Gå til innhold

Hvorfor fortjener du å bo i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sett i en større sammenheng er det å være født nordmann som å vinne i Vikinglotto tretti ganger på rad. 

Du er født her. Du har fått skolegang og har sikkert skaffet deg en jobb. Du betaler skatt og lever i samfunnet her. Du har benyttet seg av mulighetene du har fått. 

Hvorfor fortjener du det mer enn utlendinger (flyktninger, innvandrere, utlendinger som kommer hit av ulike årsaker og ønsker å bo her). 

Hvorfor skal du og ikke dem? 

Anonymkode: 15ebf...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født og oppvokst her. Jeg tilhører den norske stat. For å snu om på det, fortjener jeg å bli sendt ut bare for at andre skal få komme inn? 

Anonymkode: 72421...873

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller vunnet i Vikinglotto tretti ganger på rad og flyttet til Afrika..Hjernevaskede nordmenn, altså..

Anonymkode: 7a5e8...209

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortjener det vel ikke noe mer enn dem. Jeg er takknemlig for de mulighetene jeg har fått, og prøver å yte tilbake til samfunnet og også de som er mindre heldige enn meg. 

Jeg synes alle utlendinger FORTJENER å være her (med mindre de er kriminelle og slik altså), men det betyr jo ikke at staten Norge har anledning til det likevel. Det er trist at det er så store ulikheter i verden, men jeg tror ikke løsningen er å åpne grensene og si at "alle som vil kan få bo i Norge og få alt som norske borgere har". Da ville staten gått konkurs rimelig kvikt. Sånn er det jo bare. Urettferdig? Ja visst. Men det er jo sånn. 

Anonymkode: 732cf...8eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor kan ikke vi alle sammen bare pakke sakene våre og la andre ta over showet? Vi har tross alt levd her i generasjoner, det burde kanskje være noen andres tur til å bo her nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Norge er så fantastisk, vi er bare hjernevasket til å tro det. Jeg forlot Norge som 20-åring og har aldri ønsket meg tilbake annet enn på ferie.

Anonymkode: 5e9b1...237

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser virkelig ikke helt hva du prøver å oppnå med denne tråden? Selvfølgelig skjønner jeg at jeg er heldig for at jeg har blitt født i Skandinavia fremfor feks Kina, der jentebarn ikke akkurat var/er populært. Men å sammenligne det med vikinglotto er vel litt å ta i. Jeg har heller ikke noe imot et multikulturelt samfunn, så lenge alle klarer å respektere hverandre. Men vi kan ikke hjelpe alle som trenger det uten å kreve at de som får hjelp bidrar til skapning. 

Anonymkode: 5a90f...187

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er Norge pga folkene som bor her. Hadde man fjernet alle nordmenn og byttet de ut med f.eks. 5 milioner kinesere, tror du landet hadde vært det samme? Da hadde det blitt kinesisk kultur og styresett. 

Anonymkode: 777df...3dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst her. Ikke noe jeg valgte selv, men veldig glad for at jeg var så heldig å havne her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mine forfedre som har bygget opp landet til den velferdsstaten det er i dag. Det er jo innlysende at våre forfedres senere generasjoner skal kunne benytte seg av det de bygget opp. De fleste av oss tenker på fremtidige generasjoner, f.eks våre barn og/eller barnebarn osv når vi ser for oss Norges fremtid, og vi vil at landet skal være godt for dem å bo i. Våre forfedre tenkte nok det samme, og derfor er det rett og rimelig at vi (deres avkom) skal kunne bo og oppleve godene av å bo i landet de bygget opp. Derfor fortjener vi selvsagt å bo her, både for vår egen del og for våre forfedres del. 

Dog er det feil å bruke ordet "fortjene", det har jo ingenting med det å gjøre, det er jo ikke som om nordmenn spilte i lotto for å kunne bli nordmenn. Hvis vi skal snakke om hva man fortjener, hvorfor fortjener noen å være sykdomsfrie frem til de dør i en alder av 95 for eksempel? Det er tilfeldig (i tillegg til gener og levevaner). 

Jeg vil legge til at jeg synes at Norge kan ta imot flere nye landsmenn, så lenge vi har kapasitet til å hjelpe, samt integrere dem. Jeg synes at vi godt kan ta inn flere asylsøkere. 

 

Anonymkode: ff80d...4c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født og oppvokst her... sikkert mange som fortjener det vel så mye som meg! Men det er nå engang sånn, og jeg har iallefall gjort så godt jeg kan. Jobbet, bidratt til å opprettholde folketallet og betalt min skatt med glede.

Jeg prøver så godt jeg kan å være et bra medmenneske, bruke min utdannelse og jobb til å hjelpe andre og setter pris på / er klar over hvor privilegert jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde heller vunnet i Vikinglotto tretti ganger på rad og flyttet til Afrika..Hjernevaskede nordmenn, altså..

Anonymkode: 7a5e8...209

Håper du vinner i Vikinglotto.  Utakknemlige migranter altså.

Anonymkode: 2317e...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får utdelt sitt lodd i livet. Livet er grunnleggende urettferdig, sånn er det bare. Det beste vi kan gjøre er å legge til rette sånn at flest mulig har nogenlunde like muligheter til å klatre oppover i systemet. Jeg tror f.eks at man bare gjør vondt verre med overdreven innvandring og bistandspenger. De som reiser er ofte dem som faktisk er mest ressurssterke. De burde heller bygge opp sine egne land. Å invitere dem inn i vesten blir bare å forflytte problemene og gjøre dem verre. Det er dette den naive venstresiden ikke forstår. Klasseforskjellen øker pga av deres eget behov for å føle seg som en god person ved å "hjelpe" innvandrere. 

Norge er et bra sted å bo fordi det er vi nordmenn som har gjort det bra. Sannheten er at det er et vitenskapelig faktum at det er direkte sammenheng mellom IQ og status, økonomisk suksess og posisjon i makthierarkiet. Er det urettferdig? Sånn er livet. Det har alltid vært sånn og kommer alltid til å være sånn. Det er en grunn til hvorfor noen land er mer suksessfulle enn andre, og det sier seg selv at det nettopp er befolkningen som gjør om et land er suksessfullt eller ikke. 

Anonymkode: 41402...654

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

 Fordi landet hadde vært dårligere uten meg.

På hvilken måte mener du at du gjør Norge til en bedre nasjon ?           

Anonymkode: 3e5ea...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg "fortjener" å bo her fordi jeg har etniske norske foreldre som på begge sidene har familie som går langt tilbake, ingen innvandrer "fortjener" å bo her, men det betyr jo ikke at man ikke er velkommen for det så lenge man oppfører seg og respekterer norske verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

På hvilken måte mener du at du gjør Norge til en bedre nasjon ?           

Anonymkode: 3e5ea...c3d

Raker deg ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, T-Rex skrev:

 Raker deg ikke!

Du behøver ikke være så forbanna frekk, bare fordi noen kommer med ett spørsmål...    

   

Anonymkode: 3e5ea...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett i en større sammenheng er det å være født nordmann som å vinne i Vikinglotto tretti ganger på rad.

Dette er bare korrekt om man tror alle andre land i verden enn Norge er rene helvete å leve i. Noe som ikke stemmer. De aller fleste land i verden er land det er godt å leve i. Kun et fåtall er "helvete på jord". Så sjansen for å bli født i et land hvor et godt liv er mulig er ganske stor.

Nordmenn har blitt innprentet med "norge er verdens beste land å leve i" så lenge at de ikke lenger klarer å skille fakta fra propaganda. Og folk lurer på hvordan nord-koreanere kan tro at deres land er verdens beste og alle utlendinger drømmer om å flytte dit.

Anonymkode: 64c67...9e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...