Gå til innhold

Bensinpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går satt jeg på med ei venninne tur/retur Oslo-Moss, og jeg vil vippse henne bensinpenger. Men hvor mye passer seg, sånn ca.? Jeg har ikke bil, så jeg vet virkelig ikke 😕 

Anonymkode: 3ca82...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ca 12 mil til sammen. En tier på mila vil trolig dekke bensinen, ellers kan du ta utgangspunkt i statens satser for kilometergodtgjørelse, 39 kroner mila. Så halvparten av noe et sted mellom 120 og 470.

Anonymkode: 0b44b...8a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare ta meg tid til å si at dette ⬆️ er et av de beste svara jeg har sett på KG noensinne.

Anonymkode: 0af6c...378

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte omtrent 2500 kr i taxi for samme ca samme tur. Så du kan ta utgangspunkt i det. Men når venninnen din ikke har taksameter i bilen får hun skylde seg selv når summen bare blir omtrentlig.

Anonymkode: e1778...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxipris blir vel litt i overkant. Men det er greit å være klar over at penger til bensin ofte ikke er den største utgiften ved å ha bil. Selv med en maksimalt billig bensinbil utgjør utgifter til forsikring/veiavgift, EU-kontroll, service/vedlikehold og reparasjoner gjerne mer enn bensinen i løpet av et år, om man ikke kjører mye. Den som selv ikke har bil, sparer så mye på det at det er greit å være litt raus når venner kjører.

Anonymkode: 0b44b...8a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 eller 300 kr om du har økonomi til det og vil være såpass raus. Da dekker du drivstoffet fullstendig, og hin bilholdet. Bare et forslag, men det er jo greit om du vil sitte på i fremtiden også. 

En bieffekt av dette kan riktignok bli at hun forventerdette hver gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten avsporing: Hva betaler man for å sitte på med en som har elektrisk bil som lades gratis på kommunens ladestasjoner?

Anonymkode: 0b44b...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing: Hva betaler man for å sitte på med en som har elektrisk bil som lades gratis på kommunens ladestasjoner?

Anonymkode: 0b44b...8a6

Statens satser vil jeg si. Drivstoff er bare en lite kostnad ved å ha bil. 

Anonymkode: 93ea1...7f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor satte du deg på med henne, fordi dere skulle til felles destinasjon? iallfall om dere skulle noe felles arrangement, så er det greit å betale lavere enn nå du tar toget. Men husk det er bomstasjoner i tillegg å ta hensyn til. Så regner med du må plusse på 25 kr. Når to kjører bil så bør det komme til nytte for begge parter enn at to skulle ta toget sammen. 

152 kroner koster det en vei med toget, dermed ender du på 304 for en person. Om dere skulle reist begge med toget ville det kostet 608 kr.

175 kr + 25 kr = 200 kr er fornuftig pris. Da er det inklusive all slitasje på bil, bensinutgifter og bomstasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere bommer, faktisk, bomringen i Oslo og veiprising på E6, begge veier. Jeg har ikke de oppdaterte prisene, men det blir tilsammen ca 80 kroner.

Anonymkode: 0b44b...8a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang tar du toget. Det er billigere enn å sitte på med noen.

Anonymkode: e1778...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Neste gang tar du toget. Det er billigere enn å sitte på med noen.

Anonymkode: e1778...98f

To enkeltbilletter med buss eller bane for å komme til og fra Oslo S kommer på 70 kroner.

Anonymkode: 0b44b...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg synes statens satser + halvparten av bommene passer best. Drivstoffet er som nevnt bare en liten del av kostnadene med å kjøre en bil. 

Spesielt når jeg var en av de få med bil var det irriterende når noen skulle betale bare bensin. Det dekker jo bare en brøkdel av kostnadene. Spesielt i Oslo med alle bommene. 

Å betale litt for mye er også greit, fordi da vil den som kjører være mer villig senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruker vi egentlig statens satser her, og ikke halvparten av statens satser? Det høres jo ut som om venninnen til TS uansett skulle samme veien/samme sted? Hvorfor skal da TS fullt ut betale statens satser?

Anonymkode: ba191...b33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såklart skal ikke Ts betale all bensin og bom fordi "penger til bensin bare er en brøkdel av hva det koster å ha bil." Det høres ut som om venninnen til Ts uansett skulle samme veien, og da skal såklart ikke Ts dekke alle utgifter. Det holder å dekke halvparten av bensinen og bompengene, det er jo bare en fordel for Ts' venninne at Ts sitter på og er med å betale. Kollektivtransport vil i de fleste tilfeller også være billigere enn å dekke 100% av bensinen og bompenger alene, og da taper jo Ts penger på å sitte på med venninnen.

Anonymkode: 5e0e1...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de faktiske utgiftene ville jeg ha plusset på for god sørvis fra din venninnes side. Hun kunne ha sagt nei. Antagelig var det litt hyggelig med prat også? Trivselsavgift. Bare for å være grei fra din side, ts.  ;)  

Anonymkode: d452a...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Såklart skal ikke Ts betale all bensin og bom fordi "penger til bensin bare er en brøkdel av hva det koster å ha bil." Det høres ut som om venninnen til Ts uansett skulle samme veien, og da skal såklart ikke Ts dekke alle utgifter. Det holder å dekke halvparten av bensinen og bompengene, det er jo bare en fordel for Ts' venninne at Ts sitter på og er med å betale. Kollektivtransport vil i de fleste tilfeller også være billigere enn å dekke 100% av bensinen og bompenger alene, og da taper jo Ts penger på å sitte på med venninnen.

Anonymkode: 5e0e1...c5b

Nei, det gjør ikke egentlig det. Det er snylting, av den som sitter på.

Nå er det jo opp til de det er snakk om å bli enige om betaling. I praksis avhenger det av mange ting, som økonomisk situasjon. Men det mest korrekte er å ta utgangspunkt i statens satser pluss bompenger, og dele på to. Offentlig kommunikasjon er ofte subsidiert, så å betale det samme det ville kostet å ta buss eller tog, bør være et minimum, når man blir transportert på en mer behagelig måte fra dør til dør.

Anonymkode: 0b44b...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke rart det blir så vanvittig mye krig i verdennår folk ikke en gang klarer å bli enige om hvem som skal betale hvor mye for en liten biltur...  

Anonymkode: 2b225...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...