Gå til innhold

Pc-problem, er det andre som har det samme?


sofie777

Anbefalte innlegg

I dag begynte dataen å oppføre seg veldig merkelig. Jeg har på alle pc-er (alltid Windows), med en gang jeg får den, slått på den innstillingen som gjør at ingenting skjer når jeg legger ned lokket. Det verste jeg ser er lokk som står halvveis åpne når jeg vet at innstillingen finnes. Når jeg ikke er på maskinen trenger jeg ikke å se skjermen.

I dag går maskinen plutselig til innloggingsskjermen når jeg lukker lokket og alt blir logget av. Det liker jeg ikke, for jeg har programmer som ikke lagrer enkle rekkefølger som jeg lager (VLC f.eks.). Det er lenge siden jeg har kunnet bruke "Hvilemodus" nettopp av denne grunn også, men jeg liker definitivt ikke at jeg MÅ logge meg på hver gang jeg skal se på dataen.

Jeg bestemte meg da for at jeg skulle la skjermen stå oppe til neste gang jeg trengte maskinen, men når jeg kom tilbake etter rundt en time, så var hele skjermen frossen, fikk ikke gjort noe i det hele tatt og jeg måtte slå av og på maskinen igjen. Så å ha skjermen oppe hele tiden er ikke et alternativ heller.

Jeg har sjekket innstillingene og de er riktige sånn jeg ser det, så det må ligge noe under. Tenker at det mest sannsynlig er et oppdateringsproblem og ikke et spesielt dataproblem relatert til min maskintype og jeg vet om noe som kanskje hjelper, så det jeg egentlig vil vite er om andre har hatt det samme problemet i det siste?

Edit: Problemet ble løst etter bare noen få dager, heldigvis. Så om noen får det samme problemet og leser dette, prøv først å bare ha litt tålmodighet, 2-3 dager burde holde.

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tok det 15 minutter og da frøs maskinen igjen, får se hvor lang tid det tar til den tuller igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig maskinen din holder på å ta kvelden, men hvis det skjer etter akkurat 15 minutter hver gang kan det være noe du kan gjøre noe med. Har du prøvd å se på avanserte innstillinger (Additional power settings på engelsk versjon)?

Hvis du med "rekkefølger" mener spillelister så kan VLC lagre dem under Media/Lagre spilleliste som fil eller ved å trykke ctrl-y.

Anonymkode: 1cfe4...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som oppdateringsproblem for meg. Har du aldri slått maskinen av slik at den får oppdatert seg ved oppstart?

Anonymkode: faa4c...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt oppdateringene når jeg skal, men har funnet ut ved litt gooling at mange hadde dette problemet i mai. Så nå må jeg i grunnen bare finne ut hvor jeg finner det stedet på pc-en der jeg kan gå tilbake til før siste oppdatering. Det fant jeg ikke tidligere i dag, men om noen kan vise veien, så blir jo dette fikset på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du oppnår ved å fjerne oppdateringene er å åpne for sikkerhetsfeil så hackere kan overta PCen din.

Anonymkode: 1cfe4...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå tilbake et hakk er jo en anerkjent metode for å fikse småfeil, men jeg fant ikke igjen den oppdateringen som jeg så lå der tidligere i dag, så den må ha gått inn i systemet en av gangene maskinen startet seg selv. Fant ut at min oppdatering faktisk er den som kom i mai og det står at det er den nyeste, så der kommer jeg ikke videre (den slutter på 03 om det sier noen noe). Jeg har vel slått meg til ro med at jeg må restarte alt hver gang jeg kommer til maskinen, så det får jeg leve med til det kommer en oppdatering som fikser problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, sofie777 said:

Å gå tilbake et hakk er jo en anerkjent metode for å fikse småfeil, men jeg fant ikke igjen den oppdateringen som jeg så lå der tidligere i dag, så den må ha gått inn i systemet en av gangene maskinen startet seg selv.

Bare for eksperter som vet hva de mister ved å rulle tilbake og hvordan de kan kompensere for det, og amatører som ikke vet hva de gjør. Det har kommet mange nye oppdateringer til Windows 10 siden mai, men det er veldig lite sannsynlig at de er åsaken til problemene dine. Neste oppdatering kommer neppe til å fikse dem. Når maskinen plutselig begynner å fryse er det ofte maskinvaren det har gått noe galt med. Det går i stykker tusenvis av maskiner hver dag, og for noen vil det skje etter en oppdatering. Det betyr ikke at oppdateringen er årsaken.

Anonymkode: 1cfe4...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Problemet forsvant i en uke, men så kom det tilbake igjen. Men nå fant jeg tilfeldigvis en ihvertfall midlertidig løsning. Jeg var borte i hele kveld og da jeg kom tilbake sto maskinen på som den skulle. Jeg skulle til å spille et spill via Facebook (Gameroom) og fant ut at et spill hadde stått åpent hele tiden. Det betyr at så lenge jeg har det spillet åpent, så kan jeg bruke pcen som normalt og den slår seg ikke av. Det eneste jeg må tåle er blinking av et annet vindu, men det er mindre irriterende enn en maskin som slår seg av hvert femte minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke pcen for virus og malware.

Kjør et pc Diagnostics program for å finne feil.

Gjenopprett pcen til et tidspunkt før du fikk disse problemene.  

Det enkleste er nok å levere pcen til en datakyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenopprettet (til tross for svar tidligere i tråden), men jeg hadde ikke så mange ting på listen (bare en Adobe Acrobat oppdatering), så det skjedde ingenting når jeg gjorde det. Har ikke råd til å få pcen reparert, dessverre, så løsningen min får holde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...