Gå til innhold

Forvente høflighet hos 3-åring ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker at gutten vår skal være høflig - lære seg å si hei, hadet, takke for ting osv

Han er flink til å takke for maten hjemme og spør om å få gå i fra bordet. Vi gjentar alltid ved besøk at vi blir med ut i gangen og sier hei når folk kommer og hadet når de drar. Og at vi takker når vi får noe. Osv

Men i veldig mange situasjoner så vil han ikke si noe. Han er litt sjenert, men det kan skje i trygge settinger her hjemme at han ikke vil takke for en gave eller si hadet til besteforeldre. Er det for høye krav til en på 3 år ?

Vet ikke helt hvordan vi skal løse det heller. Får ikke tvunget han til å snakke og gjestene kan ikke stå i timesvis i gangen og vente på at han skal si hadet... da må vi jo la han slippe. Og så snakker vi om det etterpå. Men det hjelper ikke til neste gang.

Hva tenker dere ? 

 

Anonymkode: ba8da...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at sjenertheten til barnet må respekteres og at dere må la ham gå gjennom sjenerte faser. Det handler om trygghet. Det er viktigere at han er trygg enn at dere presser fram en handling. Noen barn er mer sjenerte enn andre og av og til snur det helt. Siden han snakker når det er trygge rammer vet dere jo at han kan når han «tør». 

Anonymkode: 88496...6dc

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal tvinge det frem, men oppmuntre og være et godt eksempel selv. Barn som er sjenerte drar ikke nytte av å bli tvunget til å mumle frem et hadet eller takk. 

Oppmuntre barnet til å si takk, og hvis det ikke takker, så takker du på dets vegne. Vær entusiastisk, og forklar hvorfor du/barnet bør være takknemlig (at barnet fikk en gave fordi giveren ønsket å gjøre han glad eller noe slikt). Men gi alltid barnet mulighet til å selv takke først. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei glad sv å lese denne tråden. :) Tenker at om han ikke tør er det helt greit. Takk på vegne av ham i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tvinger ikke vår på 3.5, men oppfordrer han til både å si hei, hadet, takk gor maten osv. Han er veldig flink til mye hjemme og borte, så om han plutselig blir veldig sjenert lar vi det gå. Vi ønsker å respektere barnas egne grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også vært litt sånn, spesielt når jeg ber dem si "takk for meg" når de har vært i bursdag osv. Men det blir stadig bedre, bare fortsett å prøv så blir han trygg på seg selv🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt normalt ut. De kan være sjenerte og glemske, de er jo små. Jeg syns for øvrig det er best å hviske i øret til mine barn at de må huske å takke for gaven o.l. Å si høyt foran alle at de må takke ville bare gjort dem flaue eller enda mer sjenerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Jeg oppfordrer alltid, men vil han ikke si noe så er det greit det også. Han er bare 3 år og av og til blir man litt sjenert og sky. 

Min sier så og si hei og hadet til alle vi møter om jeg oppfordrer han til det. Men av og til vil han ikke engang si hadet til meg når jeg levere han i barnehagen f.eks. Og det er også helt greit så lenge jeg vet at han ellers er flink til det i de fleste settinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker at gutten vår skal være høflig - lære seg å si hei, hadet, takke for ting osv

Han er flink til å takke for maten hjemme og spør om å få gå i fra bordet. Vi gjentar alltid ved besøk at vi blir med ut i gangen og sier hei når folk kommer og hadet når de drar. Og at vi takker når vi får noe. Osv

Men i veldig mange situasjoner så vil han ikke si noe. Han er litt sjenert, men det kan skje i trygge settinger her hjemme at han ikke vil takke for en gave eller si hadet til besteforeldre. Er det for høye krav til en på 3 år ?

Vet ikke helt hvordan vi skal løse det heller. Får ikke tvunget han til å snakke og gjestene kan ikke stå i timesvis i gangen og vente på at han skal si hadet... da må vi jo la han slippe. Og så snakker vi om det etterpå. Men det hjelper ikke til neste gang.

Hva tenker dere ? 

 

Anonymkode: ba8da...3a4

Ikke press ham, si bare: «nå kan vi si hade, hadeee» og så vinker du og er ferdig med det. Når han blir eldre blir dette en naturlig ting, og ikke et ord han må si sånn ikke mamma blir masete.

Anonymkode: 36fe0...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet mitt var 3 år, hadde jeg som minstekrav at man ihvertfall sier takk for mat og takker for ting man får i gave. At hun ikke alltid sa hei eller hadet la jeg ikke så mye vekt, på men de nevnte tingene syntes jeg hun skulle si. 

Hun er nå blitt et ganske høflig barn synes jeg. Er 7 år nå og sier takk for maten uoppfordret, takker for seg når hun har vært på besøk og sier hei og hadet uten å tenke over det. 

Anonymkode: 881a4...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...