Gå til innhold

Frimurere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Brielle
1 minutt siden, Regn skrev:

Det er ikke sikkert Bri tar feil, men det er heller ikke sikkert hun har rett. Vi veit ikke fordi det er hemmelig :)

🙂👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Brielle skrev:

Igjen, hvorfor er du sånn ute etter meg? Det er ikke bare jeg som skriver/sier dette. Det er en som påstår dette med kiste her i tråden, og det er deg. Så ikke si at det bare er jeg som skriver i mot, når det er flere som gjør det. 

Publisert betyr ingenting for meg, vet du hva og hvor mange som blir publisert egentlig...folk kan skrive ganske fritt så fremt de formulerer seg smart og bruker de rette ordene.

Med det sagt, så bryr det meg midt i ryggen om de har 0,3,7 eller 12 sverd, kiste eller ikke kiste. Men du trenger ikke å angripe meg, og kun meg, bare fordi jeg nevner faren min og har hørt noe annet enn deg. Jeg er som sagt ikke den eneste som skriver det.

1 minutt siden, Brielle skrev:

Herregud 🤦🏼‍♀️ "Du har feil, jeg har rett...joohoo, jeg haar det!" 🙄 Du takler motgang og andres meninger ganske dårlig forstår jeg..

For å hyle ut om hersketeknikk så er du svært glad i å bruke dem! 

Jeg har sagt mitt, og dine argumenter faller for sin egen urimelighet. Dette begynner å bli barnslig. Du finner svar på alle dine "argumenter" i innleggene jeg har skrevet til nå. 

Anonymkode: 794ff...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brielle skrev:

Kommer jo ikke inn så jeg får lest, ser bare overskriften. En påstand fra en prest (?) fra 2009. Er det alt? Ikke alle frimurere er kristne engang, hvis det også blir en "greie"..

Artikkel to er åpen. (Dagbladet)

Endret av Regn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste argumentet du har brukt til nå! Du er ikke noe mindre anonym bare fordi du har et nick. Jeg vet ikke mer om deg enn du vet om meg bare fordi du bruker nick og ikke jeg. 

Det handler ikke om å være teit, men om 0 backe opp påstandene dine. 

Hvorfor bruker ikke du nicket ditt da, hvis det ikke er så farlig? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brielle skrev:

Kommer jo ikke inn så jeg får lest, ser bare overskriften. En påstand fra en prest (?) fra 2009. Er det alt? Ikke alle frimurere er kristne engang, hvis det også blir en "greie"..

Ok. Så presten er ikke en gyldig kilde men din pappa er?? Må du altså rulle inn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker ikke du nicket ditt da, hvis det ikke er så farlig? 😊

Hvorfor er det relevant for deg å vite nicket mitt?

(Og når skal du slutte med av ledninger og hersketeknikk?) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Brielle skrev:

Dette er skrevet på ordenens egen hjemmeside, så kan du tolke det selv:

"Det frimureriet som kom til Norge i 1749 var muligens allmennreligiøst, basert på troen på et høyere vesen. I 1818 fikk frimureriet i Norden imidlertid en markert kristen profil. I våre lover står det: «Den Norske Frimurerorden, som en frittstående og selvstendig orden, krever tilslutning til den kristne tro som betingelse for å være medlem.» Frimureriet påtvinger imidlertid ikke sine medlemmer noen bestemt kristen trostolkning. De forpliktelser medlemskapet innebærer, er i ett og alt forenlig med alminnelige samfunnsmessige, kristne og moralske forpliktelser. Hvert medlem går inn i Ordenen ut fra sin egen tradisjon, sine egne referanser og sin egen trosoppfatning. 

Å erkjenne tilslutning til den kristne tro har ingenting med troens styrke å gjøre. Frimureri handler om å vise åpenhet for de åndelige verdier som troen representerer, og en villighet til å sette den i relasjon til sin egen situasjon.

Grunnlaget er troen på vår Skaper, og vår neste ved vår side. Her starter det frimureriske arbeidet hos hver enkelt. Vi erkjenner at Skaperen er større enn det skapte, og at vi alle har et forpliktende forhold til de mennesker som omgir oss."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille-pus skrev:

"Det frimureriet som kom til Norge i 1749 var muligens allmennreligiøst, basert på troen på et høyere vesen. I 1818 fikk frimureriet i Norden imidlertid en markert kristen profil. I våre lover står det: «Den Norske Frimurerorden, som en frittstående og selvstendig orden, krever tilslutning til den kristne tro som betingelse for å være medlem.» Frimureriet påtvinger imidlertid ikke sine medlemmer noen bestemt kristen trostolkning. De forpliktelser medlemskapet innebærer, er i ett og alt forenlig med alminnelige samfunnsmessige, kristne og moralske forpliktelser. Hvert medlem går inn i Ordenen ut fra sin egen tradisjon, sine egne referanser og sin egen trosoppfatning. 

Å erkjenne tilslutning til den kristne tro har ingenting med troens styrke å gjøre. Frimureri handler om å vise åpenhet for de åndelige verdier som troen representerer, og en villighet til å sette den i relasjon til sin egen situasjon.

Grunnlaget er troen på vår Skaper, og vår neste ved vår side. Her starter det frimureriske arbeidet hos hver enkelt. Vi erkjenner at Skaperen er større enn det skapte, og at vi alle har et forpliktende forhold til de mennesker som omgir oss."

Så de er kristne?

Anonymkode: 15f9d...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så presten er ikke en gyldig kilde men din pappa er?? Må du altså rulle inn. 

Hæ?? Hvorfor er du så ute etter å ta han egentlig, har du problemer av noe slag med fedre? Rull inn selv, da kan jeg like godt skrive tilbake "så pappa er ikke en gyldig kilde, men presten er??"...nei, dette blir for useriøst og dumt. Han er kanskje noens far han også, men da er han ikke troverdig lenger han da? Du skjønner vel at det blir ord mot ord uansett. Men her dreier det seg nok heller om at du skal kunne komme med ting og være uenig, men ikke jeg..

Og jeg svarer bare på angrepene dine, det er du som kommer med hersketeknikker og nedsettende kommentarer om "pappa’n min" o.l. 

Skjønner at du er ute etter å gå på meg som person, hvorfor aner jeg ikke. Regner med at vi har vært uenige tidligere, og det er derfor du går sånn til angrep på meg og ikke tåler at vi har forskjellige meninger og forskjellige kilder.

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen med deg nå, dette klarer jeg ikke å ta på alvor. Foreslår at du blir frimurer selv, så kan du jo gjøre en grundig undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de er kristne?

I følge boken om er utgitt og referert til her i tråden, så er det heller basert på norrøn tro og ritualer.

De jeg kjenner som er med er ateister og ikke medlemmer av statskirken, så de kan ikke være så nøye på det, men vet at det er kristne der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de er kristne?

Hvordan definerer du "å være kristen"? Forstod du det jeg hadde hentet og limt inn?

Hvis du forstod det så kan du besvare ditt eget spørsmål ganske enkelt. Hvis du ikke klarte å forstå det så kan jeg ikke hjelpe deg. Da må du finne deg en frimurer og spørre ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
9 minutter siden, Lille-pus skrev:

De jeg kjenner som er med (inkl. faren min) er ateister og ikke medlemmer av statskirken, så de kan ikke være så nøye på det. Men vet at mange er kristne også, så det er begge deler. Jeg har truffet flere i frimurlosjen etter jul hvert år, da er det åpent for familie, så har snakket en del gjennom årenes løp. 

Han som påstår at han røper alt om frimurerlosjen i en bok, han skriver jo i boken at det er basert på norrøn tro om Odin, Tor og Frøya, så det er jammen ikke godt å vite hva man skal tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brielle skrev:

Hæ?? Hvorfor er du så ute etter å ta han egentlig, har du problemer av noe slag med fedre? Rull inn selv, da kan jeg like godt skrive tilbake "så pappa er ikke en gyldig kilde, men presten er??"...nei, dette blir for useriøst og dumt. Han er kanskje noens far han også, men da er han ikke troverdig lenger han da? Du skjønner vel at det blir ord mot ord uansett. Men her dreier det seg nok heller om at du skal kunne komme med ting og være uenig, men ikke jeg..

Og jeg svarer bare på angrepene dine, det er du som kommer med hersketeknikker og nedsettende kommentarer om "pappa’n min" o.l. 

Skjønner at du er ute etter å gå på meg som person, hvorfor aner jeg ikke. Regner med at vi har vært uenige tidligere, og det er derfor du går sånn til angrep på meg og ikke tåler at vi har forskjellige meninger og forskjellige kilder.

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen med deg nå, dette klarer jeg ikke å ta på alvor. Foreslår at du blir frimurer selv, så kan du jo gjøre en grundig undersøkelse.

Forskjellen er at presten er publisert, dokumentarene er publisert, intervjuer med medlemmer er publisert, dette er da altså DOKUMENTERT INFORMASJON. 

Hersketeknikker var det du som kom med beskyldninger om først, jeg ga deg bare et speil. 

Jeg har ikke snakket nedsettende om pappaen din, det jeg kritiserer er at du bruker pappaen din som kilde og sannhetsvitne. Det er da like troverdig som om jeg skal bruke min onkel som sannhetsvitne fordi han er frimurer og bekrefter at kisten er en del av et rituale. 

Jeg er ikke ute etter deg som person, jeg er ute etter argumentene dine, så den offerrollen kan du kle av deg med en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brielle
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at presten er publisert, dokumentarene er publisert, intervjuer med medlemmer er publisert, dette er da altså DOKUMENTERT INFORMASJON. 

Hersketeknikker var det du som kom med beskyldninger om først, jeg ga deg bare et speil. 

Jeg har ikke snakket nedsettende om pappaen din, det jeg kritiserer er at du bruker pappaen din som kilde og sannhetsvitne. Det er da like troverdig som om jeg skal bruke min onkel som sannhetsvitne fordi han er frimurer og bekrefter at kisten er en del av et rituale. 

Jeg er ikke ute etter deg som person, jeg er ute etter argumentene dine, så den offerrollen kan du kle av deg med en gang. 

Lykke til videre, god bedring og god natt 😘😘😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/a/2342321/

Her er enda en link. Han var frimurer i 15 år før han brøt ut og han forteller også om bruk av kiste i ritualene. 

Men dette er vel heller ikke godkjent, for pappa sier jo noe annet. 🙄

Nei, for tåper taler selv guder forgjeves. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er med (inkl. faren min) er ateister og ikke medlemmer av statskirken, så de kan ikke være så nøye på det. Men vet at mange er kristne også, så det er begge deler. Jeg har truffet flere i frimurlosjen etter jul hvert år, da er det åpent for familie, så har snakket en del gjennom årenes løp. 

Han som påstår at han røper alt om frimurerlosjen i en bok, han skriver jo i boken at det er basert på norrøn tro om Odin, Tor og Frøya, så det er jammen ikke godt å vite hva man skal tro. 

Du bør spørre deg selv de samme spørsmål som jeg stilte Anonymkode: 15f9d...fa8

Mine kommentarer til deg er de samme som til den anonyme brukeren

Hvordan definerer du "å være kristen"? Forstod du det jeg hadde hentet og limt inn?

Hvis du forstod det så kan du besvare ditt eget spørsmål ganske enkelt. Hvis du ikke klarte å forstå det så kan jeg ikke hjelpe deg. Da må du finne deg en frimurer og spørre ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Brielle
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/2342321/

Her er enda en link. Han var frimurer i 15 år før han brøt ut og han forteller også om bruk av kiste i ritualene. 

Men dette er vel heller ikke godkjent, for pappa sier jo noe annet. 🙄

Nei, for tåper taler selv guder forgjeves. 

Og du går ikke på meg som person sier du...hvorfor er det så viktig å overbevise meg og gå til personangrep? Det blir sagt og skrevet mye forskjellig, jeg ser den og har sagt at jeg ikke bryr meg om hva som stemmer eller ikke. Det jeg reagerer mest på er hvordan du angriper det jeg skrev til ts, som faktisk spurte om noen kjenner noen som er frimurer. Derfor ble min far nevnt. Og dermed blander du min far inn i absolutt alt. Vi kan være enige om å være uenige, men du lar det jo aldri ligge. Dette er jo som å ha en debatt på TV mellom en muslim og en kristen. Er bibelen eller koranen riktig? Begge er publisert. La det gå!

Godtatt nå 😘🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle

Du bør spørre deg selv de samme spørsmål som jeg stilte Anonymkode: 15f9d...fa8

Mine kommentarer til deg er de samme som til den anonyme brukeren

De jeg kjenner, og som er ateister, er ikke kristne som i tror ikke på noen Gud, kun på vitenskapen. Dette er frimurere jeg har snakket med og kjenner godt. Men så har du de som er vanlig kristne, var i gudstjeneste nå i julen osv. 

Jeg forstår det du klippet og limte inn, men hva vil du egentlig ha svar på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, gå å legg deg og les med friske øyne i morgen. Da ser du kanskje hvor langt på sidelinjen du er i denne debatten. Det jeg diskuterer er om kister blir brukt i ritualene, min påstand er "ja" og jeg har dokumentert mine kilder for min påstand. Dersom du ønsker å fortsette debatten så er det da din tur til å dokumentere kildene for din (fars) påstand. Slik foregår en debatt. 

Dersom du ikke klarer dette uten hersketeknikker og offeroller så foreslår jeg at du heller lar være å svare, for det du driver med her er ikke debattering. (og nei det er ikke personangrep men en observasjon av dine argumenter og dine innlegg) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lille-pus skrev:

Om kristendom er å annerkjenne en høyere styrelse, og at vi alle har et ansvar for å være medmennesker og gode så ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...