Gå til innhold

Ansvarsfrakrivelse blant bloggere


Nettroll

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som reagerer på bloggere som sier at "om dere ikke liker det dere ser, så kan dere bare slutte å følge meg da?". Dette er ei setning som går igjen konstant om en blogger får noe motgang. Det blir som å si at du ser at noen blir mobba, så sier mobbern at "om du ikke liker det du ser så må du bare slutte å bry deg" (Dette er selvfølgelig ikke sammenlignbart med tanke på alvorlighetsgraden, men synes argumentet om at vi skal slutte å bry oss uansett er veldig feil) . De aller fleste gangene det blir diskusjon rundt en blogger er det også en god grunn til det. Klart det er unntak der kritikken ikke er fortjent.

Tror dere bloggere lever i en så isolert "bloggverden" at de tror at all konstruktiv kritikk er drittslenging? Dette er spesielt med tanke på barneeksponering. Er nok mange gode mødre og samfunnsengasjerte folk her på forumet som bryr seg om dette temaet, da all forskning viser at det ikke er positivt for barnas beste. Ikke for å vere slemme.

Endret av Nettroll
mer info
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at de kan fort la seg rive med - diskutere seg i mellom, se på andres innlegg og konkludere på at alle andre tar feil. Det er jo lettere å tenke at andre tar feil enn en selv og spesielt når det gjelder eksponering av barn er det alltids noen som er "verre" og da kan man gjemme seg bak det. Dårlig forsvar, men man leter vel etter det man kan for å rettferdiggjøre egne handlinger... og penger blinder.. man ser seg og sitt, hva pengene gir som man ikke kunne gitt ellers - og da må den som står i veien nærmest stillest til ansvar for å mene noe som kan frarøve den inntekten både på bloggeiers og barnas vegne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dette i sammenheng med debatten om ekkokamre. Den offentlige debatten og informasjonsstrømmen blir stadig mer fragmentert og individualisert, feks gjennom måten FB fungerer på, med grupper for mennesker med felles interesser etc. Til og med nyheter blir tilrettelagt for oss gjennom algoritmer på SoMe ut fra hva vi interesserer oss for. Det blir en uunngåelig konsekvens at folk tilslutt bare forholder seg til det de er enige i, og rett og slett ignorerer og faser ut alt det andre.

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2017/skrasikre-debattanter-gjennom-ekkokamre-og-skytter.html

Det er urovekkende, for en felles offentlighet er jo avgjørende for at samfunnet skal fungere som nettopp et samfunn og fellesskap, både i liten og i global målestokk.

Bloggere synes å ta for gitt at de skal ha bare lesere som støtter og heier - og som responderer lydig på reklamen deres. Og gjør man ikke det, så er det "personlig" - man er "sjalu", må få seg et liv osv. Det underliggende premisset synes altså å være at alt man oppsøker i SoMe skal motiveres av subjektive valg basert på overfladisk atspredelse og kos, samt bekreftelse og atter bekreftelse fram og tilbake og i alle retninger med "så fin du er!" "tusen takk søte du!" #repeteradinfinitum

At det går an å frivillig bevege seg utenfor ekkokammeret og interessefeltet sitt for å løfte blikket litt og ta en for laget ved å påpeke de prinsipielle og samfunnsmessige konsekvensene av måten kommersielle SoMe opererer på, det er det liksom ikke mulig å tro på eller forholde seg til. Eller muligens er det bare for skadelig for profitten.

Endret av Aricia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Picketfence

Tror svært få av bloggerne har reflektert godt nok over at de vil få mange meninger i retur når de velger å dele sine egne meninger offentlig. Da tenker jeg ikke på hets og nettmobbing. Det er selvsagt ikke greit. 

Når de ikke kan stå for det de har sagt kommer alle de dårlige bortforklaringene. De klarer ikke skille konstruktiv kritikk fra "hatere". De blir ofte omtalt som samme gruppe. 

Da tyr de til argumenter i barneskolenivå: "De gjorde det først!", "Ikke les om du ikke liker det", "mitt barn, jeg bestemmer" osv. 

Svært få av bloggerne tåler å få kritiske tilbakemeldinger på det de publiserer, og velger derfor å slette/blokkere alt av tilbakemeldinger de ikke liker. 

Hele konseptet med kommersiell blogg som er personlig / bedrift i samme slengen er helt absurd. De skriver dagbok blandet med reklame, kaller dette jobb, men nekter å ta imot kritikk mot seg selv som person. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nettroll skrev:

Er det flere enn meg som reagerer på bloggere som sier at "om dere ikke liker det dere ser, så kan dere bare slutte å følge meg da?". Dette er ei setning som går igjen konstant om en blogger får noe motgang. Det blir som å si at du ser at noen blir mobba, så sier mobbern at "om du ikke liker det du ser så må du bare slutte å bry deg" (Dette er selvfølgelig ikke sammenlignbart med tanke på alvorlighetsgraden, men synes argumentet om at vi skal slutte å bry oss uansett er veldig feil) . De aller fleste gangene det blir diskusjon rundt en blogger er det også en god grunn til det. Klart det er unntak der kritikken ikke er fortjent.

Tror dere bloggere lever i en så isolert "bloggverden" at de tror at all konstruktiv kritikk er drittslenging? Dette er spesielt med tanke på barneeksponering. Er nok mange gode mødre og samfunnsengasjerte folk her på forumet som bryr seg om dette temaet, da all forskning viser at det ikke er positivt for barnas beste. Ikke for å vere slemme.

Hvilken forskning er det du refererer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Picketfence skrev:

Tror svært få av bloggerne har reflektert godt nok over at de vil få mange meninger i retur når de velger å dele sine egne meninger offentlig. Da tenker jeg ikke på hets og nettmobbing. Det er selvsagt ikke greit. 

Når de ikke kan stå for det de har sagt kommer alle de dårlige bortforklaringene. De klarer ikke skille konstruktiv kritikk fra "hatere". De blir ofte omtalt som samme gruppe. 

Da tyr de til argumenter i barneskolenivå: "De gjorde det først!", "Ikke les om du ikke liker det", "mitt barn, jeg bestemmer" osv. 

Svært få av bloggerne tåler å få kritiske tilbakemeldinger på det de publiserer, og velger derfor å slette/blokkere alt av tilbakemeldinger de ikke liker. 

Hele konseptet med kommersiell blogg som er personlig / bedrift i samme slengen er helt absurd. De skriver dagbok blandet med reklame, kaller dette jobb, men nekter å ta imot kritikk mot seg selv som person. 

 

Enig. De er vant til å være eneveldende, at de kan skrive akkurat som de vil uten motforestillinger. Den tiden er litt over. Om de skriver løgner feks bør de tåle at noen sier de i mot, men det gjør de ikke. Om de sletter og ikke godtar kritiske kommentarer finnes det andre kanaler. Men da er det selvsagt hets og mobbing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...