Gå til innhold

Mørk sjokolade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mørk sjokolade egentlig sunt? Eller er det bare sunt i forhold til melkesjokolade? Spiser du sjokolade hver dag?

Anonymkode: 88c27...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør deg like feit som melkesjokolade hvis du spiser for mye av det. Kaloriinnholdet er noenlunde det samme. Liker du vanlig, lys melkesjokolade bedre enn mørk sjokolade, så spiser du heller det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade er sunt, men det er ikke så mye som skal til for å få den gode effekten det er snakk om. Husker ikke akkurat hvor mye det er snakk om men, ett sted mellom 10 og 20 gram tror jeg det er. 

Jeg spiser ikke mørk sjokolade hver dag.

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på mørk sjokolade og kokesjokolade? Sistnevnte er jo endel billigere😋

Anonymkode: 65160...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sunnere, men fordelen er først og fremst at man ikke klarer å spise så mye av det, et par ruter er som regel nok (nå mener jeg 85% sjokolade)

Anonymkode: 7ab62...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser med høy % sjokolade, uten melk og mye sukker er det ganske sunt, ja. Selvsagt burde man ikke spise 500g hver dag, men det gjelder de fleste matvarer. 

Et annet alternative er å blande ren kakaopulver med varmt vann, uten sukker. Det er også en sunn måte å få i seg kakao på. 

Du kan helt fint spise noen biter mørk sjokolade hver eneste dag. 

Anonymkode: 91aa2...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser heller mørk sjokolade. Mulig at det ikke er så mye sunnere, men jeg føler meg definitivt bedre av mørk enn lys sjokolade. Samtidig så orker jeg ikke mer enn 1-2 ruter på hverdager og 1-2 rader på lørdagen. Lys melkesjokolade kunne jeg derimot spist 200 gram av 

Anonymkode: c766a...7ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mørk sjokolade blir veldig ofte trukket fram som sunt :) det går vel en del på antioksidanter og diverse andre ting det har vist seg å ha god effekt på. da er det kakaoen som gir fordelene, så jo mørkere sjokolade jo bedre. og som nevnt over her - det skal ikke så mye til for å få effekten - en rute eller to. Kakao har høyt fett- og kaloriinnhold, så mørk sjokolade vil fortsatt være veldig kaloririkt (faktisk mer enn melkesjokolade). Og fettet er i hovedsak mettet. Så ja, det er kjempesunt, men kun en liten bit eller to skal til :) 

Anonymkode: fbb5b...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...