Gå til innhold

Hva betyr egentlig Mainstream?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk bruker det forskjellig. Jeg er forvirret. 

Anonymkode: 68610...c50

Skrevet

Noe som er typisk og populært.

Anonymkode: 98c09...a07

Skrevet

Noe som er lett tilgjengelig for de fleste, og ikke kontroversielt.

• Liker 1
Skrevet

For meg betyr mainstream og gjøre noe som alle andre gjør, følge strømmen og ikke tørr å gå sin egen vei. I min bok så er uttrykket ganske negativt ladet. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke-avvikende

Anonymkode: 57229...e3c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, missmcbeal skrev:

For meg betyr mainstream og gjøre noe som alle andre gjør, følge strømmen og ikke tørr å gå sin egen vei. I min bok så er uttrykket ganske negativt ladet. 

Det er det jeg også tenker

Anonymkode: 68610...c50

Gjest supernova_87
Skrevet

Mainstream tolker jeg som en del av den store massen, ikke skille seg ut, vanlig rett og slett. Det kan være både positivt og negativt alt etter hvilke verdier og mål man har selv. 

F.eks: "Du er så mainstream, blir ikke det kjedelig?" (personen mener det åpenbart negativt)

"Ja, jeg liker å være mainstream jeg, liker det på det jevne" (personen mener det positivt og er tilfreds med å være vanlig)

Skrevet

Gjengs er muligens det norske ordet som er nærmest et synonym.

• Liker 2
Skrevet

På "norsk" er ordet ofte brukt i uttrykket mainstream media (MSM), en betegnelse for de store, toneangivende venstreorienterte mediene NRK, Aftenposten, TV2, Dagbladet...
Motsetningen er små nettsider som Dokument og Resett, som er skeptisk til innvandring og EU og ikke benytter enhver anledning til å hetse Trump.

Anonymkode: 39fa4...6db

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

På "norsk" er ordet ofte brukt i uttrykket mainstream media (MSM), en betegnelse for de store, toneangivende venstreorienterte mediene NRK, Aftenposten, TV2, Dagbladet...
Motsetningen er små nettsider som Dokument og Resett, som er skeptisk til innvandring og EU og ikke benytter enhver anledning til å hetse Trump.

Aftenposten er en Høyre-avis. Dagbladet har samme eiere som Se og Hør; kan knapt kalles venstreorientert...

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aftenposten er en Høyre-avis. Dagbladet har samme eiere som Se og Hør; kan knapt kalles venstreorientert...

Herregud! Har du sovet de siste 30 år, eller er det bevisst desinformasjon?
Wikipedia om Aftenposten: I tråd med avpolitiseringen av landets aviser forsvant også Høyre-stempelet på Aftenposten gradvis utover 80-tallet. I de senere år har flere personer med en fortid i Arbeidernes kommunistparti hatt sentrale stillinger i ledelsen,[24] som for eksempel tidligere sjefredaktør Hilde Haugsgjerd[25] og Olav Mugaas, som var administrerende direktør inntil 2007.

Ang. Dagbladet: Det er ikke tradisjon i Norge for at aviseiere bestemmer politisk retning, det er det redaktøren (og redaksjonen) som gjør. Dagbladets politiske orientering ble da heller ikke forandret da det kom nye eiere for 5 år siden. Avisa er fremdeles venstreorientert, som den har vært i alle år. (Men organ for Venstre (med stor V) var den bare i perioden 1884 til 1977).
Se og Hør kjenner du bedre til enn jeg; det må være 15–20 år siden jeg gløttet i det. På den tid var det utpreget upolitisk; jeg var ikke klar over at det er endret på.

• Liker 1
Skrevet
På 16.11.2018 den 10.14, missmcbeal skrev:

Enig med deg, men vil også legge til at det også kan defineres som "politisk korrekt".

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Begge disse lener til venstre, der Dagbladet er ekstremt til venstre.

Anonymkode: 3e362...b12

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge disse lener til venstre, der Dagbladet er ekstremt til venstre.

Anonymkode: 3e362...b12

Latterlig. Hva er da Klassekampen? Superekstremt til venstre? Og Ny Tid er superduperekstremt til venstre? Gnist er supersuperduperekstremt til venstre? Hva er de tidsskriftene som er til venstre for Gnist igjen?

Det blir helt idiotisk når man er så høyreekstrem at man tror at den forretningsvennlige, liberale, sentrum-høyre avisa Aftenposten er "venstre".. Har du noen gang lest hva som kommer ut fra Aftenpostens politiske redaksjon, spesielt politisk redaktør Trine Eilertsen? Det er 90% hyllest av politikken til partiet Høyre.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Nicathv said:

Har du noen gang lest hva som kommer ut fra Aftenpostens politiske redaksjon, spesielt politisk redaktør Trine Eilertsen? Det er 90% hyllest av politikken til partiet Høyre.

Dette blir svært merkbart når det nærmer seg valg, ellers forsøker avisen å virke politisk nøytral. Da KrF skulle stemme over hvorvidt partiet skulle gå i regjering med Ap +, var Eilertsen veldig på barrikadene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...