Gå til innhold

Kvitte seg med bøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet noen om en butikk i Oslo man kan bytte sine brukte bøker i nye, eventuelt gi bort bøkene sine? Eller har noen erfaring med en side på nettet man lett får solgt bøkene på? Eller er det beste å gi de til Fretex?

Er ikke så opptatt av å få noe igjen for bøkene, vil bare kvitte meg med de enkelt.

Anonymkode: be00c...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp! Meld deg inn på bookcrossing.com 

Det finnes en egen bookcrossing sone i Oslo, den ligger på Oslo S. Før lå den oppe på La baguette, men mulig den er flyttet nå? Jeg har ikke bodd i Oslo på noen år. I alle fall er det en bokhylle hvor man kan legge igjen og/eller ta med seg bøker. 

Anonymkode: 1cf04...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Vet noen om en butikk i Oslo man kan bytte sine brukte bøker i nye, eventuelt gi bort bøkene sine? Eller har noen erfaring med en side på nettet man lett får solgt bøkene på? Eller er det beste å gi de til Fretex?

Er ikke så opptatt av å få noe igjen for bøkene, vil bare kvitte meg med de enkelt.

Anonymkode: be00c...be6

Fretex er ikke så glad i bøker. Legg dem ut på facebook eller på finn. 

I dag finnes mengder av bøker på nettet både på nasjonalbiblioteket, i bibbok, fabel og alt mulig annet. Så brukte bøker er ikke like populære som før i tiden.  (Egentlig idiotisk å bruke penger på papirbøker som bare blir stående i bokhylla til irritasjon, spør du meg.)

Anonymkode: d35da...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg bøkene ut på Finn til en billig penge. Dvs hvis du orker å pakke og sende dem. Jeg har nettopp kjøpt to bøker på finn til 20 kr PR bok. Det var pocketbøker, så portoen ble ikke så dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker nesten umulig. Tror det enkleste er Fretex, andre bruktbutikker eller loppemarked, Jeg måtte kvitte meg med en del bøker for noen år siden og la dem ut på finn, gikk fra 30,- pr. stk. til 10,-.  Har selv kjøpt billige bøker der, men tror man skal ha flaks for å klare å kvitte seg med bøker der. Det endte med at jeg kjørte flere kartonger til Fretex. Men jeg vet ikke hvor populært det er hos dem som driver butikkene. Synes det er synd, har sett i utlandet de har bruktbokhandler som har åpent noen får dager i uka. Bøkene selges til 1 Euro pr. stk., sist jeg var der, var det så mye folk at det var vanskelig å komme fram til bokhyllene. Noe sånt skulle det ha vært i Norge også.

Anonymkode: 5390f...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Vet noen om en butikk i Oslo man kan bytte sine brukte bøker i nye, eventuelt gi bort bøkene sine? Eller har noen erfaring med en side på nettet man lett får solgt bøkene på? Eller er det beste å gi de til Fretex?

Er ikke så opptatt av å få noe igjen for bøkene, vil bare kvitte meg med de enkelt.

Anonymkode: be00c...be6

http://www.finn.no

Hvis du sorterer dem etter kategori og setter en grei pris og er villig til å sende så kommer du til å bli kvitt den. Til tørrere lesestoff til lavere pris. Jeg fikk solgt mine. Totalkostnad på en pakke var for meg gjerne 2500kr solgte da for 500kr. Hvis det var 1000kr solgte da for 200kr. Ca 1/5del i gevinst. Lavere gevinst hvis det var noe voldsomt kjedelig. Bedre måte å bli kvitt det på og samtidig er det noen som blir jublende glad.

Anonymkode: fdfe6...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte sikkert 2-3 svære brune kasser med bøker totalt. Fordelt på 8 bokpakker tror jeg det var. Det var sortert etter sjanger innenforbi samme forlag.

Anonymkode: fdfe6...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Vet noen om en butikk i Oslo man kan bytte sine brukte bøker i nye, eventuelt gi bort bøkene sine? Eller har noen erfaring med en side på nettet man lett får solgt bøkene på? Eller er det beste å gi de til Fretex?

Er ikke så opptatt av å få noe igjen for bøkene, vil bare kvitte meg med de enkelt.

Anonymkode: be00c...be6

men hvis du bare vil bli kvitt de. Ta bilder av bøkene kanskje ti og ti. Legg på finn og trykk GIS bort og at kjøper dekker porto i forkant

Anonymkode: fdfe6...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Virker nesten umulig. Tror det enkleste er Fretex, andre bruktbutikker eller loppemarked, Jeg måtte kvitte meg med en del bøker for noen år siden og la dem ut på finn, gikk fra 30,- pr. stk. til 10,-.  Har selv kjøpt billige bøker der, men tror man skal ha flaks for å klare å kvitte seg med bøker der. Det endte med at jeg kjørte flere kartonger til Fretex. Men jeg vet ikke hvor populært det er hos dem som driver butikkene. Synes det er synd, har sett i utlandet de har bruktbokhandler som har åpent noen får dager i uka. Bøkene selges til 1 Euro pr. stk., sist jeg var der, var det så mye folk at det var vanskelig å komme fram til bokhyllene. Noe sånt skulle det ha vært i Norge også.

Anonymkode: 5390f...92c

 Her jeg bor er det en bruktbutikk med bøker til ti kroner og halv pris på alle bøker hver onsdag:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort til venner/familie, og til loppemarked. 
Handler for det meste bøker på loppemarked, og helst på posesalg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på boka, jeg kvitta meg med masse bøker for et par år siden og jeg delte dem inn i kategorier og kvitta meg med dem deretter:

1. Bøker som var i god stand og interessante (færrest av disse): Disse gav jeg bort/solgte.
2. Bøker som er helt uinteressante og uaktuelle: Resirkulerte dem (sjekk der du bor hvordan de tar i mot. Her går pocket i papir, mens bøker med hardt cover er restavfall - men du kan ta av coveret og kaste innmaten i papir). 
3. Bøker jeg ikke var sikker på innholdsmessig, men som var i god stand og ikke virket helt elendige: Gav dem til Lions i forkant av et av deres bokmarked. Kan selvsagt også gi til et annet loppemarked. Det som eventuelt er igjen etterpå vil de da resirkulere. 

Sistnevnte er kanskje det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever de til Fretex (men de er blitt arrogant kresne på hva de vil ha), andre bruktbutikker/ Frivillighetssentraler, antikvariater om de er av verdi (da kan du kanskje få noen kr. for dem).  Og mulig mindre (skole)biblioteker vil ha dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...