Gå til innhold

Dialektord for sisten og andre barneleker


Perelandra

Anbefalte innlegg

Hva kaller du leken hvor et barn skal ta eller fange de andre? Jeg tenker på det som gjerne kalles for sisten, men som også har andre navn.

Språkteigen på NRK P2 (25:58) er det en lytter som kaller leken for sura, og området som var fritt under leken for bydd. Språkeksperten i studio, sier dette er brukt i Trøndelag og Nordmøre.

Selv er jeg vant med ordet tikken om leken. Vi hadde også varianter som doktor-tikken og TV-tikken. Den som skulle fange de andre ble betegnet som han, eller tikken, og ropte gjerne "tikk!" når et av de andre barna ble tatt. Vi hadde også ei regle som var vanlig å si til den som var tikken: "æda bæda tikken, stod naken i gymnastikken!" Jeg er forøvrig fra Aust-Agder, og er født tidlig på 70-tallet.

Hva kaller du denne leken? Sier du sisten, eller har du helt andre ord? Skriv gjerne hvor du er fra og alder. Har du andre dialektord for barneleker er det også interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss het leken sisten. Den som skulle jakte på de andre sa «sisten» og klappet noen på ryggen/skuldra. Jeg tror man kunne omtale den handlingen som «å siste» noen.

Vi kunne også si at den som skulle jakte «har’n» (altså har «den»). F.eks: «Kan jeg få være med og leke sisten?» «Ja, men da er det du som har’n». 

En annen barnelek med mange navn er slåball. Hos oss het den leken å «slå rotte». Jeg hadde noen barndomsvenner fra Romerike som syntes det hørtes helt gyselig ut. :fnise: Hos dem het det å «slå ball». 

Jeg er født i -73 og kommer fra Ringsaker i Hedmark. 

Anonymkode: ef05a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier "sisten" og er fra Nordland. Her jeg bor nå sier man "sura" og det er i Trøndelag.

Anonymkode: 3aca9...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lekte "Har'n". (Oslo/Hamar). Men mange lekte "Sisten" også, men jeg syntes det hørtes så fjollete ut, mens "Har'n" var mye tøffere. Aner ikke hvor jeg hadde den idéen fra. Sikkert fordi mine kule storebrødre og fettere omtalte det som "Har'n" og min sippete nabovenninne kalte det "sisten". 

Anonymkode: 33375...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det ble kalt "pikkelesten" der jeg vokste opp. Sunnfjord, på 60 tallet.

Anonymkode: 27a15...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Sura hadde jeg aldri hørt om før jeg høre om det på radio nå nylig. Sisten har jeg hørt om fra jeg var barn siden det gjerne ble brukt i bøker og på barne-TV. Husker likevel at jeg lurte litt på hva det betydde, og måtte spørre noen voksne. Jeg tror jeg oppfattet det som litt fisefint fordi det var dette som ble sagt på TV, men aldri av noen jeg kjente. På stedet jeg vokste opp var det bare tikken som ble brukt.

En samtale mellom barn kunne gjerne være sånn (skrevet på dialekt):

- "Hei, ska mi leige tikken?

- "Ja, de kan mi gått jørr"

- "Vem skal være han?"

- "E vil være han"

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter tikken i Stavanger, hvor jeg vokste opp. Vi sier også boksen av, istedenfor boksen går. 

Anonymkode: 21b0a...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere dialektord for å leke gjemsel?

Min pappa brukte ordet "jømbom", men for oss barn var det mer vanlig å si "jømsel". I tillegg til pappa, husker jeg at noen eldre folk i nabolaget kunne si det, men stort sett var det på vei ut da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Perelandra skrev:

Har dere dialektord for å leke gjemsel?

 

Vi sa "sura" om sisten, og "gjøm å stå" for gjemsel (Smøla på Nordmøre)

Anonymkode: f457e...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.11.2018 den 12.44, ashera skrev:

På Sunnmøre heter det "kogg"!

 

Har ikkje e hørt før😬 kor på Sunnmøre e ditta? 

Anonymkode: 9eab6...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 12.44, ashera skrev:

På Sunnmøre heter det "kogg"!

 

På søre Sunnmøre kalte vi det i alle fall tikken!

Anonymkode: 0bc84...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikkje e hørt før😬 kor på Sunnmøre e ditta? 

Anonymkode: 9eab6...de5

Nordre Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...