Gå til innhold

Konfirmasjon og mat....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som nevner koldtbord som et eksempel på festmat, hva pleier dere å ha på koldtbordet? Jeg synes det er en ganske kjedelig blanding av hverdagsmat presentert på en litt annen måte, men det kan jo være at jeg bare har en familie som velger de kjedeligste koldtbord-rettene som finnes.

Anonymkode: c8ada...11f

Koldtbord kan være kjedelig, men fordelen er at man da kan tilby noe til alle uavhengig av allergier og preferanser. 

Vi hadde karbonader, roastbiff, stek, kald kylling, laks og eggerøre. I tillegg hadde vi småpoteter, potetsalat, brød og to type bladsalater. 

Dette spicet vi opp med konfirmanten sine ønsker, hun som ønsket thai hadde da i tillegg to type vårruller med saus, to type kyllingretter som jeg ikke husker navnet på og ris. Den andre konfirmanten ville ha mexikansk-tema og hadde da i tillegg tacosalat, enchilladas og små borritos pluss diverse salsa og guacamole. 

Var MYE mat, men vi hadde da også veldig mange gjester. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Nerine_ skrev:

Min bestemor som er eldre enn det er veldig glad i pizza. Men når alt kommer til alt, er selskapet for å glede bestemor Åse eller konfirmanten? 

Min bestemor var også glad i pizza, men hun ville blitt dypt sjokkert over å få det servert i en konfirmasjon. Selskapet er til ære for konfirmanten, men målet for ethvert vertskap bør være at alle gjestene skal trives og ha en fin dag. Jeg har vært i bryllup hvor brudgommen var veganer - han sørget for å finne et cateringselskap som var gode på veganmat for å sikre at han også fikk en skikkelig festmiddag, men det ville ikke falle ham inn å insistere på å servere veganmat til gjestene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konfirmant ville i sin tid ha hamburgere i sin konfirmasjon. Så da lagde vi en stor grillbuffe hvor blant  annet hjemmelagede burgere ble tilbydd. Men det var også gode salater, forskjellige poteter, helstekt indrefileter av svin og okse +++ der. Han fikk det han ville ha, men det var fremdeles festmat. Vinn vinn. 

Anonymkode: 7683c...973

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daria skrev:

Min bestemor var også glad i pizza, men hun ville blitt dypt sjokkert over å få det servert i en konfirmasjon. Selskapet er til ære for konfirmanten, men målet for ethvert vertskap bør være at alle gjestene skal trives og ha en fin dag. Jeg har vært i bryllup hvor brudgommen var veganer - han sørget for å finne et cateringselskap som var gode på veganmat for å sikre at han også fikk en skikkelig festmiddag, men det ville ikke falle ham inn å insistere på å servere veganmat til gjestene.

Som veganer hadde jeg kun servert vegansk mat.

Som avholds hadde jeg ikke servert alkohol.

Anonymkode: e922e...51f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min konfirmant ville i sin tid ha hamburgere i sin konfirmasjon. Så da lagde vi en stor grillbuffe hvor blant  annet hjemmelagede burgere ble tilbydd. Men det var også gode salater, forskjellige poteter, helstekt indrefileter av svin og okse +++ der. Han fikk det han ville ha, men det var fremdeles festmat. Vinn vinn. 

Anonymkode: 7683c...973

Ikke sant :)

Den gyldne middelvei :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at alkohol på noen måte var tema i en konfirmasjon, det har jeg aldri opplevd.

OM noen vil servere pizza så vær så god, men da hadde jeg forventet et veldig uformelt selskap, altså ikke type bunad/festpyntet. Mer type vanlig bursdagselskap.

Det at koldtbord/tapas er mye brukt er vel nettopp fordi det gjør det enkelt å ha variasjon i retter slik at alle kan finne noe de liker. Selvfølgelig skal konfirmanten få noe mat han/hun liker, men man bør da også ta hensyn til gjester. Dette er ungdommens første voksne selskap, og det er på tide å lære seg at man tar hensyn til andre også, og at i noen settinger så passer det seg ikke å bare servere pizza eller spise med hendene.

Anonymkode: 069fd...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Årets konfirmant har bestemt seg for pizza". Jaja. Kanskje det er på tide å forklare denne "årets konfirmant" ett og annet om selskapslivet og skikk og bruk.For eksempel:

Ja, denne dagen er du hedersgjest, men det er mor og far som er vertskap og holder selskapet for deg. Det er vi som bestemmer menyen. Det er flott om du vil delta i planleggingen, men det er altså vi som er vertskapet.

Et selskap er for å feire noe eller noen, i dette tilfellet en konfirmasjon, men en god vert har selvsagt gjestene i tankene når man inviterer og planlegger.

Det er høytidsdag, folk har pyntet seg, de har med gaver, og da forventes det servering på et visst nivå. Da serverer vi ikke hverdagsmat/barnemat. 

(Kan være en fin anledning til å lære seg at ikke alt her i livet handler om meg og mine ønsker).

Anonymkode: 5d8b3...48e

Bra skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som veganer hadde jeg kun servert vegansk mat.

Som avholds hadde jeg ikke servert alkohol.

Med andre ord er du ikke lært opp til å være en god vert som ivaretar alle gjestene. Det er vel akkurat dette mange foreldre vil unngå at ungdommen ender som. 

Når det gjelder alkohol så tror jeg ikke dette er vanlig i dåp eller konfirmasjon men jeg kan ta feil. Jeg har i hvertfall aldri opplevd alkohol i dåp eller konfirmasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Daria skrev:

Jeg hadde nekta å servere noe annet enn veganmat i mitt bryllup! Ingen skulle fått lov å ødelegge dagen min med å sitte å spise lik. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elektra skrev:

Med andre ord er du ikke lært opp til å være en god vert som ivaretar alle gjestene. Det er vel akkurat dette mange foreldre vil unngå at ungdommen ender som. 

Når det gjelder alkohol så tror jeg ikke dette er vanlig i dåp eller konfirmasjon men jeg kan ta feil. Jeg har i hvertfall aldri opplevd alkohol i dåp eller konfirmasjon. 

Tullingen tilbake, vet du hva vegansime er?

Noen er i mot dyreprodukter og alkohol av moralske grunner.

Akkurat som noen er i mot narkotika av moralske grunner, skal jeg ha en fest med narkotika for iverata alle gjestene siden majoriten ønsker å ha fri flyt av kokain?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, deedee_ skrev:

Jeg hadde nekta å servere noe annet enn veganmat i mitt bryllup! Ingen skulle fått lov å ødelegge dagen min med å sitte å spise lik. :)

Ikke sant! 

Moralen min er viktigere enn å iverata gjester! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vil gi sønnen sin en «white trash» konfirmasjon?? 

Anonymkode: 282bf...e25

Wow... snakk om trashy kommentar! 

Anonymkode: 534fb...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullingen tilbake, vet du hva vegansime er?

Noen er i mot dyreprodukter og alkohol av moralske grunner.

Akkurat som noen er i mot narkotika av moralske grunner, skal jeg ha en fest med narkotika for iverata alle gjestene siden majoriten ønsker å ha fri flyt av kokain?

Kaller du deg selv tulling? 

Jeg vet da godt hva en veganer er og står for, og jeg har aldri møtt en veganer som sammenligner animalske produkter med kokain. 

Faktisk er de veganere jeg har møtt fornuftige folk som har sitt syn men også respekterer andres syn. 

Du kan ikke sammenligne animalske produkter med rusmidler, og narkotika som i tillegg er ulovlig. 🤣

Jeg har heller ikke påstått at man bør servere alkohol dersom man ikke ønsker dette, faktisk har jeg sagt at jeg ikke er vant med at dette serveres i konfirmasjon eller dåp.

Endret av Elektra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, deedee_ skrev:

Men hvis datteren din ville ha kjøtt eller animalske ingredienser i sin konfirmasjon, og du visste det ville falle i smak hos de fleste av gjestene, ville du nekta henne?

Anonymkode: 67d30...dce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis datteren din ville ha kjøtt eller animalske ingredienser i sin konfirmasjon, og du visste det ville falle i smak hos de fleste av gjestene, ville du nekta henne?

Nå har ikke jeg barn, og om jeg får barn skal jeg gjøre mitt beste på å oppdra dem som veganere så forhåpentligvis blir ikke det en problemstilling, men da hadde jeg nok kjøpt inn vegansk til alle og så noe eget til datteren min om hun absolutt ville ha kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, deedee_ skrev:

Dersom dagen din blir ødelagt av dette så må du ha mange vonde dager mtp at det er animalske produkter som nytes og spises overalt i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, deedee_ skrev:

Nå har ikke jeg barn, og om jeg får barn skal jeg gjøre mitt beste på å oppdra dem som veganere så forhåpentligvis blir ikke det en problemstilling, men da hadde jeg nok kjøpt inn vegansk til alle og så noe eget til datteren min om hun absolutt ville ha kjøtt. 

? Så foreldrene til denne konfirmanten bør kjøpe pizza TIL KONFIRMANTEN, og servere gjestene selskapsmat som de forventer. Vent, nei, de bør servere alle pizza, (som gjestene høyst sannsynlig ikke foretrekker, selv om ikke alle lager oppstandelse, er det jo en del), Nei, vent, hvordan ble det her: Foreldrene bør servere alle gjestene det foreldrene selv syns er best (og mest ETISK)  (som ikke er "vanlig", rakfisk for eksempel), mens konfirmanten kan få pizza. Ja, flott løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, deedee_ skrev:

Så de av gjestene som er glade i kjøtt skal sitte å se på datteren din spise kjøtt mens de selv sitter og tygger drøv? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...