Gå til innhold

Burde jeg si noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Je ghar ett vennepar av oss som bor i nærheten. De er oppringelig fra Asia. De har ett barn på 2år og 2mnd. Barnet deres sier ikke så mye. Mamma og pappa... det er det. Og greit.. det er kanskje ikke så uvanslig. Det er nok flere barn som er sen med språket. 

Men slik gjør de det:

  • Barnet går i barnehagen og vil vel lære seg norsk der.
  • Hjemme snakker faren morsmålet med barnet
  • Hjemme snakker mora engels med barnet. Og det er denne jeg stusser litt over. Mor og far har samme morsmål, men mora velger bevisst å snakke engels for å lære barnet flere språk fra tidlig alder.

Men nå er det sånn at barnet ikke snakker i det hele tatt. Sier mamma, pappa og lager en del lyder.

Hva synnes dere om dette? Burde jeg si noe? hvis jeg skulle si noe, så ville jeg bare råde dem mot å snakke engelsk nå. Altså barnet hører på 3 forskjellige språk. Og skal lære seg dette? Jeg tenker at de fint kan snakke morsmål hjemme, og så vil norsken komme på plass i barnehagen.

Jeg tenkte bare at dette med engels som 3. språk kan være årsaken til at barnet ikke prater. Kanskje er forvirret av å hanskes med 3 forskjellige språk. Jeg vet ikke, jeg er ingen pedagog. men synnes bare det er alt for mye å utsette et så lite barn for. Spesielt da det ligger etter med språket allerede.

Jeg mener ikke å si det som kritikk for dem, men kanskje bare ett tips eller noe sånt...

 

Hva mener dere?  

Anonymkode: 99620...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tenker jeg du skal la være!

i henting i veien for å lære flere språk på denne måten, faktisk ikke helt uvanlig. Det er også helt naturlig at flerspråklige barn snakker seinere. Synes heller ikke barnet er så veldig seint ute, hadde vert mer bekymret om barnet ikke hadde forståelsen på plass.

Anonymkode: b4560...e63

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EngelsK 

Så synes og mener du mye. Men hvis de følger normalt opp på helsestasjonen, så fanger de dem opp der. Eller i barnehagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke si noe nei. Når barn lærer flere språk samtidig så begynner de gjerne å snakke seinere. Det er helt normalt. Det er bare bra at ungen lærer seg 3 språk i så tidelig alder. Absolutt ingenting galt i det.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for svar alle sammen :)  Jeg trekker meg bare unna.

Stole rpå det dere sier.

Grunnen til at jeg spør er bare at jeg ser andre 2-åringer prate mye med og så er dette barnet nesten helt stille.

Men som dere sier, sikkert pga flerspråklig hverdag.

Anonymkode: 99620...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem, dette! 

Hilsen pedagog med master i språktilegnelse

Anonymkode: 8377d...c14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synnes dere om dette? Burde jeg si noe? hvis jeg skulle si noe, så ville jeg bare råde dem mot å snakke engelsk nå. Altså barnet hører på 3 forskjellige språk. Og skal lære seg dette? Jeg tenker at de fint kan snakke morsmål hjemme, og så vil norsken komme på plass i barnehagen.

 

herregud...er dette en tulletråd?

Du gjør ingenting. 

Vi er utlandsk. Barnet mitt begynte på barnehage når han var 2,5 år. Han kunne KUN ja og nei i norsk. Men kunne morsmål og litt engelsk.

Men han klarte seg veldig bra på barnehage og i løpet av 3-6 måneder begynte han å snakke, forstå norsk.

Barn er veldig kunnskapsrik og de lærer tingene fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe. Dette har du ingenting med, og det er helt vanlig at flerspråklige er litt senere med språket. Jeg kjenner også noen som kommer fra hvert sitt land og snakker sine morsmål med barnet, og så snakker barna norsk på skolen og ellers. De snakker da tre språk flytende, og jeg tenker de er heldige. Men de hadde noen regler på at hver relasjon hadde sitt språk, tror jeg. Selv om foreldrene kunne den andres språk, var de bevisste på å kun snakke sitt eget språk med barna da de var små, for å skape mindre forvirring. 

Det eneste er at jeg skulle vært rimelig flytende i engelsk selv for å konsekvent snakke det med barna. Så hvis ikke noe er det, ville jeg heller valgt å holde meg til morsmålet. Men det er jo deres valg og ikke noe andre skal blande seg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Flerspråklige barn er ofte senere ute med å snakke enn etspråklige barn. Det betyr ikke at de ikke forstår og ikke lærer.

2. Om det er noe galt som gjør at barnet ikke snakker, så vil garantert barnehagen være på saken og nevne det for de rimelig kjapt.

3. Det er ikke din sak.

Anonymkode: 8df4e...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke si noe!

Jeg har et søskenbarn som er sammen med ei fra Korea. De har ett barn sammen på 3 år. Datteren snakker veldig lite norsk. Hjemme snakker mor koreansk til datteren, og mor og far snakker engelsk. Far snakker norsk til henne. Det er helt normalt!!

Anonymkode: ce1ff...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster snakker russisk med barnet, hennes mann snakker japansk med barnet og i barnehagen snakket de norsk med barnet. Barnet er nå 7 år og snakker 3 språk flytende, ser ikke problemet.

Anonymkode: 31924...a6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synnes dere om dette? Burde jeg si noe? hvis jeg skulle si noe, så ville jeg bare råde dem mot å snakke engelsk nå. Altså barnet hører på 3 forskjellige språk. Og skal lære seg dette? Jeg tenker at de fint kan snakke morsmål hjemme, og så vil norsken komme på plass i barnehagen.

Kjenner flere barn som har lært seg tre språk fra fødselen av, og det har gått vanvittig bra! Helt utrolig hvordan de lærer fra de er så små. Ser ikke noe annet enn fordeler med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et heldig barn! Har god utdannelse allerede nå!

Ts, jeg håper du får den oppfølgingen du trenger i forbindelse med egne lære- og skrivevansker.

Anonymkode: 7da4c...b32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er din sak å si noe til foreldrene her.

Men i motsetning til de fleste synes jeg ikke umiddelbart det er kjempeflott og fantastisk hvis mor snakker til barnet på et språk som ikke er hennes morsmål. Viktige nyanser og begreper kan glippe, og barnet risikerer å lære inn feil. Det er neppe noen krise for dette barnet, men jeg har sett barn av ikke- norske mødre som har forsøkt å lære barn et språk de ikke kan selv (norsk eller engelsk) med ganske trist resultat. Det er ikke for alle å lære bort et annet språk enn morsmålet sitt.

Anonymkode: c6ea6...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tre språk går nok fint, selv om det går tregere i starten. Men snakker mor flytende engelsk? For jeg tenker egentlig ikke det er noen fordel å lære seg halvveis-engelsk fra en med et annet morsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år i barnehage med barn som lærer både to, tre og fire språk kan jeg bare si at det er helt vanlig at det tar lenger tid før de begynner å snakke. 

Det kan også hende at de blander enkelte ord fra andre språk inn i norsk feks og omvendt i starten. 

Fordelene er SÅ mange flere enn ulempene her, og det er en ressurs for barnet å kunne språket til begge familier. Tenk å reise på besøk til bestemor i Kina og ikke kunne kommunisere med henne! 

Ikke si noe til naboene, de gjør barnet sitt en tjeneste! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantebarnet mitt har norsk mor og filippinsk far. Hjemme snakket moren norsk/engelsk og faren filippinsk/engelsk/norsk. Hun var sen med språk, og hadde ikke så mange ord, men som fireåring pratet hun som en foss, på tre språk. Som flere sier er det vanlig at noen er senere enn andre, uten at det er noe galt. Pass på deg selv isteden for å legge deg opp i hvordan andre lærer barna sine å snakke, og hvor lang tid det tar.

Anonymkode: d4d44...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...