Gå til innhold

Har noen gitt ut bok (nynorsk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en meget talentfull venninne, som i flere år har holdt på med et bokprosjekt. Jeg leser mye, og må ærlig innrømme at jeg tror dette kan være noe bra. Men tror venninna mi trenger en real dytt bak, da selvtilliten er minimal. Så kanskje kan jeg hente inn noen tips for henne?

- Hvem tar man kontakt med? Direkte til forlag?

- Er det noen spesielle forlag for nynorsk?

Anonymkode: 89b79...fad

Skrevet

La meg google litt for deg:

https://samlaget.no/pages/send-inn-manus

Samlaget gir ut bøker på nynorsk, i lenka over står det hvordan man sender inn. Alle forlag som tar i mot manus har slike sider på nettsidene sine. Det er bare å søke dem opp. 

Anonymkode: 23f88...56a

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

La meg google litt for deg:

https://samlaget.no/pages/send-inn-manus

Samlaget gir ut bøker på nynorsk, i lenka over står det hvordan man sender inn. Alle forlag som tar i mot manus har slike sider på nettsidene sine. Det er bare å søke dem opp. 

Anonymkode: 23f88...56a

Takk! Men ønsker å høre fra noen som har gjort det og, da jeg må være godt orientert for å få venninna på gli ;)

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men ønsker å høre fra noen som har gjort det og, da jeg må være godt orientert for å få venninna på gli ;)

Man sender inn via de metodene forlaget ønsker (med mindre man allerede er innenfor). Får kanskje en standardmail om at manus er mottatt. Venter. Så får man stort sett en standard refusjon, er man riktig heldig kan man får med en konsulentuttalelse, da har de seriøst vurdert manuset og sett noe av verdi. Dersom de ønsker å gi ut det som er sendt inn vil prosessen variere, men blir jo mye fram og tilbake med omskrivinger og sånt mellom forfatter og redaktør. 

Jeg har aldri gitt ut noe, men har blitt refusert en gang. Det var udramatisk. Jeg sendte inn, fikk en mail om at manus var mottatt, venta rundt åtte uker, fikk refusjon. Det føltes ganske kjipt der og da, men det er sånn det går med de fleste innsendte manus. Siden jeg ikke fikk gi ut bok vet jeg ikke nøyaktig hva som skjer om man får ja. Jeg hadde ingen ytterligere kontakt med forlaget. Det var skummelt for meg å sende inn, men prosessen i seg selv er veldig enkel og smertefri.

(endret for skrivefeil)

Endret av mphanos
Skrevet

Jeg er utgitt på Samlaget :)

Anonymkode: f514f...c01

• Liker 1
Skrevet
På 19.11.2018 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Jeg er utgitt på Samlaget :)

Anonymkode: f514f...c01

Fortell, fortell! Hvordan var prosessen? Og, gratulerer!

Anonymkode: 89c96...0b7

Skrevet
På ‎18‎.‎11‎.‎2018 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Har en meget talentfull venninne, som i flere år har holdt på med et bokprosjekt. Jeg leser mye, og må ærlig innrømme at jeg tror dette kan være noe bra. Men tror venninna mi trenger en real dytt bak, da selvtilliten er minimal. Så kanskje kan jeg hente inn noen tips for henne?

- Hvem tar man kontakt med? Direkte til forlag?

- Er det noen spesielle forlag for nynorsk?

Det er en gruppe på facebok som heter Skriverne. Det kan være noe for henne, hun trenger ikke være aktiv hvis hun ikke vil. 

Skrevet

Samlaget gir berre ut bøker på nynorsk, men dei andre forlaga publiserer òg på nynorsk.

Anonymkode: b784e...51a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...