Gå til innhold

Til dere med ambisiøse barn innen idrett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da spesielt på dere som har barn under konkurransealder (7-8-9), men som virkelig ønsker å trene seriøst. Har du opplevd at klubben holder barnet tilbake på noe vis (feks er «tvunget» til å holde nivået til de som ikke er like engasjerte, lite relevans på treninger fordi det skal lekes og være koselig hele tida ect), eller har de lagt til rette for engasjement og ønske om utvikling? Hvordan, eventuelt? Har dere vurdert å bytte klubb så tidlig for å feks få bedre oppfølging av barnet? Har dere vurdert å heller trene barnet selv?

 

Anonymkode: 1de1b...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at barn ikke presses i den alderen er fordi de er fryktelig utsatt for senskader. Min søster var en av dem, håndball var livet. Nå er hun av og til dommer fordi hun til slutt dro på seg kneskade etter alt for mye trening i en periode hvor kroppen vokser mye. Det er bra med engasjement og oppfølging, men barn bør ikke trene for hardt 

Anonymkode: 829d2...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs idrettsklubb skal holde så unge barn tilbake. Det er skadelig for kroppen og ha for høy belastning når en er så ung. De bremses som regel til de er rundt 12.

Anonymkode: ee29e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I idrettslaget her jeg bor, har de lagt til rette. Det får vi igjen for nå 😳 min sønn elsker alt som har med fotball og håndball å gjøre, og har i tillegg til å spille for sitt lag også fått spille kamper med eldre. Ganske så seriøse treninger fra 8-årsalderen egentlig. Nå er han 11, og vi har fullt opp med fysioterapi og tilrettelegging på skolen fordi han sliter med ankelen ++. Ungen fortvilet fordi han må bremse opp noe veldig med treningen..

Lett å si nå at jeg burde ha bremset før, men jeg har ærlig talt ikke tenkt tanken.. Ungen har stortrivs med det han har gjort, og trenerene har alltid vært veldig obs på ikke å presse eller «kvele» dem med treninger. Det har aldri vært noe prestasjonskrav, de har ikke lagt opp til øvelser som ikke bør gjøres av barn (f.eks tung styrketrening), og de har lagt vekt på at øvelsene skulle gjøres riktig. Naive meg tenkte jo at det var flott gutten fikk drive med noe han trivdes med og mestret. Men jeg ser nå at det trolig er bedre å bremse de litt tidlig, fremfor å få en bråstopp i 11-12-årsalderen pga skader. 

Det skal sies at tre andre gutter på hans alder, med samme treningsmengde siden de var 8, sliter med mye av det samme. 

Anonymkode: e28d0...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker da spesielt på dere som har barn under konkurransealder (7-8-9), men som virkelig ønsker å trene seriøst.

Anonymkode: 1de1b...a88

Jeg synes det er himmelvid forskjell på en sjuåring og en niåring her, for å være ærlig. En sjuåring som sier at han vil spille seriøst, vet vel knapt hva det innebærer. Mener ikke å si at ikke en sjuåring kan være treningsglad og ønske å lære mer, men derfra til å trene seriøst...

Når det gjelder klubber, gjør de det eneste riktige ved å la barneidrett være barneidrett og ha trening preget av lek og ikke noe voldsomt prestasjonsfokus når spillerne er så små. Gjør de ikke det, går majoriteten lei og da blir det vanskelig å bygge lag. Selv enerne må ha lag å spille med.

Vår fotballklubb (som er en eliteserieklubb med utviklingsfokus så det holder) hadde frivillige ekstratreninger på søndager for barn som ønsket å trene ekstra. De hadde også et fotballakademi for litt større barn. Alt dette gikk parallellt med lagtreningen og ikke i stedet for, og når de spilte hadde lagtrening og spilte kamper var det reglene i barnefotball som gjaldt. Syntes dette var helt topp og kunne ikke tenkt meg å ha barnet i en klubb med større konkurransepreg fra ung alder. Skader er også nevnt her. I tillegg er det regler for hvor tidlig det er lov å sette i gang forskjellige prestasjonsrettede tiltak.

Men det er jo ingen som setter grenser for dere når det gjelder trening utenom. Det kan dere gjøre som dere vil med, og mange idrettsstjerner har blitt gode nettopp pga egentrening. Men å ønske at klubben skal tilrettelegge for prestasjoner fra så ung alder synes jeg ikke dere kan forvente.

Anonymkode: db54f...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng og synsvinkler her 😊 synes det er vanskelig som mor å vite hvor grensa går mtp det dere sier med «overbelastning» kontra at barnet har mye vilje og ønsker å trene. Han begynte å gråte etter trening fordi han ikke gikk på ski for å leke stiv heks i ballbingen, men ville ut å jogge med de som var på gruppa over, noe han ikke fikk lov til av klubben.

 

Ser likevel ut ifra andres erfaringer at han skal få være i denne klubben ut sesongen, så får vi heller ta en vurdering til neste år om vi synes det blir litt vel mye fjas (har litt inntrykk av det). Så kan vi heller ta han med ut i løypa litt ekstra utenom treningene slik at han føler han blir møtt 😊

 

TS

Anonymkode: 1de1b...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei på 8 år som har talent for håndball og fotball. Spesielt fotball. Hun er superinteressert og god. Men, jeg ønsker ikke at det skal være i fokus enda. Det er like viktig med det sosiale og det å ha det gøy.

Anonymkode: 76ea5...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les "Olympiatoppens synspunkter på trening for barn. "
Er i pdf format så jeg klarer ikke å linke til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...