AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Del Skrevet 17. november 2018 https://www.dagbladet.no/nyheter/det-er-brutalt-a-hore-hvordan-hun-har-blitt-behandlet-den-natta/70465243 Jeg vil mene at det skulle stått «det er brutalt å høre hvordan hun ble behandlet». Hva mener dere? Anonymkode: 90d9a...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #2 Del Skrevet 17. november 2018 Helt enig. Anonymkode: dd107...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #3 Del Skrevet 17. november 2018 Begrunnelse? Anonymkode: c477e...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #4 Del Skrevet 17. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/nyheter/det-er-brutalt-a-hore-hvordan-hun-har-blitt-behandlet-den-natta/70465243 Jeg vil mene at det skulle stått «det er brutalt å høre hvordan hun ble behandlet». Hva mener dere? Anonymkode: 90d9a...9a0 Perfektum-formen (har blitt) er typisk muntlig og passer således godt i og med at overskrifta er et sitat. Er enig i at preteritum er riktigere i en mer skriftlig setning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 17. november 2018 #5 Del Skrevet 17. november 2018 Jeg har ingen begrunnelse her, men perfektum med "har blitt" føles mer som noe som ble startet i fortiden men fortsatt kan være pågående. Preteritum med "ble" var en engangshendelse som var der og da. Jeg er derfor enig med TS. Flink til å forklare grammatikk eller språk har jeg aldri vært, men man hører ofte hva som føles rett. Enten det er det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #6 Del Skrevet 17. november 2018 1 minutt siden, applestories skrev: Jeg har ingen begrunnelse her, men perfektum med "har blitt" føles mer som noe som ble startet i fortiden men fortsatt kan være pågående. Preteritum med "ble" var en engangshendelse som var der og da. Enig. Man kan dermed si at den første formen uttrykker en form for empati (typisk for muntlig språk), i og med at personen er død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #7 Del Skrevet 17. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Begrunnelse? Anonymkode: c477e...783 Fordi ytringen presenterer en avsluttet handling. Den slutter med «den natta». Også på grunn av at hun er død, vil jeg og mene. Men det er lov å være uenig med meg der altså. Jeg bare tenker at la oss si en bestemor døde, da ville man ikke sagt «hun har blitt behandlet godt på sykehjemmet (før hun døde)» Jeg ville sagt «ble behandlet godt». Ellers enig med den brukeren som mener at sånt kan være vanlig i muntlige ytringer. Altså, man kan jo SI hva man vil så lenge man blir forstått. Men å se det skriftlig er litt... rart? Nå er jeg kanskje litt i overkant interessert i grammatikk, da. Men slike små forskjeller mellom for eksempel preteritum og presens perfektum er interessant. «Hun har vært på butikken», «Hun var på butikken». Det er jo en forskjell, selv om de fleste kanskje ikke tenker over det. Anonymkode: 90d9a...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #8 Del Skrevet 17. november 2018 1 minutt siden, Kaizerin said: Enig. Man kan dermed si at den første formen uttrykker en form for empati (typisk for muntlig språk), i og med at personen er død. Hmm. Interessant. Det kan jo være derfor! Anonymkode: 90d9a...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 17. november 2018 #9 Del Skrevet 17. november 2018 For meg høres "har blitt" veldig feil. Å bli bøyes med hjelpeverbet å være i perfektum. Blir, ble, er blitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå