Gå til innhold

Tror du på vinnergen og tapergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så på på tv, det var om Trump sin oppvekst. Hans bror ble alkoholiker og døde, mens Donalt som er den ygnste er president. 
De snakket om tapergen og vinnergen. 
Tror dere på det? 
Jeg tror nesten på det, selv om jeg ikke liker at folk bare setter seg i offerrollen og tenker "det får vel bare være sånn" .
Men hvis vi ser på min far....han har satt 4 unger til verden. Han selv er merkelig nok i en bra betalt jobb, men jeg vil tro han har hatt flaks og hatt riktig interesse for bra lønnede jobber.
Jeg, min bror og mine to andre søsken som han skapte, har blitt "tapere". Jeg og min helbror har ingen høyere utd. Jeg er deprimert og går i behandling.
Min bror har jobb som bare krever kurs. Han slet også med skolen o med det sosiale. 
Mine to andre søsken som er med en annen mann tar skolen lett, imponerende lett faktisk. 
Mine andre søsken har også endt opp arbeidsledige og de er eldre enn meg, altså over 30. Dette er halvsøsken.
 

Anonymkode: 4e15a...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på idrettsgrenen du konkurrerer i. Trump har vunnet presidentkampen, men tapt så å si alle de andre.

Anonymkode: fb038...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke født med samme muligheter til å lykkes. Men hvilke egenskaper som skal til for å lykkes, kan jo variere en del med tid og rom. Så det blir ikke helt riktig å snakke om taperen og vinneren. 

Synes forøvrig ikke at broren din er en taper dersom han har fast jobb og klarer utgiftene sine, selv om jobben hans "bare" krever et kurs. Man må ikke ha høyere utdannelse og statusjobb for å ikke være en "taper". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer med flaks og uflaks å gjøre, samt oppvekst osv. Har man dårlige foreldre har man lavere sjans for å lykkes. Man får mindre hjelp hjemmefra, man blir preget av barndommen, lærer dårlige vaner. 

Synes for øvrig det er dårlig gjort av deg å se på egen bror meg helt greit jobb som taper

Anonymkode: 3c82e...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på idrettsgrenen du konkurrerer i. Trump har vunnet presidentkampen, men tapt så å si alle de andre.

Anonymkode: fb038...702

Kvinnen i dette panelet er et godt bevis  på hvorfor Trump vant valget i 2016.

Og her forklarer Maher hvorfor Trump kommer til og vinne valget også i 2020.

 

Anonymkode: 78994...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.11.2018 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Har mer med flaks og uflaks å gjøre, samt oppvekst osv. Har man dårlige foreldre har man lavere sjans for å lykkes. Man får mindre hjelp hjemmefra, man blir preget av barndommen, lærer dårlige vaner. 

Synes for øvrig det er dårlig gjort av deg å se på egen bror meg helt greit jobb som taper

Anonymkode: 3c82e...3a0

Er jo ikke nødvendigvis så dramatisk som det. Hvem som er vinner og taper er relativt, og jeg syntes ikke man er taper i absolutt forstand ved å jobbe på lager. Men jeg syntes nok en som er f. eks. suksessfull jurist nok har vunnet mer enn en på lager, fordi det er vanskeligere å oppnå.

Mennesker vurderer hverandre ofte på godt og vondt bla. ut fra det man jobber med. 

Anonymkode: e642c...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo ikke nødvendigvis så dramatisk som det. Hvem som er vinner og taper er relativt, og jeg syntes ikke man er taper i absolutt forstand ved å jobbe på lager. Men jeg syntes nok en som er f. eks. suksessfull jurist nok har vunnet mer enn en på lager, fordi det er vanskeligere å oppnå.

Mennesker vurderer hverandre ofte på godt og vondt bla. ut fra det man jobber med. 

Anonymkode: e642c...3d8

Dersom man er en naivt og noe mindre intelligent, så vurderer man mennesker etter yrke, ja. Fordi man selv er så tom innvendig at man ikke klarer se verdien i individer utenfor penger, status og makt. Om man er litt smartere verdsetter man det individet bidrar med annet enn det ytre. For eks kan man verdsette den kompisen som kanskje jobber på lager, mens om kommer over med en sixpack når dama bryter med kjæresten, eller moren som er ufør, men som alltid inkluderer alle i familien og som alltid er åpent, tålerant og vis. Eller bestefaren som er pensjonist etter en karriere som postmann, og som har mye praktiske kunnskaper og møter alltid opp når barn og barnebarn trenger praktisk hjelp i huset eller bilen. 

Om man er litt smartere, så forstår man at livet er mer enn jobb og fasade, livet er mer enn taper eller vinner. De som er mest opptatt av tap og seier, er nok oftere de som vil slite i livet, for de vet ikke hvordan de kan ha meningsfulle forhold med venner eller kjærester, de jager stadig etter mer penger og status, de fyller tomrommet på innsiden med nye klær og møbler til den kule leiligheten. De er miserable på innsiden, og forstår ikke hvorfor, for de har "alt". Bortsett fra evnen til å forstå hva som skal til for å ha det bra med seg selv og andre. 

Anonymkode: 3c82e...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er en naivt og noe mindre intelligent, så vurderer man mennesker etter yrke, ja. Fordi man selv er så tom innvendig at man ikke klarer se verdien i individer utenfor penger, status og makt. Om man er litt smartere verdsetter man det individet bidrar med annet enn det ytre. For eks kan man verdsette den kompisen som kanskje jobber på lager, mens om kommer over med en sixpack når dama bryter med kjæresten, eller moren som er ufør, men som alltid inkluderer alle i familien og som alltid er åpent, tålerant og vis. Eller bestefaren som er pensjonist etter en karriere som postmann, og som har mye praktiske kunnskaper og møter alltid opp når barn og barnebarn trenger praktisk hjelp i huset eller bilen. 

Om man er litt smartere, så forstår man at livet er mer enn jobb og fasade, livet er mer enn taper eller vinner. De som er mest opptatt av tap og seier, er nok oftere de som vil slite i livet, for de vet ikke hvordan de kan ha meningsfulle forhold med venner eller kjærester, de jager stadig etter mer penger og status, de fyller tomrommet på innsiden med nye klær og møbler til den kule leiligheten. De er miserable på innsiden, og forstår ikke hvorfor, for de har "alt". Bortsett fra evnen til å forstå hva som skal til for å ha det bra med seg selv og andre. 

Anonymkode: 3c82e...3a0

Det handler jo ikke om menneskets verdi, det TS diskuterer er i bunn og grunn de relative forskjellene når det gjelder suksess i yrkeslivet. Selvfølgelig kan uføre eller de med en jobb som ikke fordrer høyere utdanning ha mye å bidra med i livet og være gode mennesker som kan tilføre andre menneskers liv noe. 

Men så er det jo i noen grad slik at det å skape seg et lykkelig liv og det å "ha alt" i noen grad korrelerer med det å være vellykket. Det er f. eks. en del forskning som har påvist sammenhengen mellom å ha et godt minimum av god økonomi og muligheter for å kunne skape seg det livet man ønsker. Jakt på penger og status er ikke ensidig negativt med tanke på at man bare tenker på de materielle godene, det er et tosidig sverd. De som bare tenker penger, karriere og status risikerer nok å gå på en smell der man etterhvert innser at det er "tomt på innsiden" ja, men man trenger ikke gå så langt. Det finnes en del av de som er ambisiøse, men som også fint håndterer andre verdier i livet, og som bruker karrieren sin til et middel for å oppnå mer av det som er viktig i livet. Det å f. eks. kunne ha meningsfulle forhold med partner, venner og familie krever i dagens samfunn fritid og en viss økonomi. Og uten å si et vondt ord om noen som helst yrkesgruppe, personlig mener jeg man trenger alle yrker - men det kan være vanskelig å oppnå god nok økonomi og/eller fritid med visse typer yrker. Typiske lager- og butikkjobber er jo i dagens samfunn utsatt for press fra alle kanter; internasjonal konkurranse, kunder som forventer lange åpningstider og press på lønn og arbeidsvilkår fra ledelsen. Har man ikke gode vilkår i yrkeslivet, så blir det typisk også mindre tid/og eller penger til å bruke på det man har lyst til i livet. 

Og det siste jeg skrev om vilkårene i det man jobber med viser seg jo i forskning å også ha konsekvenser for hvilket nettverk man har når man blir eldre. Forskning viser jo bla. at kvinner foretrekker menn med en viss karriere. Ikke at man behøver å være adm. dir. for å være populær blant kvinner, men det finnes jo en mellomting. En med lav sosioøkonomisk status vil ha flere utfordringer med å skaffe seg partner og familie, og er statistisk sett oftere alene etter fylte 40. 

Anonymkode: e642c...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire søsken som alle har høy utdanning (typ 6 år +) og veldig bra lønn (600000+ i startlønn), mens jeg har massevis av mentale problemer og så vidt klarer å gå ut døra, og fortsatt bor hjemme hos mor og far, og ikke har noe inntekt eller noe. Jeg er yngst. Vi har alle samme foreldre, så vet ikke jeg. 

Anonymkode: 1d92f...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Det handler jo ikke om menneskets verdi, det TS diskuterer er i bunn og grunn de relative forskjellene når det gjelder suksess i yrkeslivet. Selvfølgelig kan uføre eller de med en jobb som ikke fordrer høyere utdanning ha mye å bidra med i livet og være gode mennesker som kan tilføre andre menneskers liv noe. 

Men så er det jo i noen grad slik at det å skape seg et lykkelig liv og det å "ha alt" i noen grad korrelerer med det å være vellykket. Det er f. eks. en del forskning som har påvist sammenhengen mellom å ha et godt minimum av god økonomi og muligheter for å kunne skape seg det livet man ønsker.

Anonymkode: e642c...3d8

Den forskningen du snakker handler om fattigdom/ slite med å betale regninger vs det å ha nok til å ikke trenge tenke på penger. Sistnevnte krever ikke "bedre" jobb enn å jobbe på lager. Har du en normal lagerjobb og et normalt forbruk klarer du betale regninger uten problem

Om man har en helt normal jobb kan man spare og ha mye penger, problemet er bare at mange, uavhengig av yrket, sløser mye. Kompisen min som har vært ufør siden han var 18, er 28 nå, har for eks 600 000 i sparepenger. Fordi han er smart og sløser ikke. 

Den type holdning du har er holdninger mange har og som fører til økt andel psykisk syke i landet, flere som blir syke og som ikke klarer komme tilbake til jobben, fordi det er ingen respekt eller positive følelser knyttet til jobben. Følelse av at det man gjør har en verdi eller er viktig er en viktig del av det å bli frisk. Har man ikke håp og pågangsmot, er det vanskeligere å bli frisk. Psyken kan ha veldig stor påvirkning på hvor frisk man bblir, eller hvor raskt frisk man blir

Det er synd at nordmenn rævkjører seg selv i grøfta ved å fokusere på det som betyr minst. Ingen i jobb, ingen skattepenger. 

Når det gjelder vellykkethet og lykke, så er det slik at de som er glade har mer å gå på, har høyere sjanse for å klare nå større mål. Lykke fører til at man kommer seg langt, ikke omvendt. Det er ikke slik at det å komme langt gjør deg lykkelig. Det er mange historier der folk som gjorde store ting, slet med rus, alkohol eller andre problemer. Fordi de allerede hadde problemer som "suksess" ikke kurerte. 

 

Anonymkode: 3c82e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den forskningen du snakker handler om fattigdom/ slite med å betale regninger vs det å ha nok til å ikke trenge tenke på penger. Sistnevnte krever ikke "bedre" jobb enn å jobbe på lager. Har du en normal lagerjobb og et normalt forbruk klarer du betale regninger uten problem

Om man har en helt normal jobb kan man spare og ha mye penger, problemet er bare at mange, uavhengig av yrket, sløser mye. Kompisen min som har vært ufør siden han var 18, er 28 nå, har for eks 600 000 i sparepenger. Fordi han er smart og sløser ikke. 

Den type holdning du har er holdninger mange har og som fører til økt andel psykisk syke i landet, flere som blir syke og som ikke klarer komme tilbake til jobben, fordi det er ingen respekt eller positive følelser knyttet til jobben. Følelse av at det man gjør har en verdi eller er viktig er en viktig del av det å bli frisk. Har man ikke håp og pågangsmot, er det vanskeligere å bli frisk. Psyken kan ha veldig stor påvirkning på hvor frisk man bblir, eller hvor raskt frisk man blir

Det er synd at nordmenn rævkjører seg selv i grøfta ved å fokusere på det som betyr minst. Ingen i jobb, ingen skattepenger. 

Når det gjelder vellykkethet og lykke, så er det slik at de som er glade har mer å gå på, har høyere sjanse for å klare nå større mål. Lykke fører til at man kommer seg langt, ikke omvendt. Det er ikke slik at det å komme langt gjør deg lykkelig. Det er mange historier der folk som gjorde store ting, slet med rus, alkohol eller andre problemer. Fordi de allerede hadde problemer som "suksess" ikke kurerte. 

 

Anonymkode: 3c82e...3a0

Man trenger dessverre ikke være fattig i absolutt forstand for å slite med å betale regninger. Og det handler for så vidt ikke om lagerjobb i seg selv (det var kanskje dårlig eksempel, siden mange av lagerjobbene jo faktisk er greit betalt med tanke på skifttillegg osv.), men at flere enn du tror har jobber som er relativt dårlig betalt. Ja, lønna er som regel vesentlig bedre i Norge enn i andre land uansett, men kostnadsnivået er jo også ganske høyt. Lavt betalte jobber, som i stor grad f. eks. skyldes ufrivillig deltid er et problem for mange. 

Mange greier å spare en del når man er ung, men det blir vanskeligere å klare seg på samme inntekt når man får flere forpliktelser som f. eks. familie på samme lønn som før, hvis den er veldig lav i utgangspunktet. Folk får mene hva de vil om det, men jeg kjenner på godt og vondt mange som angrer på at de kun satset på en jobb som ikke krevde utdanning og/eller andre former for mer omfattende opplæring/kursing/forberedelse. Men det handler jo litt om alder selvfølgelig, vi og de jeg kjenner er rundt 40 - og erfaringsmessig er det gjerne da folk starter å angre på valgene de tok (eventuelt ikke tok) siden dette er en fase i livet der mange har store forpliktelser med barn og familie. 

Selvsagt kan man føle en stor verdi til en jobb uansett hvordan betalingen er. Alle yrker trengs, men senere i livet er det ikke nødvendigvis like lett å leve av en jobb som ikke trenger mange kvalifikasjoner.

Ja, det stemmer. Men alle kan ikke ha jobber der man "bare" tjener 200-400.000 heller, det blir det jo fint lite skattepenger av. Samfunnet er helt avhengig av at en stor nok del av befolkningen er ambisiøse nok til å lande en jobb/karriere over gjennomsnittet. Hadde ingen hatt slike ambisjoner hadde det f. eks. vært veldig vanskelig å opprettholde og videreutvikle oljebransjen, som har tilført det norske samfunnet ekstremt mye de siste tiårene. 

Selvfølgelig bør man satse på en jobb som også gir en viss grad av lykke, men å satse tungt på utdanning og/eller karriere utelukker heldigvis ikke det. Du er klar over at mange av de som f. eks. jobber som siv. ing. innen olje vil jobbe med dette, og ikke bare på grunn av mulighet til god inntekt? Heldigvis sier jeg, for uten dem hadde det ikke vært mye til velferdsstat. Dette med lykke er også misforstått, for det er i realiteten ganske få som går rundt og er superlykkelige hele tiden. Man kan fint velge et yrke som også gjør en lykkelig, men de fleste som blir virkelig vellykket må også tåle å få enkelte oppgaver som i seg selv er kjedelig eller ikke motiverer. Noen ganger må man bare gjøre det som absolutt ikke er gøy for å få jobben gjort, og det er ofte denne typen utholdenhet som skiller f. eks. gründere som lykkes og de som mislykkes. 

Jeg er enig i at en vellykket karriere på tross av rusproblemer eller andre store ting ikke kan reparere dette i seg selv. Men det hadde neppe vært enklere å ha de samme problemene som fattig heller. Som en klok dame en gang sa til meg; penger i seg selv gjør deg ikke lykkelig, men det kan gjøre livet betraktelig enklere. Noe som igjen kan gi en verktøyene til å jobbe mot å bli mer lykkelig. En med rusproblemer kan f. eks. ta seg råd til behandlingsopphold eller lignende. 

Anonymkode: e642c...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...