Gå til innhold

Gastroskopi - plastring i munnen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på gastroskopi om noen uker og har lest litt om dette, kun på nettsider til forskjellige sykehus ol for å slippe skrekkhistorier. 

De nevner en plastring som man skal ha i munnen for å ikke bite i skopet. Noen som har tatt dette og kan fortelle meg hvordan hvordan dette ser ut/føles? 

Har traumer i fht at jeg blir holdt fast og ting presset inn i munnen min, så gruer for om dette kan vekke opp igjen dette. Takler veldig dårlig at noen holder meg på kinnene, så er redd for at denne ringen kan kjennes slik ut? 

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er en plastring du setter mellom tennene, ikke noe mer enn det. Jeg har gjort det selv å den plastringer er det minste problemet. 

Anonymkode: 9849e...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det to ganger. Den ene gangen fikk jeg en plastring til å bite på, som de sa. Skopet går igjennom ringen, det føltes ikke ubehagelig å ha ringen i munnen, det var mye annet som var verre.

Andre gangen festet de ringen med et bånd rundt hodet. Det gjorde meg ikke noe, for igjen, det var andre ting som var verre. 

Anonymkode: b7792...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noen plastring, som jeg kan huske... Men jeg ble tilbudt en beroligende sprøyte som de snakket meg bort fra. Det angrer jeg og vil absolutt anbefale deg å ta i mot alt du kan få. 

Lykke til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ring som ikke er så mye større enn skopet? 

Skal nok klare undersøkelsen, har tatt andre veien mange ganger uten noe beroligende eller bedøvelse, men redd for å vekke traumer.. 

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en liten serviettring som beskytter tennene dine og gastroskopet, du kan sette den på plass selv. 

Anonymkode: 0da10...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier her, den plastringen kommer du ikke til å tenke på engang.

Anonymkode: 5a964...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg fikk ikke noen plastring, som jeg kan huske... Men jeg ble tilbudt en beroligende sprøyte som de snakket meg bort fra. Det angrer jeg og vil absolutt anbefale deg å ta i mot alt du kan få. 

Lykke til 😉

 

Hmm.. Står om den ringen alle steder jeg leser om det. 

 

Ja, tenkte høre med legen om jeg kan få dekket taxi slik at jeg kan ta i mot beroligende. 

 

Takk 😊

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som en liten serviettring som beskytter tennene dine og gastroskopet, du kan sette den på plass selv. 

Anonymkode: 0da10...efe

Takk! Det var godt å høre 👍

 

 

Jeg er ikke redd for ringen i seg selv, men minner den kan vekke..

 

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, plastringen er bare en bagatell, du kommer ikke til å få sjanse til å tenke på hvordan den føles.

Men hvis det er slik at du har traumer så tror jeg at jeg heller ville blitt dopet ned enn å være bevisst for det er utrolig ubehagelig for en som ikke har opplevd noe så jeg kan bare tenke meg til hvordan du som faktisk har hatt en traumatisk opplevelse vil føle det. 

For meg så var det overkommelig, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen i våken tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på det du har opplevd så ville jeg virkelig krevd å å beroligende, det er ikke noe særlig å få panikk når du har den slangen i halsen. Plastringer er det siste du kommer til å tenke på, du får også dette den mellom tennene selv om du vil. 

Anonymkode: 9849e...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Som de andre sier, plastringen er bare en bagatell, du kommer ikke til å få sjanse til å tenke på hvordan den føles.

Men hvis det er slik at du har traumer så tror jeg at jeg heller ville blitt dopet ned enn å være bevisst for det er utrolig ubehagelig for en som ikke har opplevd noe så jeg kan bare tenke meg til hvordan du som faktisk har hatt en traumatisk opplevelse vil føle det. 

For meg så var det overkommelig, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen i våken tilstand. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på det du har opplevd så ville jeg virkelig krevd å å beroligende, det er ikke noe særlig å få panikk når du har den slangen i halsen. Plastringer er det siste du kommer til å tenke på, du får også dette den mellom tennene selv om du vil. 

Anonymkode: 9849e...b92

Takk begge to, jeg er litt usikker. Har tenkt at det holder bare jeg får dekket taxi, slik at jeg kan ta i mot beroligende, men mulig jeg bør ringe de på forhånd bare å snakke litt med dem og få mest mulig info og å informere dem. 

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk begge to, jeg er litt usikker. Har tenkt at det holder bare jeg får dekket taxi, slik at jeg kan ta i mot beroligende, men mulig jeg bør ringe de på forhånd bare å snakke litt med dem og få mest mulig info og å informere dem. 

Anonymkode: cd4e9...b51

Veldig greit å få mye info, og det er helt innafor å være ærlig om at du har opplevd vonde ting og derfor ønsker beroligende, noen prøver å snakke folk bort fra det av en eller annen grunn, så stå på ditt om de prøver seg. 

Anonymkode: 9849e...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk begge to, jeg er litt usikker. Har tenkt at det holder bare jeg får dekket taxi, slik at jeg kan ta i mot beroligende, men mulig jeg bør ringe de på forhånd bare å snakke litt med dem og få mest mulig info og å informere dem. 

Anonymkode: cd4e9...b51

Det tror jeg absolutt jeg ville gjort. 

Anonymkode: 76fdf...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig greit å få mye info, og det er helt innafor å være ærlig om at du har opplevd vonde ting og derfor ønsker beroligende, noen prøver å snakke folk bort fra det av en eller annen grunn, så stå på ditt om de prøver seg. 

Anonymkode: 9849e...b92

Jeg har motsatt erfaring - de spør hver gang jeg er på koloskopi om jeg er sikker på at jeg ikke vil ha noe beroligende 😅 men tror jeg skal snakke med dem på forhånd! 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg absolutt jeg ville gjort. 

Anonymkode: 76fdf...834

Ja, tror det jeg også nå egentlig.. Redselen slo plutselig veldig hardt inn her! Har jo gått fint hos tannlegen ol, men vet jo ikke hvordan jeg vil reagere på dette. 

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk begge to, jeg er litt usikker. Har tenkt at det holder bare jeg får dekket taxi, slik at jeg kan ta i mot beroligende, men mulig jeg bør ringe de på forhånd bare å snakke litt med dem og få mest mulig info og å informere dem. 

Anonymkode: cd4e9...b51

Det synes jeg du skal gjøre, og de pleier ikke å være vanskelige, men det er jo greit de vet at du har hatt dårlige opplevelser slik at de lettere kan ta hensyn til det. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Det synes jeg du skal gjøre, og de pleier ikke å være vanskelige, men det er jo greit de vet at du har hatt dårlige opplevelser slik at de lettere kan ta hensyn til det. 😊

Takk 😊

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med tanke på traumene dine ville jeg vært veldig tydelig til dem, og krevd beroligende. Helst både noe du kan ta hjemme før du drar dit, og noe du kan få der. Og også det med at å holde deg på kinnene kan være vanskelig. 
og som resten sier, den ringen er minste problemet! 
Noen ganger festes ringen med strikk rundt hode, andre ganger ikke. Bare be om at den ikke skal festes rundt hodet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Med tanke på traumene dine ville jeg vært veldig tydelig til dem, og krevd beroligende. Helst både noe du kan ta hjemme før du drar dit, og noe du kan få der. Og også det med at å holde deg på kinnene kan være vanskelig. 
og som resten sier, den ringen er minste problemet! 
Noen ganger festes ringen med strikk rundt hode, andre ganger ikke. Bare be om at den ikke skal festes rundt hodet :) 

Takk, ja, det er nok lurt! 

Anonymkode: cd4e9...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør nok kjempelurt i å ringe på forhånd så de får kjennskap til traumene dine (ikke at du trenger å utbrodere, men si litt om hva du har opplevd og hvilke triggere du har og hva som kan være vanskelig). På den måten kan de fortelle hva som skal skje men viktigst av alt; enklere legge tilrette så undersøkelsen går så greit for seg som overhodet mulig. 
Du kan også spørre om lett narkose eller såpass mye beroligende at du ikke er våken under gastroskopien. Det er kanskje det beste?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...