Gå til innhold
AnonymBruker

Steder som tilbyr «intim» vigsel - kun tinghus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort fortalt - vi ønsker å gifte oss, men orker ikke oppstyret rundt. Tinghuset er jo en mulighet, men tinghuset her i byen er så lite tiltalende som du kan få det.

Må man gifte seg på «eget» tinghus i kommunen? Finnes det andre steder i Norge/kjøreavstand fra Norge hvor man kan gjøre det enkelt? 

Noen som har tips til såkalt «eloping» i Norge/Sverige generelt? :)

Anonymkode: df4f9...d91

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er det kommunene selv som har overtatt borgerlig vigsel. Ordføreren eller andre i kommunen foretar vielsen... men jeg vet de vier på andre steder enn rådhuset - hvertfall her jeg bor. Innenfor rimelighetens grenser vil jeg tro det lar seg gjøre å få med vieren til et sted dere velger. 

Anonymkode: aa28d...5ae

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En i familien min giftet seg i en park og en annen på en strand. Er vel bare å finne noen som har lov til å vie folk.

Anonymkode: 8b41e...e8e

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ullvott

Du kan gifte deg i den kommunen du ønsker, ikke bare i din egen hjemkommune. Hvis du har sett deg ut et fint sted å gifte deg på kan det godt hende ordføreren/en av vigslerne i kommunen reiser ut til det stedet du ønsker å gifte deg. Trolig mot at du dekker kilometergodtgjørelse. Ordføreren i min hjemkommune har i alle fall tatt på seg noen vielser utenfor kommunens eget vielseslokale. Tinghusvielse finnes ikke lenger, så du trenger ikke bekymre deg for et lite innbydende tinghus. 

Andre alternativer er å bli viet på en av de ambassadene som foretar vielser, eller i en sjømannskirke hvis kristen vielse er aktuelt for dere. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Humanistforbundet (må ikke forveksles med human etisk forbund) kan stille med vigsler i omtrent det formatet dere selv ønsker. Religiøs eller ikke, på strand eller hjemme i stua 🙂

Anonymkode: 7150b...e57

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SPOCA
På 24.11.2018 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Humanistforbundet (må ikke forveksles med human etisk forbund) kan stille med vigsler i omtrent det formatet dere selv ønsker. Religiøs eller ikke, på strand eller hjemme i stua 🙂

Samme med Unitarforbundet, og de vier både kristelig og borgerlig, eller uansett religion. De vier alt fra hinduister til kristne. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar, dere :) Vi vil gjøre det med minst mulig styr, så fint om det hadde vært et passende lokale med "tilhørende" vigsler.

Hva er det fineste tinghuset/vigselsstedet i Norge? Kommer til å ha med oss en liten baby, og muligens forloverne - men ikke sikker. Må vi ha dem som vitne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 26.11.2018 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, dere :) Vi vil gjøre det med minst mulig styr, så fint om det hadde vært et passende lokale med "tilhørende" vigsler.

Hva er det fineste tinghuset/vigselsstedet i Norge? Kommer til å ha med oss en liten baby, og muligens forloverne - men ikke sikker. Må vi ha dem som vitne?

Dere må ha med vitner under vielsen ja, men de trenger ikke være de samme som gir forlovererklæring. 

Vi giftet oss på tinghuset i Tromsø en nydelig og kald vinterdag, og synes lokalet også var overraskende pent. Veldig nytt og stilrent. Men om det er landets fineste aner jeg ikke 😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Emmelise

En venninne giftet seg på Kode 1 i Bergen. Tinghusene har ikke åpent i helgene, men Kunstmuseet som Kode 1 er har.
I andre etasje hadde de egne "vigselrom" som var pent, men enkelt dekorert med sitteplasser for gjester og en slags "loveseat" foran for brudeparet. 

Nå vet vi ikke helt hvor du bor, men jeg vil da anta at det er noe lignende tilgjengelig andre steder i Norge enn bare Bergen.

Selv var jeg på tinghuset i Larvik og giftet meg. Kjedeligere og mer klinisk rom skal du lete lenge etter. Men i det store og det hele betydde det svært lite. Vi var der i maks 10 minutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Da vi var yngre var det Tinghusrock der jeg bodde.

Anonymkode: 825c7...229

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her