Gå til innhold

Bruker matbutikker NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at vanlige matbutikker benytter seg av folk i NAV-systemet? Alle nærbutikkene mine består hovedsakelig av ansatte som enten snakker dårlig norsk eller har en tydelig form for funksjonshemming. Tenker at det er kjempe flott at de kommer ut i arbeid, men blir det ikke litt problematisk når disse butikkene ikke ansetter folk utenfor systemet? Tjener butikkene noe på å ansette folk via NAV? 🤔

Jeg ønsker ikke debatt om dem som er under NAV av ulike grunner, kun om hvordan dette påvirker butikker økonomisk. 

Anonymkode: 5b135...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å bruke matbutikker til språktrening og kartlegging av arbeidsevne, ja. Og ja, butikkene får penger av nav for å ha dem der. I teorien skal de være i tillegg til de fast ansatte, men i praksis er det nok litt annerledes...

Anonymkode: ee769...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å bruke matbutikker til språktrening og kartlegging av arbeidsevne, ja. Og ja, butikkene får penger av nav for å ha dem der. I teorien skal de være i tillegg til de fast ansatte, men i praksis er det nok litt annerledes...

Anonymkode: ee769...a56

Jeg har over lengre tid vurdert å søke jobb på en lokal Rema 1000 eller Coop siden det er tariff of virker som gode arbeidsvilkår ved siden av å være fulltidsstudent, men fikk høre av en venn at de sjeldent så etter ansatte på grunn av NAV ordningen. 
Kan ikke legge skjul på at jeg synes det er urettferdig.. Sliter selv med å få jobb pga manglende erfaring, men kan ikke komme under NAV-systemet siden jeg studerer 

ts

Anonymkode: 5b135...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har over lengre tid vurdert å søke jobb på en lokal Rema 1000 eller Coop siden det er tariff of virker som gode arbeidsvilkår ved siden av å være fulltidsstudent, men fikk høre av en venn at de sjeldent så etter ansatte på grunn av NAV ordningen. 
Kan ikke legge skjul på at jeg synes det er urettferdig.. Sliter selv med å få jobb pga manglende erfaring, men kan ikke komme under NAV-systemet siden jeg studerer 

ts

Anonymkode: 5b135...24e

Det er ikke urettferdig. Det vil være lettere for deg å få jobb etter endt utdanning, enn de på NAV ordningen

Anonymkode: 2eb8f...b59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk man litt penger for å ha noen fra NAV på utplassering, men ikke nå lenger. I hvert fall får ikke min lille fagbutikk det. Og skal love dere at de fra NAV går oppå oss andre. Er ikke sånn at man ikke ansetter fordi man har brukere av NAV på arbeidstrening i bedriften altså. Mange trenger mye hjelp og tilrettelegging for i det hele tatt å møte opp, og være på jobb i noen timer.

Anonymkode: 3931c...f85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke urettferdig. Det vil være lettere for deg å få jobb etter endt utdanning, enn de på NAV ordningen

Anonymkode: 2eb8f...b59

Er det ikke urettferdig? Ikke bare er det urettferdig, det er direkte skadelig for samfunnet at butikker skal subsidieres av skattepenger og at det ikke lenger betales normal lønn man kan leve på for å gjøre en jobb.

 

Dette er en styggedom som ikke ligner grisen, og det er som du sier, blitt en ordning der folk puttes i slaveri for hvis de ikke har utdanning.

Anonymkode: 00818...8e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke urettferdig. Det vil være lettere for deg å få jobb etter endt utdanning, enn de på NAV ordningen

Anonymkode: 2eb8f...b59

Det er jo urettferdig fordi jeg lever kun på studielånet som selv politikerne sier at vi studenter bør supplere med en deltidsjobb utenom? Blir ikke bedre av at arbeidsgivere ønsker arbeidserfaring selv om man har høyere utdanning, da risikerer jeg å faktisk selv ende på NAV 

ts

Anonymkode: 5b135...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke tvil om at det er noe feil med systemet. 

Anonymkode: d4d44...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en psykisk utviklingshemmet som jobber på matbutikk. Hun er ufør og får sin trygd av nav, men har full uke på jobb, hun ser riktignok anerledes ut, men betjener kasse, kunder, og varer uten hjelp. At vedkommende trives med arbeidet og kommer seg ut er jo fint, men at butikken ikke gir vedkommende en eneste krone syntes jeg blir helt feil. Vedkommende er aldri borte fra jobb. Greit hun kanskje ikke kan sammenlignes med en helt vanlig person men noe burde hun fått. Litt feil at butikken skal ha denne gratis ansatte uten å måtte ut med en krone. De får vel penger isteden. 

Anonymkode: b9fef...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet om en psykisk utviklingshemmet som jobber på matbutikk. Hun er ufør og får sin trygd av nav, men har full uke på jobb, hun ser riktignok anerledes ut, men betjener kasse, kunder, og varer uten hjelp. At vedkommende trives med arbeidet og kommer seg ut er jo fint, men at butikken ikke gir vedkommende en eneste krone syntes jeg blir helt feil. Vedkommende er aldri borte fra jobb. Greit hun kanskje ikke kan sammenlignes med en helt vanlig person men noe burde hun fått. Litt feil at butikken skal ha denne gratis ansatte uten å måtte ut med en krone. De får vel penger isteden. 

Anonymkode: b9fef...5b1

Vet du at butikken ikke betaler henne noe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller sånn at NAV benytter seg av matbutikkene. For det er tidkrevende å lære opp endel av disse personene, som etter tid fortsatt ikke greier å utføre mer enn halvparten av jobben andre ansatte gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vet om en psykisk utviklingshemmet som jobber på matbutikk. Hun er ufør og får sin trygd av nav, men har full uke på jobb, hun ser riktignok anerledes ut, men betjener kasse, kunder, og varer uten hjelp. At vedkommende trives med arbeidet og kommer seg ut er jo fint, men at butikken ikke gir vedkommende en eneste krone syntes jeg blir helt feil. Vedkommende er aldri borte fra jobb. Greit hun kanskje ikke kan sammenlignes med en helt vanlig person men noe burde hun fått. Litt feil at butikken skal ha denne gratis ansatte uten å måtte ut med en krone. De får vel penger isteden. 

Anonymkode: b9fef...5b1

Hvis hun er 100% ufør, så kan hun ikke tjene mer enn 60k per år uansett

Anonymkode: 2eb8f...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet i en butikk hvor vi hadde NAV-klienter som var på språkopplæring, altså var det snakk om nye landsmenn som ikke behersket norsk i særlig grad. Noen var kjempeflinke til å jobbe og var en ressurs, mens andre måtte vi bruke ekstremt mye tid og krefter på oppfølging av. Alt var vanskelig, de tok ikke initiativ til noe og ble sure da de ble pushet litt og stilt krav til. 

Anonymkode: 6e11d...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun er 100% ufør, så kan hun ikke tjene mer enn 60k per år uansett

Anonymkode: 2eb8f...b59

Hun kan tjene så mye hun bare klarer.

Grensen på 60k gjelder for de som hadde uføretrygd før 2015, og gjelder kun ut 2018.

Deretter blir reglene de samme som for andre, som har en grense på 0,4G, ca 37k.

Det høres ut som hun det blir siktet til her har varig tilrettelagt arbeid, da er grensen 96k.

Tjener man mer enn dette vil det være til reduksjon av uføretrygden. Hvor mye er helt individuelt, men man vil alltid tjene på å motta lønn og uføretrygd samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange trenger mye hjelp og tilrettelegging for i det hele tatt å møte opp, og være på jobb i noen timer.

Anonymkode: 3931c...f85

Men da er jo ikke dette vanlige arbeidstakere som man tenker på å ansette etter endt tiltak? Da er vel dette mennesker som ikke kan stå i en vanlig jobb? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før fikk man litt penger for å ha noen fra NAV på utplassering, men ikke nå lenger. I hvert fall får ikke min lille fagbutikk det. Og skal love dere at de fra NAV går oppå oss andre. Er ikke sånn at man ikke ansetter fordi man har brukere av NAV på arbeidstrening i bedriften altså. Mange trenger mye hjelp og tilrettelegging for i det hele tatt å møte opp, og være på jobb i noen timer.

Anonymkode: 3931c...f85

Jeg er en av de som har blitt uplassert i regi av NAV ( AAP ), og kan motsi deg på alle punkter. Tiltakssted får penger for å ha noen på tiltak, så synes det er merkelig at din butikk ikke får det. Hvis det ikke har skjedd en endring det siste halvåret.
Kjempeflott at de fra NAV går oppå dere andre, sånn har det aldri fungert når jeg har vært i praksis. Jeg har blitt sett på som fullverdig ansatt, og hatt de samme arbeidsoppgavene som en med lønn.
I tillegg har jeg blitt sett på som fullverdig ''ansatt'' ved f.eks sykdom, selv om jeg egentlig skal gå ''oppå'' de andre.
Så man blir fort utnyttet, og sett på som gratis arbeidskraft. Noen er heldige å få tilbud om jobb etter endt praksisperiode, men veldig ofte tar de inn nye på praksis i stedet.

 

Anonymkode: f68b1...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 19.47, Husholdning1 skrev:

Vet du at butikken ikke betaler henne noe? 

Ja det vet jeg. Snakket tilfeldig med henne en dag og hun nevnte det selv. Hun var ikke missfornøyd med dette selv, og jeg syntes det nesten er det tristeste av alt. 

Anonymkode: b9fef...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...