Gå til innhold

Selge bil til Polen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en henvendelse på bilen min fra Polen. Er det like komplisert å eksportere bil som å importere? Eller er det nok med vanlig innlevert vognkort? Noen som har prøvd?

Anonymkode: 08a05...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare å selge den ut av landet, jævlig mye verre å importere i forhold ja. 

Anonymkode: 92160...1f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt bil til øst Europa. Leverte salgsmeldingen på norske biltilsynet slik at den stod på ny eier. Hva som skjer etter det har ingen betydning for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta av skiltene før den drar! Ellers blir det krøll. 

Anonymkode: 8cffd...cc3

Hvorfor det? Når eierskapet er overdratt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal den ut av landet, skal den heller ikke ha norske skilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Er en veteran.  :)

Da virker det mer naturlig. Veteranbilprisene i Norge er på samme nivå som i andre land.

Du kan jo gjøre som Commander foreslår; overlate alt med transport ut av Norge til kjøperen. Ellers er de sikkert behjelpelige med info hos Biltilsynet, om du tar en telefon.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg det. Slipper uansett aldri en bil fra meg uten betaling, så akkurat dette er jeg ikke bekymret for. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Vognkort/Eksport+av+kjoretoy

For å selge en bil til utlandet er det noen ting man bør være obs på:
Bilen må være avregistrert i Norge, skiltene må derfor leveres inn til en trafikkstasjon.
Salgsmelding må fylles ut, selger fyller ut på vanlig måte og signerer sin del, og kjøper fyller inn all informasjon om seg på sin del, og bruker sin utenlandske adresse og personopplysninger og signerer sin del. Denne må leveres inn i original til trafikkstasjonen.

Kjøper må ha med seg begge vognkortene, både del 1 og del 2, til registreringsmyndighetene i sitt land. Uten begge deler av vognkortet, kan kjøper få problemer med å få bilen registrert. 
Kontakt utenlandske registreringsmyndigheter for å høre hva de krever for å få registrert et kjøretøy der.

Skulle en av delene være borte, kan det være lurt, for nåværende eier å bestille et nytt i sitt navn, og vente med handelen til dette har ankommet. 
I de tilfellene hvor vognkort del 2 er innlevert på en trafikkstasjon, må denne trafikkstasjonen kontaktes, for å få det utlevert igjen.

Bilen må derfor fraktes ut av landet på tilhenger/lastebil, eller kjøres ut på prøveskilter.
Norske prøvekjennemerker/prøveskilt er gyldige i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Utenfor disse landene må man kontakte andre lands myndigheter for prøveskilt, evt. bruke henger.

Anonymkode: 8cffd...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Trenger man å lage en salgsmelding selv om bilen skal avregistreres?  Ikke det nok å bare levere skiltene til vegvesenet og da blir du slettet som eier av bilen?  Ferdig.?  

Om man trenger lage salgsmelding (Del 2) til å eksportere bil, hvordan skal kjøperen signere sin del da hvis kjøperen er i utlandet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...