Gå til innhold

Hvorfor planlegger nordmenn så ekstremt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er norsk selv og merker jo selv at jeg ikke er særlig spontan i forhold til utenlandske venner. Men hva kommer det av? For her er det cirkelig slik at når du er 16 skal du vite hva du skal resten av livet. Og ihvertfall når du er 20 bør du ha planlagt livet ditt frem til døden omtrent. 

Jeg begynner å nærme meg 30, nå skal ikke tråden handle om mine problemer, men jeg angrer nesten på at jeg ikke var mer impulsiv som yngre. I forhold til kjærestegreier og alt. Har liksom hatt en rar innstilling med at man ikke skal sløse med tiden, men heller være for jftig og tenke økonomi, økonomi, best for fremtiden og ikke ha det "for gøy". 

Anonymkode: e70fa...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er norsk selv og merker jo selv at jeg ikke er særlig spontan i forhold til utenlandske venner. Men hva kommer det av? For her er det cirkelig slik at når du er 16 skal du vite hva du skal resten av livet. Og ihvertfall når du er 20 bør du ha planlagt livet ditt frem til døden omtrent. 

Jeg begynner å nærme meg 30, nå skal ikke tråden handle om mine problemer, men jeg angrer nesten på at jeg ikke var mer impulsiv som yngre. I forhold til kjærestegreier og alt. Har liksom hatt en rar innstilling med at man ikke skal sløse med tiden, men heller være for jftig og tenke økonomi, økonomi, best for fremtiden og ikke ha det "for gøy". 

Anonymkode: e70fa...ac4

Fornuftig, ikke jftig! 

Anonymkode: e70fa...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har ikke jeg vært som deg, har gått helt fint for meg også. Men sannsynligvis med mange flere opplevelser enn deg. Så alle nordmenn er ikke like. 

Anonymkode: 967bf...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt det hevdet at det kan ha sammenheng med at de som har levd og utviklet seg i kaldere og mindre gjestmilde områder av verden har vært fullstendig avhengige av å tenke langsiktig og planlegge, fordi hvis vinteren kom og du ikke var forberedt ble det vanskelig å overleve. Dermed er det grunn til å tro at mennesker i disse områdene ble selektert på bakgrunn av evne til å planlegge og tenke fremover og at dette således preger både kultur og genetikk.

I andre deler av verden som ikke har fullt så vanskelige vintre kan en tenke seg at det samme behovet ikke var der, og at en har utviklet seg i en annen retning. Kanskje var det til og med gunstig i enkelte områder å spise maten fort uten å spare eller planlegge, fordi varmen gjorde at mat fort ble dårlig osv. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er norsk selv og merker jo selv at jeg ikke er særlig spontan i forhold til utenlandske venner. Men hva kommer det av? For her er det cirkelig slik at når du er 16 skal du vite hva du skal resten av livet. Og ihvertfall når du er 20 bør du ha planlagt livet ditt frem til døden omtrent. 

Jeg begynner å nærme meg 30, nå skal ikke tråden handle om mine problemer, men jeg angrer nesten på at jeg ikke var mer impulsiv som yngre. I forhold til kjærestegreier og alt. Har liksom hatt en rar innstilling med at man ikke skal sløse med tiden, men heller være for jftig og tenke økonomi, økonomi, best for fremtiden og ikke ha det "for gøy". 

Anonymkode: e70fa...ac4

Min erfaring er motsatt. Spør jeg studenter hva de ønsker å gjøre i fremtiden så får jeg enten "jeg vet ikke" eller et enkelt svar som de ikke klarer å utdype. 

Sosialt sett så er jeg enig. Skal man møte hverandre i byen, så må det planlegges lenge i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, herzeleid skrev:

Hørt det hevdet at det kan ha sammenheng med at de som har levd og utviklet seg i kaldere og mindre gjestmilde områder av verden har vært fullstendig avhengige av å tenke langsiktig og planlegge, fordi hvis vinteren kom og du ikke var forberedt ble det vanskelig å overleve. Dermed er det grunn til å tro at mennesker i disse områdene ble selektert på bakgrunn av evne til å planlegge og tenke fremover og at dette således preger både kultur og genetikk.

I andre deler av verden som ikke har fullt så vanskelige vintre kan en tenke seg at det samme behovet ikke var der, og at en har utviklet seg i en annen retning. Kanskje var det til og med gunstig i enkelte områder å spise maten fort uten å spare eller planlegge, fordi varmen gjorde at mat fort ble dårlig osv. 

 

Interessant innspill

Anonymkode: 1420f...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 40, men synes det var veldig blandet før, de som var spontane og levde før de begynte på utdannelse og ble voksne og de som ikke gjorde det. Men det har kanskje endret seg.

Anonymkode: 3a7ef...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe tilfeldig at Norge har et mye bedre velferdstilbud og et generelt bedre fungerende samfunn enn landene de mer spontane menneskene kommer fra har.

Anonymkode: be64d...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...