Gå til innhold

Hvorfor gjør katter dette? (Bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har puser noen ganger munnen åpen på den måten? Min gjør det spesielt etter å ha sniffet på noe. Lukter det liksom ikke godt, er de slitne, hva tror dere at det er? 

4E547723-E58C-48B4-B4D1-9728109B259C.jpeg

Skrevet

Den smaker på lukten.

• Liker 1
Skrevet

Hvis en katt peser er det vel noe galt......?

• Liker 1
Skrevet

Jo, det hender de gjør sånn. Ikke alle, men noen. Her er det bare en av fire som gjør sånn. Men nå hender det at den katten glemmer å trekke inn tunga også.....

Anonymkode: 4ac1d...17b

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Peonjenta said:

Hvis en katt peser er det vel noe galt......?

Nei, hvis en katt peser har den tatt seg skikkelig ut 😛

Men det som skjer på bildet er at katten tar i bruk Jacobsons' Organ, et organ vi mennesker ikke lenger har (evt aldri har hatt?), det er en aromatisk lukt/smaks-aktivitet, særlig på noe som inneholder feromoner, eller særdeles interessante lukter.

Edit; Slanger bruker Jacobson's Organ aktivt hele tiden, det er det de stikker tunga oppi etter at de har visslet med tunga ut i lufta, for å "lukte" på verden.

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet

Herregud så søt da! 😍😍

Skrevet

Hunden min gjør også sånn, gjerne mens tennene klaprer samtidig. Er det samme greie? 

Skrevet

De har vel lukteorgan/kjertler inne i munnen også? Hvis de liker en lukt veldig godt kan de finne på å gjøre dette tror jeg.

Anonymkode: 581f3...439

Skrevet

De gjør dette for å forsterke lukten.

Anonymkode: bc016...261

Skrevet
On 11/21/2018 at 6:31 PM, Minya said:

Nei, hvis en katt peser har den tatt seg skikkelig ut 😛

Men det som skjer på bildet er at katten tar i bruk Jacobsons' Organ, et organ vi mennesker ikke lenger har (evt aldri har hatt?), det er en aromatisk lukt/smaks-aktivitet, særlig på noe som inneholder feromoner, eller særdeles interessante lukter.

Edit; Slanger bruker Jacobson's Organ aktivt hele tiden, det er det de stikker tunga oppi etter at de har visslet med tunga ut i lufta, for å "lukte" på verden.

Dette gir mening! Pusen min får så rare blikk iblant kombinert med det fjeset. Ser komisk ut, men husker å ha lest at å ha tunga ute ikke er et godt tegn. Men det er nok bare hvis det skjer hele tiden.

On 11/21/2018 at 6:31 PM, Missy77 said:

Herregud så søt da! 😍😍

Ikke min katt, men ja😍😍

On 11/21/2018 at 6:35 PM, Merricat said:

Hunden min gjør også sånn, gjerne mens tennene klaprer samtidig. Er det samme greie? 

Godt spørsmål!! Jeg trodde hunden bare var andpusten/spent/glad😅 men kan hende den også «smaker» omgivelsene

On 11/21/2018 at 6:37 PM, AnonymBruker said:

De har vel lukteorgan/kjertler inne i munnen også? Hvis de liker en lukt veldig godt kan de finne på å gjøre dette tror jeg.

Anonymkode: 581f3...439

Det som er så rart er at dette ansiktet har kommet frem når hun har luktet på tærne mi også😂 da har jeg tær som lukter godt, da 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Skilpadden skrev:

Det som er så rart er at dette ansiktet har kommet frem når hun har luktet på tærne mi også😂 da har jeg tær som lukter godt, da 

Ikke nødvendigvis. Katter Gjør det for å smake på lukten for å avgjøre hva det er, det betyr ikke at det er god lukt. 

Anonymkode: de4a0...dfe

• Liker 1
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Katter Gjør det for å smake på lukten for å avgjøre hva det er, det betyr ikke at det er god lukt. 

La meg leve i troen

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Skilpadden skrev:

La meg leve i troen

For all del 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...