Gå til innhold

Kjempevondt hemoroide

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt hemoroider før, da gikk jeg til legen. Men nå er det jo lørdag, hva gjør jeg? Skal sies at jeg er 8 mnd gravid. Det er vondt og fikk ikke sove i natt. Ikke kjempestor, litt mindre enn en drue. Den er blodrød og ser nesten gjennomsiktig ut. Hva har best effekt?

Anonymkode: 86609...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege, asap. 
De kan hjelpe. Om den er blodrød og gjennomsiktig, kan det hende de blir nødt å "tømme" den. Fjerne den. 😕 
Kan ha blitt infeksjon i den. Så lege

Skrevet

Jeg synes Scheriproct hjelper best. Men, om den er blitt trombosert, altså helt hard, så er det egentlig ingenting som hjelper. Da må den gå over av seg selv (som fort tar et par uker) eller tømmes. 

Du kan prøve å smøre på lokalbedøvende salve som Xylocain. Jeg syntes ikke det hjalp nevneverdig når jeg hadde en trombosert hemoroide, men det er verdt et forsøk. 

Om den ikke er trombosert så smører du, prøv å dytte den inn. Kaldt omslag kan også hjelpe. Ligg på magen (eller på siden, da du er gravid) så mye du klarer. Men det tar tid før det hjelper.

Anonymkode: 63942...9ca

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Drakan skrev:

Lege, asap. 
De kan hjelpe. Om den er blodrød og gjennomsiktig, kan det hende de blir nødt å "tømme" den. Fjerne den. 😕 
Kan ha blitt infeksjon i den. Så lege

Altså, legevakt? Siden det er helg. Har aldri vært hos legevakt før så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Ringe først?

det er så utrolig vondt at jeg ikke lenger klarer å gå eller sitte. Kjøpte Scheriproct, men synes ikke den hjelper. Problemet har bare blitt verre, og om det ikke blir bedre kan jeg jo ikke dra på jobb 😳 det gjør til og med vondt når jeg hoster. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, legevakt? Siden det er helg. Har aldri vært hos legevakt før så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Ringe først?

det er så utrolig vondt at jeg ikke lenger klarer å gå eller sitte. Kjøpte Scheriproct, men synes ikke den hjelper. Problemet har bare blitt verre, og om det ikke blir bedre kan jeg jo ikke dra på jobb 😳 det gjør til og med vondt når jeg hoster. 

Jeg var faktisk sykemeldt pga ufattelig vond hemoroide, klarte ikke annet enn å ligge på magen å gråte.

Ja, du må ringe til legevakten. Ikke legg skjul på hvor vondt du faktisk har. Den har nok blitt trombosert og da må et lite snitt til og tømme den for det koagulerte blodet. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var faktisk sykemeldt pga ufattelig vond hemoroide, klarte ikke annet enn å ligge på magen å gråte.

Ja, du må ringe til legevakten. Ikke legg skjul på hvor vondt du faktisk har. Den har nok blitt trombosert og da må et lite snitt til og tømme den for det koagulerte blodet. 

Da får jeg ringe imorgen tidlig! Huff høres skummelt ut,  har du gjort det selv? Er det vondt?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg ringe imorgen tidlig! Huff høres skummelt ut,  har du gjort det selv? Er det vondt?

Nei, jeg turte ikke. Men om det skjer en gang til så kommer jeg til å gjøre det. For de smertene var bare jævlige. 

Det er litt styr med sitte i grønnsåpevann etterpå, sa legen min. 

Svangerskap er det verste når det kommer til hemoroider. Det var da mine problemer startet. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplyste du arbeidsgiver og kolleger om årsaken til sykmeldinger? Vet det er vanlig, men jeg ville vært kjempeflau over å prate om det, til andre enn legen. 

Anonymkode: e72da...354

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplyste du arbeidsgiver og kolleger om årsaken til sykmeldinger? Vet det er vanlig, men jeg ville vært kjempeflau over å prate om det, til andre enn legen. 

Anonymkode: e72da...354

Nei, jeg gjorde ikke det. Arbeidsgiver har ikke noe med grunnen å gjøre på en så kort sykemelding. Fortalte det til en kollega som jeg er venn med. Vi lo av det sammen og snakket om hvor vondt hemoroider er. 

Skrevet

Ts her. Ringte ikke legevakten idag da det kjentes som smertene var borte fra 5-tiden av idag morges. Sov dårlig i begynnelsen, men så sov jeg godt mellom 5 og 8. Jeg har gått uten truse og i tynn pysjbukse hele dagen, og ligget mye i sengen, så har ikke kjent til smertene, heller ikke særlig når jeg gikk på do osv. Jeg kjente jo litt ubehag, men ikke uutholdelig smerte. Dermed tenkte jeg å vente med å ringe fastlegen imorgen. Men nå etter å ha gjort litt husarbeid og vært et par ganger på do er det fryktelig vondt igjen. Samtidig som det ikke er uutholdelig. Jeg kvier meg til å bevege meg/ reise meg, men det er ikke såå vondt. Når jeg sjekket hemoroiden er den blålig.. den er også knallhard. Bør jeg bare dra til legevakten? Hvertfall ringe? Meget til mas fra meg men jeg er så redd for å gå til lege for småting, og dette er ikke noe jeg ønsker å snakke med andre enn samboer om. Kom også på at imorgen har jeg ikke bil, og må alternativt ta buss i 1,5 time (med bytting av buss) og lange gåavstander for å komme meg til legen og det kjenner jeg at jeg kanskje ikke er i stand til 🙄 og idag kommer jeg meg ikke til legevakt før om 3-4 timer da samboer er borte med bilen. Dermed spør jeg bare her før jeg eventuelt ringer. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ringte ikke legevakten idag da det kjentes som smertene var borte fra 5-tiden av idag morges. Sov dårlig i begynnelsen, men så sov jeg godt mellom 5 og 8. Jeg har gått uten truse og i tynn pysjbukse hele dagen, og ligget mye i sengen, så har ikke kjent til smertene, heller ikke særlig når jeg gikk på do osv. Jeg kjente jo litt ubehag, men ikke uutholdelig smerte. Dermed tenkte jeg å vente med å ringe fastlegen imorgen. Men nå etter å ha gjort litt husarbeid og vært et par ganger på do er det fryktelig vondt igjen. Samtidig som det ikke er uutholdelig. Jeg kvier meg til å bevege meg/ reise meg, men det er ikke såå vondt. Når jeg sjekket hemoroiden er den blålig.. den er også knallhard. Bør jeg bare dra til legevakten? Hvertfall ringe? Meget til mas fra meg men jeg er så redd for å gå til lege for småting, og dette er ikke noe jeg ønsker å snakke med andre enn samboer om. Kom også på at imorgen har jeg ikke bil, og må alternativt ta buss i 1,5 time (med bytting av buss) og lange gåavstander for å komme meg til legen og det kjenner jeg at jeg kanskje ikke er i stand til 🙄 og idag kommer jeg meg ikke til legevakt før om 3-4 timer da samboer er borte med bilen. Dermed spør jeg bare her før jeg eventuelt ringer. 

Du må bare få fikset opp i dette, Ts. Kan samboeren din benytte seg av buss eller tog i morgen? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte og gå så lenge er nok ikke ideelt nei. Det er normalt at man blir verre av å sitte/stå/gå for trykket blir større. Og du som er gravid har et enda større trykk bak. 

Jeg ville ha ringt og forklart dem situasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...