Gå til innhold

Mennesker som misbruker ordet «traumatisert»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører flere si, «Ble helt traumatisert av den filmen», «Det bildet var skummelt, tror jeg blir traumatisert», «Jeg blir helt traumatisert av oppførselen hans, han oppfører seg som en idiot», «Jeg får helt traumer av å tenke på ditt og datt». 

Kan ikke folk lære hva det vil si å være traumatisert og daglig leve med den kampen? Man blir ikke traumatisert av å se Barne-TV, av å se en litt skummel film, av å se en penis på Snapchat eller av å være lei av av noen maser på en. 

Har selv levd 20 år med traumer og sliter med dype relasjonsskader. Blir fortvilet når noen misbruker noe som har skapt så masse lidelse i så mange år, så forferdelig mye kaos, angst, tvangstanker og utmattelse og oppkast. Tonnevis med tårer, årevis med terapi, selvskading og et selvmordsforsøk.

Kan ikke slike alvorlige ord bli brukt når de faktisk stemmer overens med situasjonen? Kanskje det er meg som har lite humor, men jeg synes virkelig ikke det er morsomt en plass...

Anonymkode: 92920...10f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest duftlyset

Det er nok ikke ment som en spøk, men har heller gjerne blitt en del av dagligtalen. Litt som at enkelte skryter over en kaffekopp om angst og depresjoner, som om det gir personligheten deres en ekstra prikk over i'en. 
Folk som skryter av det er hverken traumatisert, deprimert eller angstlidende. Kanskje det bare kalles livet?

Kjenner jeg blir sinna, egentlig. 

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, duftlyset skrev:

Det er nok ikke ment som en spøk, men har heller gjerne blitt en del av dagligtalen. Litt som at enkelte skryter over en kaffekopp om angst og depresjoner, som om det gir personligheten deres en ekstra prikk over i'en. 
Folk som skryter av det er hverken traumatisert, deprimert eller angstlidende. Kanskje det bare kalles livet?

Kjenner jeg blir sinna, egentlig. 

Enig! Blir fornærmet og provosert. Synes det er en uting å misbruke diagnoser på en slik måte. 

Anonymkode: 92920...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Blir fornærmet og provosert. Synes det er en uting å misbruke diagnoser på en slik måte. 

Anonymkode: 92920...10f

Hadde selv en periode med intens kjærlighetssorg og diverse andre ting som plaget meg. Varte vel i omtrent et år. Har aldri ansett meg selv deprimert, fordi kjærlighetssorg er en del av livet, og jeg kom meg på skole og jobb hver eneste dag. Men at jeg trengte noen å snakke med å kanskje litt hjelp til å komme videre, helt klart. Man takler jo slike følelser ulikt. 

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, duftlyset skrev:

Hadde selv en periode med intens kjærlighetssorg og diverse andre ting som plaget meg. Varte vel i omtrent et år. Har aldri ansett meg selv deprimert, fordi kjærlighetssorg er en del av livet, og jeg kom meg på skole og jobb hver eneste dag. Men at jeg trengte noen å snakke med å kanskje litt hjelp til å komme videre, helt klart. Man takler jo slike følelser ulikt. 

Klem❤️❤️

Anonymkode: 92920...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klem❤️❤️

Anonymkode: 92920...10f

takk! 

Har det heldigvis veldig veldig fint nå. Er en del år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, duftlyset skrev:

takk! 

Har det heldigvis veldig veldig fint nå. Er en del år siden. 

Så bra😘😘

Anonymkode: 92920...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk misbruker begreper som traumer, angst og depresjon hele tiden. Blir ikke provosert, men syns bare at det er så tydelig tegn på kunnskapsløshet og lite innsikt at det nesten er skremmende. De vet rett og slett ikke hva de snakker om. Folk er så utrolig lite opplyste, og jeg er så oppgitt noen ganger at jeg lurer på hva gjennomsnittlig iq er på dette forumet nå og da. Eller, jeg har ofte lurt på det. 

Anonymkode: 31328...160

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Egentlig så synes jeg det er bedre med de som bruker det på en sånn åpenbar overdramatisk og usann måte, enn de som kaller ting som er ødeleggende og skadelig for traumer. For ting kan være skadelig selv om det ikke er traumatisk. Det kan f.eks være sårende, skadelig og ødeleggende at din mor en gang gir deg kull i julegave, men det er ikke traumatisk. 

De virker som folk bruker traumatisk som en samlebetegnelse på alt som kan skade psyken, og det er jo ikke tilfelle. Traumer er vel noe som er av svært truende karakter, som utgjør en trussel på ditt eller noen nær deg sitt liv, eller helse. Eller ditt ego. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er et ord som har blitt en del av dagligtalen og som folk gjerne slenger rundt seg. Noen med litt ironisk distanse, riktignok. Det er vel noe man må akseptere bare, tror jeg, det er vel baksiden ved at psykologi og psykiske lidelser har blitt en del av folks dagligliv og -språk på en helt annen måte enn før. Sånn sett er det jo også irriterende, som Rainstorm påpeker, at alle ekstraordinære hendelser omtales som traumatiske. De er potensielt traumatiske. Traumebegrepet dreier seg jo i hovedsak om reaksjonene hos den utsatte. 

Inntil for få år siden var det jo schizofrenibegrepet som var utsatt. Folk slang jo rundt seg med schizofreni bare de følte seg litt ubesluttsomme en dag. Det irriterte meg grenseløst. Før det igjen var det vel sinnssyk og åndssvak. 

Anonymkode: c1c6c...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rainstorm skrev:

 

De virker som folk bruker traumatisk som en samlebetegnelse på alt som kan skade psyken

I følge Store medisinske leksikon er det faktisk dette som er selve definisjonen på traume.

https://sml.snl.no/traume

Sitat

Traume, fellesbetegnelse på alle slags kroppslige og mentale skader (psykisk traume) og belastninger som skyldes påvirkning utenfra.

 

Anonymkode: b547d...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge Store medisinske leksikon er det faktisk dette som er selve definisjonen på traume.

https://sml.snl.no/traume

 

Anonymkode: b547d...84b

Joda, men jeg kan bli såret av å bli hengt ut foran klassen- fordi det fører til at jeg ikke stoler på læreren igjen, men jeg ville likevel ikke sagt at det var traumatisk. 

Traumer er det først snakk om når det er krig, dramatiske dødsfall, overgrep, vold, mishandling, omsorgssvikt, tap av omsorgspersoner og brudd, mangel på trygghet over lang tid, skilsmisse kan også være traumatisk. Eller f.eks å være vitne til vold eller naturkatastrofer. Når man går over år og føler seg utrygg i egen familie (relasjonstraumer, traume 2) pga psykisk sykdom, ustabilitet og neglekt. Eller man akutt frykter for livet i et terroramgrep (traume 1)

Anonymkode: 92920...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg kan bli såret av å bli hengt ut foran klassen- fordi det fører til at jeg ikke stoler på læreren igjen, men jeg ville likevel ikke sagt at det var traumatisk. 

 

Anonymkode: 92920...10f

Pr definisjon kan det likevel være et traume, selv om du ikke oppfatter det slik.

Jeg er ikke av dem som hverken bruker eller misbruker medisinske termer i hverdagen.  For meg er det unaturlig å si at jeg er subfebril, er slippøm i magen, eller opplevde et fysisk og psykisk traume da pappa sparket meg i ryggen slik at jeg fikk en kronisk ryggskade, selv om det er det rette begrepet.

Slike begreper bruker jeg kun når jeg snakker med helsepersonell.

Å hverdagsliggjøre medisinske termer synes jeg generelt sett er en uting, da de mister sin opprinnelige funksjon, og sånn sett er jeg enig med deg.

Å reagere på alminneliggjøring er  som sagt en ting,  men så lenge de bruker begrepet korrekt (påført fysisk eller psykisk skade - liten eller stor sier definisjonen ingenting om) ser jeg ingen grunn til å si at de misbruker ordet.

Anonymkode: b547d...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg kan bli såret av å bli hengt ut foran klassen- fordi det fører til at jeg ikke stoler på læreren igjen, men jeg ville likevel ikke sagt at det var traumatisk. 

Traumer er det først snakk om når det er krig, dramatiske dødsfall, overgrep, vold, mishandling, omsorgssvikt, tap av omsorgspersoner og brudd, mangel på trygghet over lang tid, skilsmisse kan også være traumatisk. Eller f.eks å være vitne til vold eller naturkatastrofer. Når man går over år og føler seg utrygg i egen familie (relasjonstraumer, traume 2) pga psykisk sykdom, ustabilitet og neglekt. Eller man akutt frykter for livet i et terroramgrep (traume 1)

Anonymkode: 92920...10f

Faktisk er det mange som har traumer fra mobbing i skolen.

Anonymkode: 3db95...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det mange som har traumer fra mobbing i skolen.

Anonymkode: 3db95...71f

Ja, og det har jeg full forståelse for. Absolutt. ❤️ Håper de får hjelp

Anonymkode: 92920...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pr definisjon kan det likevel være et traume, selv om du ikke oppfatter det slik.

Jeg er ikke av dem som hverken bruker eller misbruker medisinske termer i hverdagen.  For meg er det unaturlig å si at jeg er subfebril, er slippøm i magen, eller opplevde et fysisk og psykisk traume da pappa sparket meg i ryggen slik at jeg fikk en kronisk ryggskade, selv om det er det rette begrepet.

Slike begreper bruker jeg kun når jeg snakker med helsepersonell.

Å hverdagsliggjøre medisinske termer synes jeg generelt sett er en uting, da de mister sin opprinnelige funksjon, og sånn sett er jeg enig med deg.

Å reagere på alminneliggjøring er  som sagt en ting,  men så lenge de bruker begrepet korrekt (påført fysisk eller psykisk skade - liten eller stor sier definisjonen ingenting om) ser jeg ingen grunn til å si at de misbruker ordet.

Anonymkode: b547d...84b

Leit å høre om dine erfaringer. Håper du er omringet med gode mennesker❤️❤️ du fortjener alt godt

Anonymkode: 92920...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det mange som har traumer fra mobbing i skolen.

Anonymkode: 3db95...71f

Jeg ble kraftig uthengt av en lærer. Ble redd, turte ikke gå i timene og skulket. Jeg hadde lenge problemer med panikk når det kom til fremføringer i faget. Det var helt grusomt. Læreren har jeg fortsatt ikke noe til overs for 8 år senere, og hadde jeg sett han hadde jeg nok blitt redd for at han skulle kjefte på meg eller slå meg, men jeg ville sagt at det var en uheldig og skadelig erfaring som satt spor, men har aldri tenkt at det var et traume.

Anonymkode: 92920...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at alle som har et traume ønsker å beholde dette uttrykket for seg selv. De ser på seg selv som spesielle og liker ikke at andre bruker utrykket som det passer dem.

Anonymkode: 7f0bf...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heldigvis ikke slik at man har hevd på et ord bare fordi man selv er berørt av det. At man sier man "ble helt traumatisert" av å se en film, er åpenbart kun et språklig virkemiddel for å understreke hvor intens eller stor effekt denne filmen hadde på vedkommende. Det synes jeg er helt greit. Det kan neppe misforstås. Vi er ikke tjent med å lage et språklig minefelt hvor vi forbyr språklige virkemidler fordi enkelte velger å se på det som bagatellisering av deres egen opplevelse av å leve med traumer. 

 

 

Anonymkode: dfada...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...