Gå til innhold

Stemplingsur på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg overhørte samtale mellom niesen og hennes venninne ang stemplingsur på jobb.

De klarte ikke å bli enige, så derfor denne tråden. 

Niesen min kommer alltid før tiden. Skifter til uniform og stempler inn når vakta hennes starter. Venninnen kommer på jobb idet vakta starter, stempler inn og skifter til uniform. Hun begrunnet det med at alle andre gjør det. Jeg er litt usikker på hva som er riktig.

Hvordan gjør dere andre det?

Anonymkode: 65800...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din niese har rett her. Jeg har to jobber og vi skal være i uniform klar til å jobbe når man starter. 

Anonymkode: ca9fa...cd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overhørte samtale mellom niesen og hennes venninne ang stemplingsur på jobb.

De klarte ikke å bli enige, så derfor denne tråden. 

Niesen min kommer alltid før tiden. Skifter til uniform og stempler inn når vakta hennes starter. Venninnen kommer på jobb idet vakta starter, stempler inn og skifter til uniform. Hun begrunnet det med at alle andre gjør det. Jeg er litt usikker på hva som er riktig.

Hvordan gjør dere andre det?

Anonymkode: 65800...4f6

Det er ganske enkelt. Er du arbeidstaker så selger du tiden din til en arbeidsgiver. Det betyr at du er ferdig påkledd og klar til å jobbe når arbeidstiden begynner. Gjør du det motsatt mottar du penger for tid du ikke har utført arbeid. Det betyr å stjele fra arbeidsgiver. Begrunnelsen med at "alle andre gjør det" gjør det ikke mer rett av den grunn. Makan til arbeidsmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar😊

Ifølge de to, så er det visst veldig vanlig og da var det naturlig for venninnen å gjøre det som alle andre. Niesen min er klar i sin tale at det er tyveri. 

Anonymkode: 65800...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komme jo an på arebeidsavtalen det. Noen bedrifter inkluderer tid til klargjøring/skifting, men hovedregelen er at man er klar for jobb når man kommer, dvs. stempler inn. Men så går det jo gjerne litt på å ha litt fleksibilitet og velvilje for både arbeisgiver- og taker også. Mange jobber f. eks. litt lenger enn det man skal hver dag, så da går det jo litt opp i opp om man begynner selve arbeidet senere. Om dette er mulig kommer helt an på hva man jobber med. Men om man stadig vekk bruker arbeidstid til å skifte, og man ikke har avtale om at man kan gjøre det, og man heller ikke gir litt ekstra på slutten av dagen så syntes jeg ikke det høres helt greit ut. 

De må rett og slett sjekke opp med arbeidsgiver hva som er greit for dem, og hvorvidt de har noe fleksibilitet rundt dette. 

Anonymkode: ee870...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet ett sted hvor mange stemplet inn før dem skiftet. 
Arbeidsgiver ble så lei at dem flyttet stemplingsuret slik at det ikke var mulig stemple i private klær.

Anonymkode: 5bc47...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...