verden vært med på noe slikt. Hadde jeg vært bruden hadde jeg skjemtes. 

Si fra nå, så forloveren kommer seg ned på jorda. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heartbeat
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til sommeren skal en venninne av meg gifte seg. Hun er ganske ung, og det er vennene hennes også. De fleste av oss er studenter. Forloveren er derimot ikke student, hun har en yrkesfaglig utdanning og har jobbet en stund (uten den høyeste lønnen, men med heltidsjobb og uten barn har hun det nok ikke trangt økonomisk). For et par uker siden kom forloveren med planen for utdrikningslaget, som skal finne sted i mai.

Problemet er at planen svært kostbar! Den starter med et kalas fredagen, hvor man så skal ta båten til et naboland hvor vi skal tilbringe helgen(!) med spa og dyre middager. Det vil si at man må betale for overnatting en helg borte, transport, samt dyre aktiviteter som spa og fireretters måltider. Det blir flere tusen å betale pr pers (var snakk om ca 5 tusen). Å være gjest i selve bryllupet vil også koste en del mtp transport og overnatting, ettersom dette skal holdes i Sverige. Det vil si at dersom jeg blir med på utdrikningslaget, vil jeg ikke har penger til noen andre reiser den sommeren.

Hvor mye er det vanlig å betale for utdrikningslag? Jeg har kun vært i ett utdrikningslag tidligere da søsteren min skulle gifte seg, og da tror jeg vi betalte ca 700 hver (på det tidspunktet syntes jeg til og med at det var mye). I det tilfellet var det også bare en kveld, og ikke en hel helg.

Er jeg kjip om jeg ikke blir med på grunn av økonomiske årsaker? Jeg synes opplegget kan kritiseres for å være lite inkluderende, ettersom det er flere som vil slite med å ha råd til å betale for dette.

Har vært vant til maks 1000 kr pr pers,så 5000 var dyrt

Endret av Heartbeat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thyra
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke kjip om du dropper utdrikkingslaget fordi du ikke har råd. Ingen skal måtte sette seg i økonomiske vanskeligheter for å ikke være "kjip". 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ymra

Jeg er vant med at 1000 til 1500 er "normalen", og det er det jeg har betalt de gangene jeg har vært i utdrikningslag. For meg i den livssituasjonen jeg er i nå, med fast jobb, hadde det vært helt greit å bruke 5000 på et utdrikningslag om det var snakk om en nær venninne og opplegget var bra. Men selvsagt er det noe helt annet når man er student.

Enig med resten her på at du på ingen måte er kjip som dropper dette opplegget på grunn av økonomi. Det går helt fint an å si at dette opplegget er for voldsomt, og vise til det at man er student.

Men jeg ville kanskje ikke hatt for store forventninger om at hele opplegget endres (selvsagt kan det være forloveren gjør det, om flere gir samme tilbakemelding). Men det kan også være de andre gjestene synes det er mer innafor - eksempelvis at de ser på dette som en av årets ferieturer, og at det for dem som er med blir et mindre, men topp utdrikningslag. Poenget er vel at det går helt fint å takke høflig nei, men at man ikke trenger lage noe voldsomt drama ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pinkee

Selv jeg, som er voksen og i full jobb hadde takket nei til dette. Med unntak av om det var noe hele gjengen hadde planlagt i lang tid, som en felles ferietur. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
O.G.

Kan være at det er bruden selv som har ymtet frem på om bytur utenlands og at forloveren bare prøver å etterkomme ønsket. Mange flere enn det vi tror forvandles til bridezilla når de skal gifte seg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thyra
21 minutter siden, Thyra skrev:

Nei, du er ikke kjip om du dropper utdrikkingslaget fordi du ikke har råd. Ingen skal måtte sette seg i økonomiske vanskeligheter for å ikke være "kjip". 

Vil legge til at dersom det er vanlig å være med på ting man egentlig ikke har råd til for å ikke være "kjip", så er det jammen ikke rart at inkassobyråer har gode tider og mange havner i økonomisk uføre... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært i utdrikningslag som kostet 500, og et som kostet 11 000. Så finnes ingen fasit. 

Man har to muligheter. Konfrontere forloveren, si at dette fører til mange som føler seg presset selv om de egentlig ikke har råd. Eller droppe utdrikningslaget på grunn av økonomi. Tenker det er lettere å velge sistnevnte om man er en mer perifer venninne, eller er konfliktsky og ikke ønsker å fronte dette. 

Anonymkode: 85d3f...0a0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daria

5000 kroner og en hel helg hadde jeg ikke brukt på et utdrikningslag, med mindre både bruden og de andre deltakerne var nære venner. Økonomisk hadde det gått greit, men skal jeg først bruke penger på en dyr helgetur vil jeg dra med mine venner etter felles ønsker, ikke med en venninnes venner uten innflytelse på destinasjon og aktiviteter. Som student hadde det vært helt uaktuelt å bruke så mye penger.

Snakk med forloverren om dette - det er fort gjort å planlegge ut fra egen økonomi og glemme at andre har et annet utgangspunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hadde nok gitt forloveren beskjed om at jeg ikke hadde kommet pga prisen. Det får da være grenser. Hvem sin ide er dette, forloveren eller bruden (i så tilfellet: bridezilla)?

5000 kr for et utdrikningslag er da helt hinsides, spesielt når det er snakk om (unge) studenter. De fleste bruker ikke den summen til en bryllupsgave engang. 

Gi beskjed tidlig til forloveren, da får hun anledning til å planlegge annet opplegg.

Anonymkode: 30214...dda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Aldri i livet om jeg hadde brukt 5000 kroner på ett utdrikkingslag selv om jeg har råd til det. Da hadde jeg heller stått på torget å delt ut pengene.......

Hvordan tenkte forloveren der?? Tenkt hun i det hele tatt?

Anonymkode: 96b68...06f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her